FANDOM

Apollo

W śniegu się trawa zieleni
Artemis woła o pomoc
Ależ ze mnie ciacho

–Haiku Apollina, Klątwa Tytana

Apollo - grecki bóg słońca, światła, leczenia, prawdy, muzyki, poezji, łucznictwa i wyroczni. Jest bratem bliźniakiem Artemidy. "Pracę" boga słońca otrzymał, gdy Rzymianie powierzyli mu obowiązki Heliosa (Rzymianie nie chcieli budować świątyń dla Heliosa). W XXI wieku słynie jako autor bardzo kiepskich haiku. Jeździ po niebie swoim słonecznym rydwanem, który w dzisiejszych czasach najczęściej ma postać czerwonego sportowego auta. W filmie został zagramy przez Dimitriego Lekkos.

Historia

Narodziny i Walka z Pytonem

Apollo jest synem Zeusa i Latony. Kiedy Latona była w ciąży, Hera, rozwścieczona z powodu kolejnej zdrady Zeusa, poskarżyła się Gai, a ta przysięgła, że nie pozwoli kochance Zeusa na poród w granicach jej królestwa, czyli w żadnym zakątku ziemi. Brzemienna tytanida na próżno szukała miejsca, gdzie mogłaby odpocząć i urodzić. Ponadto musiała uciekać przed wielkim wężem Pytonem, synem Gai, nasłanym na nią przez Herę. Latonie pomógł Posejdon, bóg morza, nad jego królestwem Gaja nie miała władzy. Ofiarował tytanidzie gościnę na wyspie Delos, a kiedy bliźnięta urodziły się, zostały nakarmione nektarem i ambrozją. Apollo poprosił Hefajstosa o złoty łuk i strzały, a następnie zabił Pytona i został panem wyroczni delfickiej.

Ukaranie Niobe

Kiedy Niobe szczyciła się licznym potomstwem i twierdziła, że jest lepsza od Latony Apollo razem z jego siostrą Artemidą przestrzelili jej dzieci. Artemida - siedem córek, Apollo - siedmiu synów.

Konflikt z Erosem

Pewnego popołudnia Apollo natknął się na Erosa, który tego dnia przyjął formę dziecka i bawił się swoim łukiem i strzałami. Ten widok był tak zabawny dla Apollina, że ten wybuchnął niewyobrażalnym śmiechem i wyśmiał młodego boga oraz jego umiejętności łucznicze. Eros zezłościł się i postanowił dać Apollinowi nauczkę.

Następnego popołudnia, gdy Apollo spacerował brzegiem rzeki w Tesalii, Eros strzelił mu prosto w serce strzałą miłości powodując tym samym, że bóg poezji natychmiast upadł na kolana i beznadziejnie zakochał się w pięknej nimfie o imieniu Dafne, która kąpała się w pobliżu. Nimfa ta już od dłuższego czasu podobała się Apollinowi, lecz ze względu na to iż była ona nieśmiała, bóg stosował wobec niej metodę małych kroczków i nie zmuszał jej do niczego. Strzała Erosa podniosła, jednak jego uczucie do tego poziomu, że Apollo nie mógł się dłużej powstrzymać i złamał swoje, wcześniejsze postanowienia nachylił się prosząc Dafne o rękę.

W tym samym momencie Eros wystrzelił w stronę Dafne drugą strzałę, która sprawiła że w jej sercu zrodziła się niewyobrażalna nienawiść i odraza w stosunku do boga Apollina, która jednocześnie zdusiła w jej sercu rodzącą się na skutek wyznania i prośby Apollina miłość do niego. Odrzuciła jego oświadczyny a gdy ten próbował ją przekonać do zmiany swojego zdania ta próbowała się od niego uwolnić, aż w końcu zaczęła uciekać jak najdalej od boga Apolla. Dumny bóg słońca, nie chciał jej za nic stracić i gnany pychą oraz szaleńczą miłością zaczął ją gonić po całym świecie. Pogoń trwała przez wiele dni i nocy, i zapewne trwałaby po dziś dzień, gdyby nie to, że zmęczona ciągłym uciekaniem Dafne postanowiła poprosić o pomoc Gaję, która wysłuchała jej próśb i litując się nad nią zmieniła nimfę w drzewo Laurowe.

Mimo iż w tamtej chwili serce Apollina pękło z rozpaczy, postanowił on mimo wszystko uszanować wolę Dafne a liście z jej drzewa uczynił symbolem zwycięstwa oraz umieścił je w swojej koronie, by móc zawsze mieć przy sobie część swojej ukochanej. Do dnia dzisiejszego Apollo nie może zapomnieć o Dafne. Jest to także powodem, dla którego już nigdy się nie ożenił.

