FANDOM

Archiwum Herosów
Młodzi Herosi, macie wyjątkową okazję zajrzeć do ściśle tajnego Archiwum Herosów! Zebrane przez starszego skrybę Obozu Herosów, Ricka Riordana, te ściśle tajne akta zawierają relację z trzech najbardziej niebezpiecznych przygód Percy’ego Jacksona, wywiady z waszymi ulubionymi bohaterami, mapę Obozu Herosów i wiele więcej. Zostań znawcą świata Percy’ego dzięki przewodnikowi po książkach z serii „Percy Jackson i bogowie olimpijscy”.

–Galeria Książki

Archiwum Herosów - dodatek do serii Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy. Jej światowa premiera miała miejsce 10 lutego 2009 roku, zaś polska - 15 czerwca 2011 roku. Książka zawiera trzy krótkie opowiadania, które napisane zostały z perspektywy Percy'ego Jacksona. Są to: Percy Jackson i skradziony rydwan, Percy Jackson i spiżowy smok oraz Percy Jackson i miecz Hadesa.

Nowa amerykańska wersja książki ukazała się 7 stycznia 2010 roku. W celu zintegrowania powieści z filmem zaopatrzono ją w zupełnie nową okładkę przedstawiającą aktora Logana Lermana wcielającego się w postać Percy'ego Jacksona zasiadającego na grzbiecie spiżowego smoka (Festusa) z Piorunem Piorunów w dłoni.

Zawartość książki

W amerykańskiej wersji w środku opowiadania Percy Jackson i miecz Hadesa zamieszczone są zdjęcia kilku postaci. Później zawarty jest również podgląd Ostatniego Olimpijczyka, co uporządkowuje chronologicznie to opowiadanie między wydarzeniami z Ostatniego Olimpijczyka a Bitwą w Labiryncie. Z kolei opowiadanie Percy Jackson i spiżowy smok ma miejsce po Bitwie w Labiryncie, zaś wydarzenia z opowiadania Percy Jackson i skradziony rydwan rozegrały się pomiędzy akcją Złodzieju Pioruna a Morzem Potworów. Dodatkowe treści książki obejmują wywiady z niektórymi obozowiczami, zdjęcie obozowego kuferka należącego do Annabeth Chase oraz mapę Obozu Herosów, które wykonał Steve James, a także różne rebusy oraz krzyżówki. Na oryginalnej okładce przedstawiony jest miecz Percy'ego Orkan na tle Trójzębu Posejdona.

Spis treści

  1. List z Obozu Herosów.
  2. Percy Jackson i skradziony rydwan.
  3. Percy Jackson i spiżowy smok.
  4. Wywiad z Connorem i Travisem Hoodami, synami Hermesa.
  5. Wywiad z Clarisse La Rue, córką Aresa.
  6. Wywiad z Annabeth Chase, córką Ateny.
  7. Wywiad z Groverem Underwoodem, satyrem.
  8. Wywiad z Percym Jacksonem, synem Posejdona.
  9. Mapa Obozu Herosów.
  10. Obozowy kuferek Annabeth Chase.
  11. Percy Jackson i miecz Hadesa.
  12. Olimpijska krzyżówka.
  13. Wykreślanka.
  14. Dwunastka bogów olimpijskich + 2.
  15. Rozwiązanie łamigłówek.

