Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Zalążek artykułu
Sea shell-ikona.png

Ten artykuł jest jedynie nierozbudowanym zalążkiem artykułu.

Jeśli możesz, podejmij się misji rozbudowania go, aby Grover dostał puszkę.

Moja kochana Piper, nie sądzisz, że sami zadawaliśmy sobie to pytanie od tysięcy lat? Ale to właśnie wiąże nas razem na wieki. Potrzebujemy was, śmiertelnych, tak samo jak wy potrzebujecie nas. Jakkolwiek to może być irytujące, jest również prawdziwe.

— Afrodyta do Piper McLean; Krew Olimpu

Afrodyta – grecka bogini miłości, przyjemności, kwiatów, ogrodów, gajów i wiosny, piękna i pożądania. Jej rzymskim odpowiednikiem jest Wenus. W filmie Złodziej Pioruna zagrała ją Serinda Swan.

Historia

Po tym, jak Kronos poćwiartował Uranosa, wrzucił szczątki swojego ojca do morza. Z morskiej piany wyłoniła się Afrodyta. Mówi się, że morze, w którym się urodziła, znajdowało się w pobliżu Pafos, miasta na wyspie Cypr na Morzu Śródziemnym. Dołączyła do Olimpijczyków już po tym, jak Zeus objął władzę. Szybko stała się źródłem konfliktu między bogami, gdyż każdy z nich chciał ją poślubić. Choć Zeus miał ochotę wziąć ją dla siebie, ostatecznie oddał ją Hefajstosowi. Stało się tak, ponieważ zmusiła go do tego jego żona, bogini rodziny Hera. Niezadowolona z małżeństwa Afrodyta miała romans z przystojnym i namiętnym Aresem. Kontynuowała ten związek nawet po tym, jak jej mąż upokorzył ją publicznie, odsłaniając ich miłość. Miała romanse z wieloma śmiertelnikami i bogami w ciągu wieków.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Złodziej Pioruna

Afrodyta była wspomniana w książce parę razy. W konflikcie pomiędzy Wielką Trójką poparła Posejdona. Ares wysyłał Percy’ego, Annabeth oraz Grovera, aby przynieśli mu zgubioną rzecz do parku rozrywki, gdzie sam miał randkę z boginią. W tunelu miłości Hefajstos zbudował na kochanków pułapkę, przez którą bóg wojny zostawił tam swoją tarczę, a bogini piękna pachnącą kwiatami apaszkę. Mechanizm zbudowany przez męża Afrodyty miał na celu uwięzienie pary w sieć metalowych pająków i ośmieszenie ich w relacji na żywo przed Olimpem.

Charakter

Afrodyta to osoba temperamentna i próżna. Jest ona także podstępna, zalotna i uwodzicielska. Pomimo tych cech, jest bardzo kochająca i namiętna, walczy o wiarę w miłość, która jest absolutna i prawdziwa. Afrodyta jest bardzo życzliwa i łagodna dla tych, którym sprzyja i głęboko troszczy się o swoje dzieci, jak i ich ojców. Przewodniczy najpotężniejszym ludzkim uczuciem, ma wielki wgląd do śmiertelnych emocji, a także śmiertelnej natury. Jest również idealistką. Bardzo lubi przyjęcia każdego rodzaju.

Wygląd

Afrodyta jest uosobieniem piękna. Bardzo poważnie przejmuje się swoim wyglądem, gdy widzi najmniejszy, mikroskopijny błąd, musi go poprawić. Jak widać w Klątwie Tytana, gdy Percy trzymał jej lustro, cały czas nie mógł pojąć, w którym miejscu dostrzega jakiekolwiek niedociągnięcie. Podczas rozmowy z nim miała na sobie czerwoną sukienkę i włosy w kaskadzie loków. Olimpijka ta ma zdolność do zmiany wyglądu i każdemu objawia się jako jego własny, indywidualny ideał piękna. Przykładowo, Percy'emu pokazała się najpierw jako aktorka, w której kiedyś się podkochiwał, a następnie stała się podobna do Annabeth.

Gdy jakiś czas później Piper zobaczyła swoją matkę w sklepie Medei podczas snu, Afrodyta została opisana zupełnie inaczej. Bogini miała wówczas włosy do ramion, leżące jej wdzięcznie na szyi. Miała też na sobie dżinsy i śnieżnobiały top. Największą zmianą było to, że podczas wizji Piper Afrodyta nie miała makijażu. Wybrała prostszy wygląd, co może być wynikiem tego, iż Piper nie lubi zbyt dziewczęcego wyglądu. Afrodyta najbardziej lubi nosić sukienki, czym podkreśla swoją kobiecość.

