Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Książka.pngCytat (tabs).png

Inteligentna i wciągająca fabuła, kolejne szermiercze potyczki i zawrotne tempo znów nie pozwalają dzieciakom oderwać się od książki.

— „Publishers Weekly”

Bitwa w Labiryncie – czwarty i przedostatni tom kultowej serii Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy autorstwa Ricka Riordana. W USA została wydana 6 maja 2008 roku, a w Polsce 22 września 2010 roku.

Opis

Pełne napięcia zakończenie pozbawi czytelników tchu i każe im niecierpliwie czekać na ostatni, piąty tom.

— „School Library Journal”

Percy Jackson nie spodziewa się niczego dobrego po dniu otwartym w nowej szkole, ale kiedy pojawia się jego tajemnicza znajoma śmiertelniczka oraz demoniczne cheerleaderki, sytuacja staje się po prostu dramatyczna.

Czas ucieka, a wojna między Olimpijczykami a straszliwym królem tytanów, Kronosem zbliża się nieuchronnie. Zagrożony Obóz Herosów z każdą minutą coraz mniej przypomina bezpieczną przystań, ponieważ armia Kronosa szykuje się do ataku, na jego dotąd niedostępne granice. Żeby powstrzymać inwazję, Percy i jego przyjaciele muszą wyruszyć na wyprawę przez Labirynt – ogromną podziemną krainę, gdzie za każdym zakrętem czają się potwory i zdumiewające niespodzianki.

Po drodze Percy musi zmierzyć się z potężnymi wrogami, dowie się prawdy o zaginionym bogu Panie i stanie twarzą w twarz z najstraszliwszym sekretem króla tytanów Kronosa. Ostateczna wojna zaczyna się... od bitwy w Labiryncie.

Rozwój

11 kwietnia 2007 roku Rick Riordan ujawnił, że skończył wersję roboczą czwartego tomu serii. Dodał, że nie ma jeszcze tytułu, chociaż ma kilka pomysłów. Poza tym potwierdził, że akcja książki będzie się rozgrywała w Labiryncie oraz, że będzie to najdłuższa książka od czasu Złodzieja Pioruna, mając trzysta sześćdziesiąt pięć stron[1].

1 maja 2007 roku, w dzień premiery Klątwy Tytana, Rick ujawnił, że książka jest już ukończona i spodobała się jego synom: Patrickowi i Haleyowi, a aktualnie pracuje jeszcze nad tytułem. Powiedział również, że książka musi przejść jeszcze do procesu edycji, jednak obstawia datę publikacji na wiosnę przyszłego roku[2].

15 maja 2007 roku Rick, wyjaśniając, w jaki sposób na świat przychodzą dzieci Ateny, wspomniał, że w czwartym tomie serii pojawi się rozmowa o tym pomiędzy Annabeth a Percym[3].

12 lipca 2007 roku Rick wspomniał, że otrzymał od swojego agenta i redaktora entuzjastyczne „kciuki w górę”, chociaż nadal zastanawia się nad idealnym tytułem. Ujawnił również datę publikacji: 6 maja 2008 roku[4].

10 sierpnia 2007 roku na stronie internetowej Ricka został oficjalnie ujawniony tytuł powieści: Bitwa w Labiryncie (ang. The Battle of the Labyrinth). Została również ukazana okładka stworzona przez Johna Rocco[5].

31 stycznia 2008 roku Hachette Books (ówcześnie Hyperion Books) opublikowało na swoim koncie na You Tube krótką reklamę Bitwy w Labiryncie[6].

Przepowiednia

W książce Annabeth Chase zanim wyruszyła do Labiryntu na misję odnalezienia Dedala otrzymała swoją pierwszą przepowiednię.

Zagłębisz się w tuneli mroki nieskończonych,

Pojawi się tam zmarły, zdrajca, zagubiony,

Z ręki króla upiorów padniesz lub powstaniesz,

Oto Ateny dziecka ostatnie zadanie,

Ostatni dech herosa jest zagłady porą,

Losy gorsze od śmierci miłość ci odbiorą.

Wyjaśnienie przepowiedni

  1. Annabeth, Grover, Percy i Tyson weszli do nieprzerwanie rozszerzającego się Labiryntu.
  2. W Labiryncie bohaterowie natknęli się na ducha Minosa; Ethana Nakamura, który zdradził Obóz Herosów oraz zaginionego boga dzikiej przyrody Pana.
  3. Gdyby nie pomoc syna Hadesa, Nica di Angelo zarówno bohaterów jak i Obóz Herosów spotkałaby zguba.
  4. Wymienionym dzieckiem Ateny był Dedal, który po Bitwie o Labirynt dobrowolnie poświęcił się, aby zniszczyć cały Labirynt i jednocześnie ochronić obozowiczów przed kolejnymi atakami Kronosa z niego.
  5. Labirynt został zniszczony wraz z ostatnim tchnieniem Dedala, ponieważ był on połączony z energią życiową swojego stwórcy, a wszystkich którzy znajdowali się w tamtym momencie w Labiryncie spotkała zagłada.
  6. Annabeth zobaczyła jak Luke oddał swoje ciało Kronosowi i został żywicielem króla Tytanów co było dla niej, jak sama stwierdziła, gorsze niż, gdyby zobaczyła jego śmierć.

Lista rozdziałów

  1. Bitwa z drużyną cheerladerek
  2. Podziemie robi mi kawał telefoniczny
  3. Podchody ze skorpionami
  4. Annabeth łamie zasady
  5. Nico kupuje hamburgery dla umarłych
  6. Spotkanie z bogiem o dwóch twarzach
  7. Tyson prowadzi ucieczkę z więzienia
  8. Wizyta na demonicznym ranczu
  9. Zbieram gnój
  10. Śmiertelny teleturniej
  11. Dokonuję samozapłonu
  12. Wieczne wakacje
  13. Wynajmujemy nowego przewodnika
  14. Brat wyzywa mnie na pojedynek na śmierć i życie
  15. Kradniemy używane skrzydła
  16. Otwieram trumnę
  17. Zaginiony bóg mówi
  18. Grover wywołuje popłoch
  19. Rozłam w Radzie
  20. Przyjęcie urodzinowe robi się mroczne

Ciekawostki

  • Riordan zadedykował tę książkę swojej żonie Becky z dopiskiem: która zawsze prowadzi mnie przez Labirynt.
  • Magazyn „Kirkus Reviews” podsumowało Bitwę w Labiryncie następującym zdaniem: Zapomnij o Harrym Potterze – poznaj Percy'ego Jacksona, dołącz do legionu fanów.

Galeria

Przypisy

Advertisement