Streszczenie

Percy Jackson i skradziony rydwan

Percy Jackson

Percy Jackson

Percy Jackson podczas szkolnej lekcji chemii usłyszał dziwne dźwięki dochodzące z zewnątrz a spoglądając w tamtą stronę widzi przez okno Clarisse La Rue walczącą ze stadem ptaków. Syn Posejdona postanowił jej pomóc i szybko przekonując nauczycielkę, że czuł się niezbyt dobrze i zbierało mu się na mdłości udało mu się opuścić salę lekcyjną pod przykrywką wyjścia do toalety dzięki czemu niepostrzeżenie uciekł z ostatniej lekcji i wybiegając ze szkoły, pomaga córce Area w jej starciach z przeciwnikami. Clarisse była tym mocno zaskoczona i jednocześnie niezbyt szczęśliwa widząc chłopaka. Po tym jak oboje pokonali stado ptaków stymfalijskich, Clarisse niechętnie zgodziła się powiedzieć Percy'emu, dlaczego nie przebywa w Obozie. Córka Aresa wyjawiła mu, że jej ojciec wyznaczył jej próbę polegającą na zaopiekowaniu się jego rydwanem i zwróceniem go do jego świątyni przed zachodem słońca inaczej miałaby kłopoty. Wspomniany ów rydwan został, jednak skradziony przez nieśmiertelnych braci Clarisse, Fobosa i Dejmosa, bogów strachu i terroru, którzy postanowili dokuczyć siostrze. Nagle obok nich pojawił się pierwszy z wspomnianych boskich braci Clarisse - Fobos; który zaczął drwić z przyrodniej siostry i poddawać ją wizjom jej największych lęków, jednak przyciśnięty przez Percy'ego przekazał półbogom wskazówkę co do miejsca ukrycia rydwanu. Herosi doszli w końcu do wniosku, że rydwan jest w zoo na Staten Island. Podczas przeprawy promem zostali zaatakowani prze Dejmosa dosiadającego ogromnego morskiego potwora, jednak wspólnymi siłami herosi zdołali szybko ich pokonać i kontynuowali swoją podróż. W zoo odnaleźli rydwan, jednak przy próbie przejęcia rydwanu za jego lejcami pojawili się znów bliźniaczy bogowie, którzy przemienili rydwan w czołg z czasów wojny i za jego sprawą zmusili herosów do podjęcia ucieczki podczas, której rozdzielili ich. Fobosowi udało się zagonić Percy'ego do sekcji z morskimi zwierzętami, gdzie pokazał mu jego największy lęk i prawie udało mu się pozbawić syna Posejdona życia, gdyby nie pomoc morskich stworzeń, które ostrzegły Percy'ego przed niebezpieczeństwem i tym samym pomogły wyrwać mu się spod mocy syna Aresa. Po otrząśnięciu się Percy w ostatniej chwili zdołał zablokować nacierającego na niego z mieczem Fobosa Orkanem po czym szybko obezwładnił boga strachu i zmusił go do ucieczki na Olimp. Chcąc szybko odnaleźć Clarisse Percy zasiadł za kierownicą rydwanu Aresa (już w formie motocykla) i pojechał na nim przez Zoo w poszukiwaniu córki Aresa, szybko ją znalazł mierzącą się z Dejmosem. Drugi z bogów terroru posługując się tą samą sztuczką co jego brat pokazywał się Clarisse pod postacią wściekłego Aresa pragnącego ukarać swą córkę za jej porażkę (co było największym lękiem Clarisse). Syn Posejdona widząc obrót sytuacji zaczął motywować ją do stawienia czoła swojemu lękowi i przełamania iluzji Dejmosa dzięki czemu Clarisse udało się pokonać swego przyrodniego brata. Odzyskawszy rydwan Aresa i uporawszy się z dwojgiem bogów Percy razem z Clarisse ruszyli w drogę do świątyni boga wojny wykorzystując hydrokinezę Percy'ego do przejechania po powierzchni wody. Ostatecznie, córce Aresa udało się dotrzeć z rydwanem swego ojca do jego świątyni na lotniskowcu Intrepid przed zachodem słońca. Przed rozstaniem Percy opowiedział Clarisse o swoim lęki i po krótkiej rozmowie oboje doszli do porozumienia zakopując topór wojenny i tym samym zostając przyjaciółmi. Syn Posejdona nie chcąc być w pobliżu świątyni Aresa, gdy bóg miał odebrać swoją własność postanowił pożegnać się ze swoją przyjaciółką i zmęczony udał się do domy rozmyślając nad wszystkim co go spotkało tego dnia.