Rodzina

Nieśmiertelne dzieci

Partner

Dzieci
Adonis Beroe
Ares Anteros, Adrestia, Dejmos, Fobos, Eros i Harmonia
Dionizos Priap
Hermes Hermafrodyta i Tyche (według niektórych wersji mitów)

Posejdon

Herofile

Półboskie dzieci

Partner

Dzieci
Pan Tanaka Drew Tanaka
Nieznany Lacy
Nieznany Mitchell
Anchizes Eneasz i Lyrus
Pan Beauregard Silena Beauregard
Tristan McLean Piper McLean
Pan Diaz Valentina Diaz
Winton Dean James Dean

Znani legatariusze

Imię

Krewny
Askaniusz Wnuk
Sylwiusz Prawnuk
Eneasz Sylwiusz i Brytus Potomkowie
Latinus Sylwiusz, Locrinus, Albanactus i Kamber Potomkowie
Albus Potomek
Capetus Potomek
Capys Potomek
Kalpetus Potomek
Tiberinus Potomek
Rea Sylwia Potomkini
Romulus i Remus Potomkowie

Cytaty

Ach, Artemida. Proszę Cię. To sprawa beznadziejna. Wiesz, jak już mieli porywać boginię, to powinna ona być niewiarygodnie piękna, nie sądzisz? Współczuję tym biedakom, którzy muszą pilnować Artemidy. Co za nuuuda.

— Afrodyta o Artemidzie; Klątwa Tytana

Miłość wszystko zwycięży.

— Afrodyta do Percy'ego Jacksona; Klątwa Tytana

Ależ słodziak z ciebie. Chciałabym, żeby wszystkie moje córki łamały serca takim miłym chłopakom jak ty.

— Afrodyta do Percy'ego; Klątwa Tytana

Afrodyta/Wenus: Nadchodzi wojna. Rozlew krwi jest nieunikniony. Można zrobić tylko jedno.
Annabeth Chase: Och...ale co?
Afrodyta/Wenus: Co? Oczywiście napić się herbaty i pogawędzić. Chodźcie!

— Afrodyta i Annabeth w Charlestown; Znak Ateny

Ciekawostki

  • Jej imię oznacza wdzięk.
  • Podczas dotyczącego pioruna sporu między Posejdonem a Zeusem poparła Posejdona.
  • Od jej imienia pochodzi nazwa afrodyzjaków.
  • Imieniem jej rzymskiej odpowiedniczki została nazwana druga planeta Układu Słonecznego.
  • Jest najstarszą olimpijką.
  • Jej atrybutami były rydwan zaprzężony w gołębie, róża oraz mirt, a także (mniej znanymi) – wróbel, jaskółka i sałata.
  • Jej ulubionym dzieckiem jest jej córka Piper.
  • Istnieje kilka wersji mitów o jej narodzinach. Najsłynniejsza mówi o morskiej pianie, jednak według innych poetów bogini była jedną z córek Zeusa. Jej matką w tych wersjach była nimfa Dione albo bogini dnia, Hemera. Z kolei w innych opowieściach była córką Hebe i Uranosa.
  • Ma przepaskę, za pomocą której każdy, kto na nią spojrzy, uzna ją za jeszcze piękniejszą.
  • W mitologii greckiej była zazdrosna o Psyche z powodu, iż inni śmiertelnicy uważali ją za piękniejszą od samej Afrodyty. Bogini zesłała więc Erosa, by rozkochał Psyche w najbrzydszym potworze na świecie, lecz ten sam się w niej zakochał.
  • Niektóre z jej dzieci mają moc oczarowywania, dzięki czemu mogą nakłonić innych, by robili to, co im rozkażą.
  • Bardzo często gubi swój grzebień, co zostało ujawnione w opowiadaniu Percy Jackson i Laska Hermesa.
  • Gigantem stworzonym jako przeciwieństwo Afrodyty może być gigantka Periboja.
  • Według Percy'ego, nimfa Kalipso wyglądała ładniej od Afrodyty, ponieważ bogini nakładała dużo makijażu, a Kalipso była naturalnie piękna.
  • Według Platona istniały tak naprawdę dwie boginie o imieniu Afrodyta (wiązało się to z uznawaniem przez starożytnych Greków dwojakiej natury miłości).
    • Pierwsza, Afrodyta Urania (córka Uranosa), miała patronować miłości idealnej, duchowej, uszlachetniającej.
    • Druga, Afrodyta Pandemos (córka Zeusa i Dione), uosabiać miała miłość zmysłową.
  • W Greckich Herosach według Percy'ego Jacksona Posejdon uznał Afrodytę specjalistką od pokrętności i zawstydzania.
  • W Labiryncie Ognia Apollo wspomniał, że Afrodyta nie lubi, gdy wychwala się przy niej urodę Scarlett Johansson.
Advertisement