Riordanopedia

  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Głosowanie na wymyśloną postać! Zajrzyj tutaj!
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Artykuł w edycji
Sea shell-ikona.png
Ten artykuł jest obecnie w czasie edycji. Pracuje nad nim użytkownik Tirliporek. Prosimy nie edytować artykułu, dopóki komunikat nie zniknie.

To by oznaczało, że będę mógł rozgniatać go na miazgę, ile razy zechcę, a on będzie wciąż wracał po więcej. Podoba mi się.

— Ares o Percym; Ostatni Olimpijczyk

Aresgrecki bóg wojny. Jego symbolami są włócznia i miecz, a świętymi zwierzętami dzik, pies, wilk i sęp. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Mars.

Historia

Mitologia

Ares był synem Zeusa i Hery. Jako dziecko nie przejawiał zbyt wielu umiejętności, więc rodzice wysłali go na nauki do górskiej nimfy o imieniu Thero, która zabrała go do skalistej krainy - Tracji. Tam młody Ares wyrósł na okrutnego i lubiącego używać przemocy boga. Po jakimś czasie Hefajstos wykuł dla niego miecz, tarczę i włócznię. Ares zamieszkał na Olimpie jako bóg wojny. To on nauczył ludzi nienawiści, okrucieństwa, ale też bezinteresownego bohaterstwa.

Ares był kochankiem Afrodyty, mimo że ta bogini miała męża – Hefajstosa. Bóg kowali początkowo nie wiedział, że żona go zdradza, jednak kiedy wreszcie to odkrył, postanowił zastawić na pułapkę na nią i Aresa. Schwytał boga wojny i boginię miłości w złotą sieć i wystawił na Olimpie, aby wszyscy z nich drwili.

Orszak Aresa składał się z jego synów i według niektórych źródeł córki (lub siostry) Enyo (od której podobno pochodzi rzymska Bellona), Ker – demonów krwi i jego rumaków o imionach: Mord, Niezgoda, Strach i Bojaźń.

W starożytnej Grecji bano się tego boga i raczej nie okazywano mu szczególnej czci. Miastami poświęconymi Aresowi były Sparta, Eleja i Tracja. Szczególnie Spartanie szanowali Aresa. W centrum miasta posiadali spętany łańcuchami posąg tego boga, ponieważ według nich w ten sposób zapewniali sobie odwagę i zwycięstwo. Od jego imienia pochodzi nazwa ateńskiego Areoopagu, czyli Wzgórza Aresa. Znajdowała się tam siedziba sądu w sprawach zabójstw.

Kradzież Pioruna

Po tym, jak Luke Castellan ukradł Piorun piorunów Zeusa, Ares złapał syna Hermesa, lecz został przez niego przekonany do realizowania planu Kronosa. Patron wojowników zatrzymał także piorun i Hełm Hadesa, ponieważ, jako bóg wojny, dążył do wybuchu konfliktu między Olimpijczykami.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Złodziej Pioruna

Właściciel maszyny wyglądał tak, że Rambo na jego widok uciekłby z płaczem do mamusi. Miał na sobie czerwoną, obcisłą koszulkę, czarne dżinsy z myśliwskim nożem u pasa oraz czarny, skórzany płaszcz. Nosił poza tym okulary przeciwsłoneczne w czerwonych oprawkach, a jego twarz była najokrutniejszym, najdzikszym obliczem, jakie w życiu widziałem. (...) Czarne włosy obcięte na rekruta, a na policzkach blizny po niezliczonych bójkach.

— Opis Aresa; Złodziej Pioruna

Ares spotkał Percy'ego Jacksona, który razem z Groverem Underwoodem i Annabeth Chase był na misji mającej na celu odnalezienie symbolu władzy Zeusa. Kazał trojgu członków wyprawy odzyskać swoją tarczę, którą zostawił w opuszczonym parku wodnym. Po tym, jak półbogowie i satyr zrealizowali to zadanie, bóg wojny wskazał im transport do Los Angeles i dał im plecak z wyposażeniem, który w rzeczywistości był magiczny. Kiedy niedługo potem Perseusz znalazł się w Hadesie, w jego plecaku pojawił się Piorun Piorunów. Na szczęście przyjaciołom udało się uciec z Podziemia. Jakiś czas później ponownie spotkali Aresa, który przyznał się, że chciał wywołać wojnę pomiędzy bogami. Jackson stanął z nim do walki. Ostatecznie syn Posejdona zwyciężył w pojedynku, i w ten sposób odzyskał Hełm mroku Hadesa.

Klątwa Tytana

Ares ponownie spotkał Percy'ego Jacksona w pobliżu złomowiska bogów. Przyjechał wówczas samochodem razem ze swoją kochanką Afrodytą, która chciała spotkać się z synem Posejdona. W tej samej książce spełniła się klątwa boga wojny, którą ten rzucił kiedyś na chłopaka: w kluczowym momencie, podczas bitwy na górze Othrys, miecz Perseusza go zawiódł.

Ostatni Olimpijczyk

Ares wraz z innymi Olimpijczykami uczestniczył w wojnie z potworem Tyfonem. Po tym, jego córka Clarisse pokonała drakona podczas bitwy o Manhattan, bóg udzielił jej swojego błogosławieństwa. Po zakończeniu walk, kiedy Percy otrzymał propozycję stania się nieśmiertelnym, Aresowi spodobał się ten pomysł, gdyż, jak sam stwierdził, wówczas mógłby nieustannie rozgniatać Jacksona na miazgę.

Charakter

Ares jest bardzo nieprzyjemny, okrutny i straszny, ale niezbyt inteligentny. Widać, że lubi brutalnie traktować tych, którzy są od niego słabsi, i nie zna innych metod rozwiązywania konfliktów, niż walka. W Złodzieju Pioruna nie wahał się wywołać wojny, mimo, że zaszkodziłaby ona Olimpijczykom, czyli jego rodzinie. Jest brutalny i nie okazuje litości, ale potrafi docenić odwagę innych, jak to zrobił w przypadku swojej córki Clarisse, która w trakcie bitwy o Manhattan otrzymała jego błogosławieństwo. W jego towarzystwie Percy czuje gniew, gorycz i urazę.

Rodzina

Nieśmiertelne dzieci

Partnerka Dzieci
Afrodyta Anteros, Adrestia, Dejmos, Eros, Harmonia, Fobos
Enyo Enyalios
Eryteja Eurytion

Półboskie dzieci

Partnerka Dzieci
Nieznana Mark
Pani Yang Sherman Yang
Kyrene Diomedes
Pelopia lub Pyrene Kyknos
Otrera Hippolyta i Pentezylea
Pani Teach Edward Teach
Pani La Rue Clarisse La Rue
Mary Hoyt Sherman William Sherman
Pani Wakefield Ellis Wakefield
Agraulos Alkippe

Znani legatariusze

Imię Krewny
Hipolit Wnuk

Inne

  • Ares miał także syna z jedną z Erynii (Tyzyfone), którym był Drakon tebański.
  • Za jego syna uważa się także Priapa (wedle niektórych wersji mitów).

Cytaty

Ten, który ukradł ci kieszonkowe, nabijał się z ciebie w autobusie i dał ci kuksańca pod żebro w szatni. Ten, który łamie innym dzieciakom kości podczas szkolnych meczów i dostaje dopuszczający ze wszystkich przedmiotów, a mimo to jest popularny, ponieważ to takie zabawne, kiedy wsadza chuchrom głowy do sedesu.

Jeśli klasowi tyrani, gangsterzy i zbiry modliłyby się do jakiegoś boga, to pewnie byłby to Ares.

Ares poza tym nabawił się poważnej fobii w kwestii dzbanów. Chyba wyślę mu jakiś ładny dzbanek na święta.

— Percy o Aresie

Ciekawostki

  • W Grecji Ares był złym i okrutnym bogiem, natomiast w Rzymie Mars był bardzo czczony, a swoją sławą przyćmiewał nawet Jupitera. Uważano go bowiem za patrona wojowników i liczono na jego wsparcie podczas wojny.
  • Podczas sporu o piorun Zeusa poparł swojego wuja Posejdona.
  • W Domu Hadesa, w głowie Franka kłócą się dwa głosy – Aresa i Marsa. Obaj mówią, że Frank musi koniecznie kogoś zabić.
  • W Archiwum Herosów Ares pożyczył Clarisse swój rydwan, ale Fobos i Dejmos ukradli go półbogini. Percy pomógł jej go odzyskać.
  • W jego świętym gaju w Kolchidzie znajdowało się Złote Runo, po które wyruszyli Argonauci na czele z Jazonem.
  • Damasen był gigantem, który miał pokonać Aresa, jednak z powodu swojego pokojowego nastawienia gigant sprzeciwił się planom matki w stosunku do niego i żył z bogami w zgodzie.
  • Podczas jednej z wojen dwaj olbrzymi uwięzili go w spiżowej kadzi, przez co jak twierdził Percy w Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona Ares nabawił się dość dużej fobii na punkcie dzbanków.
  • W Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona miał bokserki w panterkę.
  • Gdy po wojnie z Kronosem, Annabeth została wyznaczona do odbudowy Olimpu, On, Afrodyta i Apollo domagali się bardzo dużej ilości swoich posągów. Posąg Aresa miał budzić grozę, a w jego rękach miały znajdować się dwa ogromne miecze.
  • Czytając Olimpijskich Herosów, można odnieść wrażenie, że Mars jest o wiele mądrzejszy od Aresa.
  • Clarisse stała się jego ulubioną córką po tym, jak w Ostatnim Olimpijczyku pokonała Drakona, za co Ares, na znak uznania jej osiągnięcia, ją pobłogosławił.
  • W Greckich Herosach według Percy'ego Jacksona dowiadujemy się, że Ares uwielbia stepować na ciałach poległych wrogów.
  • W Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona dowiadujemy się, że ma bardziej piskliwy głos od samej Afrodyty.
  • Jak ujawnił Percy w małym przyjacielskim ostrzeżeniu w Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona, jeśli zapyta się Aresa, czy to on jest tym facetem (Kratosem) z gry komputerowej God of War, ten powyrywa pytającemu ręce i zbije go nimi na kwaśne jabłko.
Advertisement