Percy Jackson i spiżowy smok

Annabeth Chase PJ

Annabeth Chase

Percy Jackson przebywa w Obozie Herosów i biorąc udział w bitwie o sztandar jest w jednej drużynie z Charlesem Beckendorfem. Oboje postanawiają pokonać przeciwną drużynę, w której są m.in. dziewczyna Becknedorfa, Silena Beauregard oraz bliska przyjaciółka Percy'ego, Annabeth Chase. Przed grą herosi rozmawiają ze sobą, a syn Hefajstosa mówi synowi Posejdona, że ten powinien zaprosić Annabeth na pokaz sztucznych ogni. Podczas gry natykają się na mrowisko myrmek. Grupowy domku 9 widzi jak wielkie mrówki ciągną do mrowiska głowę spiżowego smoka i widząc w tym znak od jego ojca postanawia ją przechwycić, przegrywa jednak walkę i zostaje schwytany przez potwory. W tej samej chwili pojawiają się Silena i Annabeth i chwytają Percy'ego, jednak gdy dowiadują się, że ich przyjaciel zostaje porwany szybko szybko chwytają pozostawioną przez Myrmeki głowę smoka i ciągną ją do reszty ciała automatona. Ujawniają też synowi Posejdona, że dawniej spiżowy smok pilnował granic Obozu Herosów, jednak po pewnym czasie zaczął fiksować i wyłączył się w lesie. Córka Ateny z pomocą przyjaciół naprawia smoka, który pomaga im uwolnić z mrowiska Beckendorfa. Po chwili jednak potwór odwraca się przeciw nim i zostaje wyłączny dopiero przez syna Hefajstosa. Gdy wracają na pole gry okazuje się, że zdobywanie flagi jeszcze się nie skończyło i przez nieuwagę zostają schwytani przez półboginie. Herosi postanawiają poczekać, aż gra się skończy, a dziewczyny wygrają grę.

Percy Jackson i miecz Hadesa

Thalia Grace PJ

Thalia Grace

Percy Jackson pisze sprawdzian, gdy nagle do sali wbiega jego piekielna ogarzyca, Pani O'Leary. Syn Posejdona szybko wybiega za psem przed szkołę, gdzie spotyka Thalię Grace. Po chwili z nieba spada również Nico di Angelo. Cała trójka jest pewna, że nie bez przyczyny zostali zwabieni w to miejsce, jednak zanim zdążają coś zrobić pod ich stopami otwiera się otwór ziemi i wszyscy troje spadają do Podziemia. Herosi lądują w ogrodzie Persefony, gdzie spotykają boginie, która wysyła ich na misję odzyskanie nie skończonego jeszcze do końca miecza Hadesa, który pozwala wskrzeszać zmarłych. Dodatkowo daje im śledzący kwiat, dzięki któremu mają znaleźć złodzieja zanim ten opuści Podziemie. Po drodze spotykają Syzyfa, który w zamian za chwilową przerwę od wtaczania na górę kamienia opowiedzieć im o złodzieju, z którym rozmawiał. Król Koryntu jednak próbuje uciec, lecz zostaje zatrzymany przez niewidzialną linie i zmiażdżony własnym głazem. Herosi za radą zmarłego postanawiają złapać złodzieja przechodząc przez jaskinie Melinoe. Po drodze spotykają Kery, duchy pola walki, które atakują bohaterów. W końcu zostają pokonane, jednak po walce Percy jest bardzo osłabiony, ponieważ potwory okaleczyły go. Następną przeszkodą staje się rzeka zapomnienia, Lete. Syn Posejdona pomimo swojego stanu podejmuje się zadania i sprawia, że Thalia i Nico mogą bezpiecznie przejść przez koryto rzeki, jednak gdy on sam przechodzi, siły go opuszczają, a cała woda opada na niego. Na szczęście nic mu się nie dzieje, ponieważ zdążył sprawić, by być suchym pod wodą. Herosi w końcu dochodzą do jaskini Melinoe, gdzie bogini objawia się Thalii i Nicowi jako ich matki - będąc Marią di Angelo mówi do syna Hadesa, że poszukuje jego i jego siostry Bianki, natomiast w postaci Beryl Grace krzyczy na córkę Zeusa i obwinia ją, że ją opuściła i doprowadziła do jej śmierci. Percy niszczy iluzję, a Melinoe już w swojej normalnej formie próbuje odnaleźć w umyśle chłopaka jego upiory, jednak jak heros sam twierdzi, nie ma żadnych upiorów, ponieważ pogodził się ze śmiercią wszystkich przyjaciół. Następnie Thalia strzela do córki Persefony, który rozpływa się w powietrzu, a herosi zauważają złodzieja miecza Hadesa - Ethana Nakamurę oraz tytana Japetosa, którego syn Nemezis wskrzesił za pomocą broni. Po walce między synem Posejdona a nieśmiertelnym Percy wrzuca przeciwnika do rzeki Lete powodując utratę pamięci tytana. Ethan, któremu odebrano miecz króla Podziemia ucieka, a herosi oraz syn Gai, którego Percy nawał Bobem lecą niesieni przez Erynie do pałacu Hadesa. Na miejscu okazuje się, że to Persefona kazała wykuć miecz, a nie Hades. Przestraszona przez herosów królowa Podziemia ucieka, a Thalia i Percy depczą pozostawione przez Persefone róże podróży i powracają do świata śmiertelników. Nico natomiast postanawia zostać w Podziemiu, bo zająć się ojcem i skłonić go do walki z armią Tytanów.

Bohaterowie

Percy Jackson i skradziony rydwan

Percy Jackson i spiżowy smok

Wywiad z Connorem i Travisem Hoodami, synami Hermesa.

Percy Jackson i miecz Hadesa

Ciekawostki

  • Riordan zadedykował tę książkę swoim bratankom Ottowi i Noah z dopiskiem: moich bratanków-herosów.
  • W oryginalnej wersji opowiadanie Percy Jackson i miecz Hadesa pojawia się również na końcu książek Dom Hadesa oraz Ukryta Wyrocznia.
  • W opowiadaniu Percy Jackson i miecz Hadesa Japetos groził wrzuceniem herosów w wieczysty mrok Tartaru. Jak na ironię, w Domu Hadesa pomagał on Percy'emu oraz Annabeth uciec z otchłani.
  • W rozwiązaniu krzyżówki olimpijskiej wystąpił błąd - zamiast prawidłowo napisanego imienia Ares pojawia się słowo Aree.
Książki
Seria Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy
1: Złodziej Pioruna; ♦ 2: Morze Potworów;

Seria Olimpijscy Herosi
1: Zagubiony Heros; ♦ 2: Syn Neptuna;
3: Znak Ateny; ♦ 4: Dom Hadesa; ♦ 5: Krew Olimpu

Seria Apollo i Boskie Próby
1: Ukryta Wyrocznia; ♦ 2: Mroczna Przepowiednia; ♦ 3: Labirynt Ognia;
4: Grobowiec Tyrana; ♦ 5: The Tower of Nero

Seria Magnus Chase i Bogowie Asgardu
1: Miecz Lata; ♦ 2: Młot Thora; ♦ 3: Statek Umarłych;
4: Hotel Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich;
5: 9 z Dziewięciu Światów

Seria Kroniki Rodu Kane
1: Czerwona Piramida; ♦ 2: Ognisty Tron; ♦ 3: Cień Węża; ♦ 4: Syn Sobka;
5: Niezbędnik maga z Domu Brooklyńskiego

Dodatki i opowiadania
4: Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona; ♦ 5: Greccy Herosi według Percy'ego Jacksona;
6: Tajne Akta Obozu Herosów; ♦ 7: Demigods and Monsters;