Riordanopedia

UWAGA: Na wiki trwa remont drzewa kategorii. Szczegóły tutaj.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Czekaj... Skoro moim tatą jest Posejdon i tatą Pegaza też jest Posejdon, to czy ten koń nie jest moim bratem?
— Bellerofont o Pegazie do Ateny; Greccy Herosi według Percy'ego Jacksona

Bellerofont (także Bellerofon, Bellerofontes) – w mitologii greckiej półbóg, królewicz koryncki i bohater "Iliady" Homera. Syn Posejdona, zabójca Chimery.

Historia

Uchodził za syna Posejdona i Eurynome. Jego "ludzkim" ojcem był Glaukos. Bawiąc się łukiem przypadkiem zabił brata za co został wygnany. Schronienie znalazł u króla Projtosa. Jego żona Steneboja zakochała się w Bellerofoncie ale ten nie odwzajemnił uczucia, za co królowa oskarżyła go o zaloty do niej. Król Projtos nie chcąc naruszyć praw gościnności, wysłał go z listem do swojego teścia Jobatesa, króla Licji by ten kazał zabić młodzieńca. Jobates wysłał Bellerofonta aby zabił Chimerę, co ostatecznie mu się udało dzięki Pegazowi, cudownego skrzydlatego rumaka, który wyskoczył z brzucha Meduzy, gdy Perseusz odciął jej głowę. Wysłany na wojnę z Amazonkami powrócił z niej z triumfem zabijając też przy okazji atakujących z zasadzki zabójców. W nagrodę Jobates dał Bellerofontowi za żonę swoją córkę Filonoe z którą miał troje dzieci: Isandrosa, Hippolochosa i Laodamię. Z biegiem czasu utracił swą łaskę wśród bogów z powodu pychy i został przez Zeusa strącony na ziemię, gdy próbował na pegazie dostać się na Olimp. Ślepy i chromy błąkał się po świecie, aż do śmierci.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Klątwa Tytana

Podczas sprzeczki z Percym, Dionizos pokrótce nawiązał do mitu o Bellerofoncie, gdy zagroził synowi Posejdona, że zrzuci go z wysoka pozbawiając wcześniej pegaza.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Podczas rozmowy z Hazel, Hylla Ramírez-Arellano wspomniała, że po raz pierwszy Otrerę zabił Bellerofont.

Wygląd

To dlatego wyglądam jak ten facet z mozaik...?

W Greckich Herosach według Percy'ego Jacksona Bellerofont był opisywany jako przystojny młody heros uderzająco podobny do swego ojca Posejdona do tego stopnia, że zarówno Anteja jak i jej siostra Filinoe zakochały się w nim od razu po pierwszym spotkaniu.

Ciekawostki

  • Źródłem jego problemów, na co wskazuje jego imię, było popełnione przez niego zabójstwo (Bellerofont – zabójca Bellerosa).
  • Starożytni grecy nazywali go często Bellerofontem Niewinnym.
  • Jego pierwotnym imieniem było Hipponoos.
  • W uniwersum o Harry'm Potterze wykreowanym przez J.K. Rowling pojawia się nawiązanie do Bellerofonta, przedstawionego jako czarodzieja.
Advertisement