FANDOM

Artemida

Pozwól, że cię oświecę, Akteonie - powiedziała bogini. - To ja jestem łowczynią. Ja zawsze jestem łowczynią. A ty jesteś ofiarą. Żaden mężczyzna, który widział mnie nago, nie ma prawa żyć.

–Artemida do Akteona, Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona

Artemida - grecka bogini światła księżycowego, łowów, lasów, zwierząt, gór, roślinności i płodności. Wielka Łowczyni. Córka Zeusa i Latony. Bliźniacza siostra Apollina. Jej świętymi zwierzętami są jeleń i wąż. Jej rzymską odpowiedniczką jest Diana.

HistoriaEdytuj

Artemida była córką Zeusa i Latony (tytanidy, córki Kojosa i Fojbe). Bogini urodziła się na wyspie Delos, ponieważ tylko tutaj Latona znalazła bezpieczne miejsce na poród. Hera rzuciła na nią klątwę, aby nigdzie nie mogła spokojnie urodzić i nasłała na biedną tytanidę węża Pytona. Zrobiła to oczywiście z powodu swojej zazdrości o męża.

Mimo wielu przeszkód Artemida i jej brat Apollo przyszli na świat. Byli bliźniętami, ale różnili się bardzo od siebie. Tego pierwszego uważano za boga słońca, przepowiedni i sztuki, a Artemidę za boginię księżyca i łowów. Artemida miała upodobanie do łowów i strzelania z łuków, wraz z orszakiem nimf urządzała polowania w lasach.

Razem z bratem Apollinem wystrzelała z łuku dzieci Niobe w obronie honoru matki. Niobe przechwalała się, że jest lepsza od Leto, która urodziła tylko dwoje dzieci. Chełpiła się tym, że ona ma siedmiu synów i siedem córek. Bliźniacy postanowili pomścić matkę. Apollo zabił po kolei siedmiu synów Niobe. Niobe wciąż jednak krzyczała, że ma jeszcze siedem córek i jest lepsza od Leto. Wtedy Artemida napięła swój łuk i zaczęła wybijać dziewczynki. Choć Niobe błagała, by oszczędzono jej najmłodszą córkę, Artemida przeszyła dziewczynkę w ramionach Niobe. Zrozpaczona matka skamieniała.

Kult ArtemidyEdytuj

W kulcie ku czci Artemidy najistotniejszą rzeczą było okrucieństwo. Palono i kaleczono dla niej zwierzęta bądź też składano ofiary z żywych ludzi. Dowodem tego jest na przykład to, że co roku w Sparcie biło się chłopców po twarzy, by ich krew tryskała na ołtarz Artemidy. Czczono ją też w Arkadii.

AkteonEdytuj

Pewnego razu Artemida po powrocie z pomyślnych łowów postanowiła wykąpać się ze swoimi łowczyniami w jeziorze. Przechodząc tamtędy zobaczył ją myśliwy Akteon - wychowanek Chejrona - i zaczął się jej przyglądać z zainteresowaniem. Artemida go dostrzegła i była tym faktem mocno zdziwiona, jednak nie mogąc znieść myśli, że jakiś mężczyzna ujrzał ją nagą, za karę zmieniła go w jelenia. By Akteon jeszcze bardziej poczuł jej gniew, zesłała wściekliznę na jego psy, które w dzikim szale rzuciły się za nim w pościg. Nie rozpoznały one swego pana i rozszarpały go na strzępy. Potem jednak zaniepokojone jego nieobecnością zaczęły go szukać.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Klątwa TytanaEdytuj

Artemida po raz pierwszy pojawiła się w trzeciej części serii. Przybyła wraz ze swoimi Łowczyniami na pomóc Percy'emu, Annabeth, Groverowi, Thalii oraz rodzeństwu di Angelo, których życiu zagrażała mantikora Pan Cierniak. Niestety, podczas walki z mantikorą, Annabeth spadła z urwiska próbując zabić potwora i tym samym ratować swoich przyjaciół. Niemal od razu Artemida zaproponowała Biance di Angelo przyłączenie się do jej Łowczyń. Dziewczyna zgodziła się, chociaż Percy uważał, że był to zły pomysł.