Pierwsze Igrzyska Olimpijskie

Uważa się, że to właśnie Apollo wygrał pierwsze Igrzyska Olimpijskie, ustanowione dla uczczenia zwycięstwa Zeusa nad Kronosem. Początkowo zawody te były bowiem tylko i wyłącznie dla bogów. Apollo pokonał Aresa w zapasach i Hermesa podczas wyścigów. Starożytni Grecy rozdawali gałązki laurowe jako nagrody dla zwycięzców na cześć wygranej Apollina w pierwszych Igrzyskach.

Hiakintos

Hiakintos był bardzo przystojnym, śmiertelnym księciem, o którego względy zabiegało dwóch bogów: Zefir oraz Apollo. Młody chłopak po długich rozmyślaniach wybrał na swojego partnera boga słońca i od tamtej chwili zaczęli się regularnie spotykać. Zefir choć uszanował wybór spartańskiego księcia i stwarzał wrażenie jakoby nie przejmował się tym, że został odtrącony nie był w stanie wytrzymać zachowania Apollina, który zaczął się strasznie pysznić i przechwalać tym, że to on został wybrany, a nie Zefir. W pewnym momencie bóg zachodniego wiatru, miał już dosyć ciągłego upokorzenia i w przypływie złości sprawił, że podczas jednej z zabaw Hiakintosa z bogiem słońca dysk rzucony przez Apollina zmienił swój kierunek lotu i zamiast lekko polecieć prosto przed siebie, z dużą siłą uderzył księcia prosto w głowę, czym doprowadził do jego śmierci. To sprawiło, że serce Apollina pękło po raz drugi i od tamtej chwili coś się w nim zmieniło. Już nigdy nie pokochał żadnego innego stworzenia tak wielką miłością jak Dafne i Hiakintosa.

Wojna Trojańska

Podczas wojny trojańskiej Apollo stanął po stronie Trojan. Gdy wódz Greków Agamemnon uprowadził Chryzeidę, córkę jego kapłana Chryzesa, zesłał na Greków straszliwą zarazę, która powodowała śmierć wielu wojowników, dopóki Agamemnon nie oddał dziewczyny ojcu. Pomógł Afrodycie uratować jej syna Eneasza przed śmiercią. Pokierował też lotem strzały wypuszczonej z łuku Parysa, która zabiła Achillesa. Podobno zemścił się w ten sposób za śmierć swojego syna Troilosa.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Klątwa Tytana

Apollo2

Apollo zabija Pytona i przejmuje Wyrocznię Delficką.

Apollo pojawia się w swoim pojeździe - słońcu, pod postacią czerwonego sportowego auta -  gdy Artemida prosi go, by zawiózł Łowczynie oraz herosów do Obozu. Ona w tym czasie udaje się na polowanie. Bóg Słońca zgadza się, zmienia swój sportowy wóz w busa. Daje Thalii kluczyki i mówi, żeby to ona prowadziła, mimo że Thalia nie chce tego robić. Jest przerażona podczas jazdy, ponieważ ma lęk wysokości i przez to cała ferajna wpada do obozowego jeziora.

Gdy Artemida zostaje porwana, Percy, Thalia, Zoe, Bianca i Grover wyruszają ratować ją i Annabeth. Apollo martwi się o swoją siostrę, a kiedy próbuje wykorzystać swój nadprzyrodzony wzrok, by ją znaleźć, odkrywa, że została ukryta dla wzroku nieśmiertelnych. Bóg słońca łamie dawne prawa i pomaga herosom, wysyłając dla nich pociąg oraz mówiąc Percy'emu, aby szukał Nereusa, Starca Morskiego.

Później, na Olimpie, Apollo głosuje, aby nie unicestwiać Percy'ego i pokazuje mu kciuk uniesiony w górę, ale na uszach ma słuchawki, więc nie wiadomo czy słyszał cokolwiek.

Ostatni Olimpijczyk

Apollo razem z resztą Olimpijczyków walczy z Tyfonem w swoim złotym rydwanie za pomocą swojego łuku. Leczy Annabeth i Chejrona oraz przewodniczy zmianie Rachel w wyrocznię. Kiedy Annabeth zostaje architektem Olimpu, zgadza się z Afrodytą i Aresem, by na Olimpie było więcej posągów różnych bogów i dodaje, że to jego posągów powinno być najwięcej.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Frank Zhang zanim dowiedział się, że jest synem Marsa, chciał być dzieckiem Apollina, ze względu na jego niesamowite umiejętności w łucznictwie. Uważał, że nie pasuje nigdzie indziej. Wiedział, że nie jest dobry w poezji, proroctwach czy uzdrawianiu, ale myślał, że w łucznictwie będzie wystarczająco dobry. Apollo żałował, że Frank jednak nie jest jego synem.

Krew Olimpu

Kiedy załoga Argo II przybywa na Delos, zastają Apolla i Artemidę w teatrze. Apollo gra smutną melodie na swoim ukulele. Po rozmowie z Leo i targowaniu się daje mu adres Asklepiosa i przekleństwo delijskie w zamian za wymyślony przez herosa na poczekaniu instrument: Valdezinator. Ponownie pojawia się podczas pokonywania gigantów. W trakcie tej walki jego ojciec - Zeus - odsyła go w towarzystwie Fat na Olimp, gdzie ma się odbyć "proces" przeciwko niemu, gdyż Zeus obarczył go winą, że z powodu wczesnego ujawnienia przepowiedni siedmiorga doszło do wojny z Gają oraz za pobłogosławienie Oktawiana.

Apollo i Boskie Próby

Ukryta Wyrocznia

Jest to pierwsza część przygód boskiego Apollina jako człowieka. Akcja zaczyna się, kiedy nasz bohater spada z nieba (dosłownie). Ląduje w śmietniku i dochodzi do wniosku, że został zmieniony przez swojego ojca w zwykłego śmiertelnika. Wkrótce atakują go jacyś chłopcy. Apollo próbuje użyć swoich mocy, ale ich nie posiada. Wtedy ratuje go Meg McCaffrey. Po krótkich wyjaśnieniach zostają ze sobą związani. Następnie wyruszają po pomoc do Percy'ego Jacksona, a wraz z nim jadą do Obozu Herosów. Były bóg musi odnaleźć wyrocznię.

Mroczna Przepowiednia

Razem z Leonem Valdezem i jego dziewczyną Kalipso, Apollo wyrusza do Indianapolis na spiżowym smoku, Festusie. Docierają do Stacyjki. Lester musi odnaleźć nie tylko Wyrocznię, ale także swoją przyjaciółkę Meg, która, uprzednio go zdradzając, odeszła ze swoim ojczymem, rzymskim cesarzem Neronem.

Labirynt Ognia

Apollo wyrusza z Meg i satyrem Groverem przez Labirynt. Ma sny, w których widzi swoją wyrocznię, Sybillę Herofile zakutą w kajdany. Musi ją teraz uwolnić, a także pokonać trzeciego cesarza, którym jest sam Kaligula. Ponadto Lester doświadczy śmierci bliskiej mu osoby, która niegdyś narażała dla niego życie w pierwszej części wojny z Gają - w bitwie pod Partenonem.

Film

Złodziej Pioruna

Apollohuman

Dimitri Lekkos jako Apollo.

W ekranizacji pierwszej książki Ricka Riordana Apollina zagrał Dimitri Lekkos. W filmie pojawia się tylko raz, podczas sceny obrad na Olimpie z całą radą bogów. Na początku bierze udział w burzliwej kłótni rozgrywającej się pomiędzy wszystkimi bogami, jednak po uciszeniu zgromadzonych przez Zeusa już nic więcej nie powiedział i siedział cały czas koło swojej bliźniaczki, Artemidy. Pod koniec obrad rady podobnie jak pozostali bogowie poza Zeusem, Posejdonem i Ateną dalej siedział w milczeniu, podczas pojawienia się Percy'ego i Annabeth, którzy przybyli na Olimp z odzyskanym Piorunem Piorunów Zeusa, aby nie dopuścić do wybuchu wojny pomiędzy bogami olimpijskimi. Jak wszyscy inni bogowie uważnie słuchał wystąpienia Percy'ego, który ujawnił bogom prawdziwą tożsamość złodzieja atrybutu władzy Zeusa.

Osobowość

Może ta misja zakończyła się zawieszoną kwartą. Lecz nadal było dużo do zrobienia.
Ale od tej chwili będę czymś więcej niż Lesterem. Będę czymś więcej niż obserwatorem.
Będę Apollinem.
Będę Pamiętał.

Labirynt Ognia

Apollo ma obsesję na punkcie haiku, odkąd odwiedził Japonię oraz do przesady interesuje się innymi rodzajami wierszy, w zależności od miejsca, które odwiedza. Chociaż sam uważa się za wielkiego poetę, w rzeczywistości jego haiku są okropne. Kocha swoją "małą" siostrę Artemidę, choć często się sprzeczają. Jest bardziej wyluzowany i zawsze podrywa Łowczynie Artemidy. Pokazał również, że ma dobre stosunki ze swoimi półboskimi krewnymi, takimi jak Percy, gdy nielegalnie pomagał mu w jego misji i oferował naukę łucznictwa.

Apollo jest opisany jako arogancki, egocentryczny, wyluzowany i zarozumiały lekkoduch. Wydaje się pomocnym, dobrym i wesołym bogiem. Jednak istnieje także ciemna strona Apollina, którą ten pokazał, jako boga zdolnego do okrucieństwa, gdy nałożył straszliwą klątwę na swojego syna Halcyona Greena, tylko dlatego, że ten ostrzegł małą dziewczynkę przed jej losem oraz po wygraniu pojedynku muzycznego z Marsjaszem, kiedy to obdarł satyra ze skóry.

Można się spodziewać, że pod koniec swoich prób Apollin stanie się inną, lepszą wersją samego siebie oraz rozważniejszym bogiem. Już podczas akcji trzech części z serii Apollo i Boskie Próby można obserwować jego stopniową przemianę i to jak bardzo bycie zwykłym człowiekiem pomaga mu zrozumieć i docenić rzeczy, na które wcześniej nie zwracał uwagi. Do tej pory charakter boga Apollina wzbogacił się o takie cechy jak:

  • Sztuka przepraszania: m.in. Hiakintosa i Dafne;
  • Pokora: mimo, że Apollo wciąż ma ogromne i kruche ego, nie obnosi się z nim, aż tak jak na początku akcji Ukrytej Wyroczni;
  • Umiejętność przebaczania krzywd: przykładem może być sytuacja, gdy przebaczył zdradę, której dopuściła się Meg;
  • Empatia;
  • Przyjmowanie winy na siebie, a nie zwalanie jej na wszystkich wokół, byle tylko się wybielić;
  • Zdolność do samo poświęcenia siebie na rzecz innych;
  • Szacunek do herosów i ludzi;
  • Dostrzeganie potrzeb innych, a nie tylko samego siebie;

Wygląd

- Ależ on jest boski...
- Jest bogiem.
- Nie to miałam na myśli.

–Rozmowa Thalii i Percy'ego o Apollinie, Klątwa Tytana

Apollo zazwyczaj wygląda jak przystojny nastolatek, ma szesnaście lat, jasne włosy i oślepiający, zarozumiały uśmiech. Kiedy Percy spotyka go pierwszy raz, ubrany jest w biały bezrękawnik, dżinsy i mokasyny. Percy stwierdził, że Apollo wygląda jak Luke bez blizny i z oślepiającym uśmiechem. Jednak jako bóg, Apollo może zmieniać swój wygląd, co widzimy, gdy zmienia się w Freda, bezdomnego.

Obejrzałem swoje nowe ciało. Byłem białym nastolatkiem ubranym w tenisówki, niebieskie dżinsy i zieloną koszulkę.

–Lester o sobie, Ukryta Wyrocznia

Lester ma ciemne półdługie kręcone włosy i niebieskie oczy. Na jego twarzy ugościł trądzik. Wraz ze zamianą w człowieka niknęła dobra forma i pojawiła się oponka. Wcześniej miał kaloryfer na brzuchu, o czym mówi w książce Ukryta Wyrocznia.

Umiejętności

Apollo jest najpotężniejszym synem Zeusa, ponieważ król bogów zaufał mu, dając więcej mocy niż innym dzieciom. Dlatego od Apollina potężniejsi są tylko starsi olimpijczycy i Wielka Trójka.

  • Łucznictwo: jest mistrzem w łucznictwie, jak również innych czynnościach, które wymagają celowania i strzelania, np. koszykówka.
  • Umiejętności muzyczne: Jako bóg muzyki, jest ekspertem muzyki oraz może grać na każdym instrumencie.
  • Światło: Jako bóg światła, ma nad nim pełną kontrolę.
  • Uzdrowicielstwo: Jako bóg medycyny, może modyfikować i manipulować anatomią danej osoby. Może od razu wyleczyć prawie wszystkie rany oraz poprawić zmysły i funkcje biologiczne.
  • Przepowiednie: jest w stanie zobaczyć przyszłe zdarzenia. Jednakże nie jest w stanie wyjawić ich żadnej osobie, ponieważ informacje staną się wtedy bezużyteczne.
  • Zarazy: może zsyłać na świat choroby, tak jak w trakcie wojny trojańskiej.

Rodzina

Nieśmiertelne dzieci

Partner Dzieci
Koronis Asklepios
Kyrene Aristajos i Idmon

Półboskie dzieci

Partner(ka) Dzieci
Latricia Lake Austin Lake
Darren Knowles Kayla Knowles
Nieznana kobieta z Miletu Branchus
Kelelajno Delfos
Pani Fletcher Lee Fletcher
Manto Mopsos
Mary Shakespeare William Shakespeare
Naomi Solace Will Solace
Pani Yew Michael Yew
Caterina Da Vinci Leonardo da Vinci
Kalliope Linos i Orfeusz (niektóre mity)
Kreuza Ion
Pani Green Halcyon Green

Gra video

Partner Dzieci
Nieznany Victoria

Ciekawostki

  • Apollo jest bogiem prawdy i nigdy nie kłamie. Oznacza to, że jest do bólu szczery zawsze i wszędzie.
  • W Ostatnim Olimpijczyku Apollo ma na sobie złotą zbroję, od której bije taki blask, że trzeba zmrużyć oczy, by na niego spojrzeć.
  • Tak jak ojciec (Zeus) miał mnóstwo kochanek, przez co domek Apollina jest jednym z najliczniejszych w Obozie Herosów.
  • W mitologii greckiej Apollo był młodszym bratem Artemidy, natomiast w Klątwie Tytana chwali się, że to on jest starszy i nazywa Artemidę swoją małą siostrzyczką.
  • Artemida nazywa go ognistą kulą gazu, dlatego też tak zaczęto mówić o słońcu.
  • W Domu Hadesa wspomniano, że rywalizował z Zefirem o względy Hiakintosa, który wybrał Apolla.
  • Mimo że jest bogiem poezji, Percy twierdzi, że układa beznadziejne haiku.
  • Zeus obarcza go winą za II Wojnę Gigantów.
  • Co najmniej dwa razy na prośbę swoich dzieci przeklął domek Aresa, przez co jego mieszkańcy przez tydzień rymowali.
  • Powstała nowa seria Apollo i Boskie Próby mająca skupić się na karze boga po zakończeniu "Krwi Olimpu" czyli jego uczłowieczeniu.
  • Swój olśniewający uśmiech ma po dziadku, Kojosie.
  • W Ukrytej Wyroczni wspomina, że jako bóg miał cztery tysiące sześćset dwanaście lat.
  • W Ukrytej Wyroczni jako nastolatek nazywa się Lester Papadopoulos.
  • Jego szczęśliwa liczba to 7.
  • W Ukrytej Wyroczni złamał przysięgę na Styks.
  • Przeklął swojego syna, Halcyona Green'a, gdyż ten uratował małą dziewczynkę za pomocą zdolności przepowiadania przyszłości.
  • W Mrocznej przepowiedni opowiada o tym w jaki sposób powstała pustynia Gobi: Apollo umieścił na masce swojego słonecznego maserati naturalnej wielkości posąg muzy Kaliope. Ciężar tego posągu sprawił, że rydwan spadł na chiny i BUM: Mamy nową pustynię
  • Jego ziemskie nazwisko, Papadopoulos brzmi podobnie do nazwiska jednego z bohaterów filmu "Mary i Max", Damiena Popodopoulosa.
  • W serialu “Max i Shred„ pojawia się postać pan Papadopoulos, który jest pomocnikiem tytułowego Shreda.
  • Haiku układa odkąd odwiedził Japonię. Według Zoe jego wiersze od tamtej pory są lepsze niż po wizycie w irlandzkim mieście Limerick.
  • Zanim zaczął układać haiku, swoją twórczość wyrażał w klasycznych wierszach irlandzkich.
    • W Klątwie Tytana Zoe wspomniała, że każdy jego wiersz z przed fazy haiku zaczynał się od: Była sobie bogini ze Sparty.
  • W filmie Apollo siedzi obok swojej siostry Artemidy, natomiast w książce jego tron znajduje się po przeciwnej stronie sali.
  • Prawdopodobnie spotkał się kiedyś z Frejrem. W "Ukrytej Wyroczni" wspomina, że spotkał "niewiarygodnie atrakcyjnego boga" w sztokholmskiej tawernie, którego miecz nie potrafił się zamknąć.
Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
ReaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn