Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Wybacz mi, mój Panie. Muszę wracać do walki.

— Amfitryta do Posejdona; Ostatni Olimpijczyk

Amfitryta – nereida, córka Nereusa, królowa mórz, żona Posejdona, matka Trytona, Rode, Kymopolei i Bentesikyme.

Historia

Związek z Posejdonem

Amfitryta uchodziła za córkę Nereusa i Doris (lub Okeanosa i Tethys). Była nimfą morską, nereidą.

Zakochał się w niej bóg Posejdon, który, aby pojąć ją za żonę, poprosił o jej rękę jej ojca. Zgodził się on wydać mu córkę, lecz ona sama nie chciała wyjść za pana mórz. Posejdon zrezygnowany i ze złamanym sercem wrócił do swego pałacu. Wtedy spotkał się z nim bóg delfinów, Delfis. Pomógł mu, podpływając do Amfitryty i opowiedział jej o podwodnym pałacu Posejdona i o tym, że będzie on bardzo dobrym mężem. W rozmowie z Delfisem nimfa przyznała, że bała się wyjść za jakiegoś boga, bo nie chciała być źle traktowana. Nie chciała, by nią dyrygowano, albo zostawiono gdzieś z boku. Widziała jak bogowie traktowali kobiety. Bóg Delfis obiecał jej, że z Posejdonem będzie szczęśliwa. Wyjście za mąż za boga mórz miało dać jej poczucie bezpieczeństwa – inni bogowie zostawiliby ją w spokoju. W końcu Amfitryta wyszła za mąż za Posejdona i naprawdę była z nim szczęśliwa. Nie złościła się nawet z powodu jego romansów ze śmiertelniczkami i nimfami. Miała też troje nieśmiertelnych dzieci: Trytona, Rode i Kymopoleję, które bardzo kochała.

Relacje

Dzieci Posejdona

O Amfitrycie nie ma wiele w innych książkach Riordana. Występuje ona tylko w Ostatnim Olimpijczyku. Po jej zachowaniu widać, że niezbyt lubi Percy'ego Jacksona, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę to, że jest owocem zdrady jej męża. Jednakże w Greckich bogach według Percy'ego Jacksona Percy mówi:

Była nawet miła dla półboskich dzieci Posejdona... Dla mnie też jest dobra. Nie szaleje kiedy zostawiam brudne ubrania w salonie. Piecze dla mnie ciasteczka i o ile wiem nigdy nie próbowała mnie zabić.

Nie zgadza się to z tym, jak przedstawił ją w książce Ostatni Olimpijczyk, ale może jest to związane z faktem, że Amfitryta widziała go wtedy po raz pierwszy i nie wiedziała, jaki on jest, dlatego tak go traktowała, ale później go polubiła.

Wspomniane jest także, że bardzo ciepło ugościła w pałacu innego półboskiego syna pana mórz, Tezeusza.

Charakter

Rzeźba Amfitryty w Montrealu.

Amfitryta lubiła niezależność. Nie chciała, aby ktoś mówił jej co ma robić. Potrafiła być jednak oddana i wierna swojemu mężowi, w przeciwieństwie do licznych bogiń, które miewały romanse ze śmiertelnikami. Była także troskliwa i kochająca, co pokazała, gdy opiekowała się swoimi dziećmi i była z tego bardzo zadowolona. Sprawiała wrażenie osoby miłej i na ogół przyjacielskiej. Przebaczała zdrady męża i gościnnie witała jego dzieci.

Wygląd

Była najpiękniejszą nereidą, która spodobała się samemu Posejdonowi. Emanowała z niej łagodność i subtelność. Włosy upinała z tyłu siatką z jedwabiu i pereł. Oczy miała niezwykle ciemne. Jej uśmiech był łagodny i uroczy. Ubierała się zazwyczaj prosto, w białą sukienkę. Nosiła wieniec z polerowanych czerwonych szczypiec krabowych na głowie.

Advertisement