Jakiś czas później miało miejsce spotkanie Artemidy z jej bratem Apollinem podczas, którego bóg słońca traktował siostrę z lekkim pobłażaniem, jednak widać było, że bardzo ją kochał. Artemidę bardzo się irytowała ilekroć jej brat podrywał jakąś z jej Łowczyń, żartował sobie z nich jak również wygłaszał beznadziejne haiku. Najbardziej denerwowała się, gdy Apollo nazywał ją "swoją małą siostrzyczką" lub "siostruś". Artemida mimo wszystko poprosiła Apollina, aby ten odeskortował herosów i jej łowczynie do Obozu Herosów, podczas, gdy ona sama miała zamiar wyruszyć na poszukiwanie potwora, o którym mówiła mantikora oraz zagubionej córki Ateny.

Bogini została, jednak porwana i zmuszona do podtrzymywania nieboskłonu, uwalniając spod ciężaru nieba Annabeth. Herosi i Łowczynie wspólnie wyruszyli na misję uwolnienia jej, która po wielu niebezpiecznych przygodach i trudnych perypetiach zakończyła się powodzeniem. Pod koniec książki przyjęła do szeregów swoich łowczyń Thalię na stanowisko ich porucznika po zmarłej Zoe.

Ostatni OlimpijczykEdytuj

W książce Artemida razem z innymi głównymi bogami brała udział przez większość książki w próbach zatrzymania i ponownego spętania Tyfona, po których zakończeniu pojawiła się na Olimpie razem z innymi bogami gotowa walczyć z Kronosem.

Olimpijscy HerosiEdytuj

Krew OlimpuEdytuj

Bogini pojawiła się ponownie w ostatnim tomie serii, gdzie razem z Apollem przebywała na Delos i pomagała Frankowi, Hazel i Leonowi w ich misji. Jest wtedy opisana jako osoba bardzo odważna.

WyglądEdytuj

(...) była ode mnie nieco młodsza, mogła mieć dwanaście albo trzynaście lat. Miała rude włosy spięte w koński ogon i dziwaczne oczy: srebrno-złote jak księżyc.

Percy o Artemidzie, Klątwa Tytana

Najpopularniejsze Łowczynie ArtemidyEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W mitologii Artemida była starsza od Apollina (pomagała nawet swojej mamie w porodzie), natomiast w Klątwie Tytana Apollo chwali się, że to on jest starszy.
  • Pojawia się na okładce książki Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona.
  • Po swoim dziadku, Kojosie ma zimne oczy.
  • Oryginalnie Artemida była boginią świtu i mrozu. Chociaż po pewnym czasie jej władza nad nimi przeszła na Eos, ponieważ ta była uosobieniem świtu.
  • W mitach jedynym powodem, dla którego Artemida była czasami uważana za boginię księżyca, jest fakt, że mylono ją z Selene lub Hekate.
  • W Klątwie Tytana po uratowaniu jej i Annabeth, obdarzyła Percy'ego szacunkiem i nazwała go "mężczyzną" zamiast "chłopcem". Ten szacunek doprowadził do tego, że w Zagubionym Herosie Łowczynie zaczęły szukać Percy'ego po jego zniknięciu.
  • Artemida, będąc boginią łowów, ma kolekcję skór należących do wielu stworzeń, które wiszą w jej namiocie, a z których jedne zostały już wybite, ponieważ Percy nie mógł rozpoznać niektórych z nich.
  • Świątynia Artemidy w Efezie była uważana za jedną z siedmiu cudów starożytnego świata.
  • Miała świątynie na Olimpie, co widać było w "Ostatni Olimpijczyk", kiedy Thalia oświadczyła, że Kronos niszczy świątynię bogini.
  • Jeden z kraterów na Księżycu, nosi imię jej rzymskiego odpowiednika - Dianie.
  • Artemida jest jedyną boginią opisaną jako mająca kasztanowe włosy.
  • Artemida umieściła na nieboskłonie dwie osoby w czyniąc z nich gwiazdozbiory: Oriona i Zoe, chociaż jedno ze źródeł mitów mówiło, że to Zeus uczynił z Oriona gwiazdozbiór, na prośbę bogini.
  • W Grecji znajduje się miasto o nazwie Artemida.
  • Według niektórych wersji mitów zakochała się i zapragnęła wyjść za mąż tylko i wyłącznie raz - po poznaniu Oriona.

GaleriaEdytuj

Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn