Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • „Bitwa o sztandar” - edycja próbna. Zapraszamy do zabawy w piątek. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Nie dostrzegłem go wcześniej, ponieważ był półprzezroczysty jak zmarli. Dopóki się nie poruszył, stapiał się z tłem. Tylko jego oczy i zęby wyglądały na cielesne. Na dodatek bydlak wpatrywał się prosto we mnie.

— Percy Jackson podczas spotkania z Cerberem; Złodziej Pioruna

Cerber (zwany także Kerberos) – trójgłowy pies stróżujący wejścia do Podziemia, a także jedno z potwornych dzieci Echidny i Tyfona.

Historia

Rodzina

Cerberos narodził się w Tartarze, jako jedno z wielu potwornych dzieci Echidny i Tyfona. Miał kilkoro rodzeństwa – między innymi smoka Ladona, dwugłowego psa Ortrosa oraz orła kaukaskiego, który wyżerał wątrobę Prometeuszowi. Z kazirodczego związku jego matki z bratem (Ortrosem) był spokrewniony również ze Sfingaem i lwem nemejskim.

Praca w Podziemiu

Po jakimś czasie Cerber został zwerbowany przez Hadesa, boga umarłych do strzeżenia wejścia do Podziemia. Miał on pilnować, by dusze przewiezione przez Styks przez Charona nie chciały uciec – jeżeli się na to odważyły, rzucał się na nie i wlókł w największą ciemność Piekieł. Jego zadaniem było również niewpuszczanie żywych do królestwa jego pana.

Konfrontacje z herosami

Kilkukrotnie jednak Cerber pozwolił przejść śmiertelnym do Królestwa Cieni. Za każdym razem był to jeden z grona herosów, zazwyczaj półboskich, którzy dokonali tego sprytem bądź siłą.

Jednym z nich był śmiertelny śpiewak, syn muzy Kaliope, Orfeusz. Udał się on do Podziemia, by przywrócić do życia swoją ukochaną żonę, Eurydykę. Udało mu się uspokoić Cerbera piękną melodią wygrywaną na jego lirze, a syn Tyfona pozwolił mu dostać się do pałacu Hadesa.

Innym razem przejść koło niego udało się zwykłej śmiertelniczce o imieniu Psyche. Za radą swojego męża Erosa (ukrytego w postaci wieży) rzuciła ona miodowy placek każdej z ogromnych paszczy Cerbera, a olbrzymi pies był zbyt zajęty pałaszowaniem przysmaku, by zająć się dziewczyną.

Herakles niosący Cerbera.

Najbardziej znanym półbogiem, który przedarł się koło trójgłowego psa był syn Zeusa, Herakles (rzymski Herkules). Miał on za zadanie przynieść Cerbera swojemu kuzynowi, królowi Myken, Eurysteuszowi – była to ostatnia z jego dwunstu prac. Za zgodą Hadesa heros związał Strażnika Podziemia i zawlókł na powierzchnię świata śmiertelników. Podczas wędrówki do Myken kilka kropel śliny potwora spadło na ziemię, tworząc trujące rośliny. Gdy Eurysteusz zobaczył Cerbera, ukrył się w dzbanie i pozwolił kuzynowi puścić psa, który uciekł z powrotem do Podziemia.

Według niektórych wersji przeszli koło niego również Eneasz i Sybilla Kumańska, która uśpiła go ciastkiem z makiem i miodem.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Złodziej Pioruna

Percy Jackson, Annabeth Chase i Grover Underwood, wędrując do pałacu Hadesa, spotkali Cerbera po tym, jak zostali przewiezieni przez Charona przez Styks. Córce Ateny udało się go zająć dzięki czerwonej gumowej piłce, której użyła do zabawy z psem. W międzyczasie Percy'emu i Groverowi udało się przejść niepostrzeżenie obok strażnika Podziemia. Annabeth następnie zaprzestała zabawy z Cerberem, mówiąc mu, że jeszcze kiedyś razem się pobawią, jednak mimo wszystko była smutna, gdyż zdała sobie sprawę z tego, iż nigdy więcej nie będzie miała możliwości spotkania Cerbera. Później, podczas rozmowy z Hadesem, Percy wspomniał, że Pan Podziemia powinien częściej bawić się z psem, który ma widoczną słabość do czerwonych gumowych piłek. Pomimo dobrych chęci, ten niewinny komentarz jeszcze bardziej zdenerwował Hadesa.

Ostatni Olimpijczyk

Kiedy Percy ponownie przybył do Podziemia, wraz z Nikiem di Angelo, Cerber bawił się z Pani O'Leary, podczas gdy herosi udali się do pałacu boga umarłych, zaniesieni tam przez Erynie. Kiedy półbogowie udali się nad Styks, by wykąpać w nim syna Posejdona, pies nie podążył za nimi, jednak wyraźnie chciał bawić się dalej z piekielną ogarzycą.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Kiedy Hazel Levesque dzieliła się z Frankiem Zhang swoimi wspomnieniami po śmierci w Podziemiu, w oddali widać było Cerbera pilnującego wejścia do Królestwa Piekieł.

Wygląd

Cerber był ogromnym, czarnym rottweilerem, dwukrotnie większym od mamuta włochatego, posiadającym trzy głowy. Czasami jest opisywany jako potwór ze żmijami wijącymi się na jego szyi, a głowy ma w kształcie węża stojącego pionowo. Stwór ten miał wielkie zęby, a z jego szczęki wylatywała śmierdząca ślina. Pazury były bardzo ostre, podobno rozrywał nimi ciała ludzi.

Charakter

Chociaż Cerber jest postrzegany jako przerażający i wiernie wykonujący swoje zadanie strzeżenia Królestwa Umarłych, jest posłuszny i lubi się bawić, co widać w Złodzieju Pioruna podczas zabawy z Annabeth. Szybko nawiązał znajomość z Panią O'Leary, ma również dobry kontakt ze swoją panią, Persefoną.

Ciekawostki

  • Gdy Percy pierwszy raz się z nim spotykał, prawie zmoczył spodnie.
  • Jego nordyckim odpowiednikiem jest Garm, pies Hel strzegący bram Helheimu.
  • Przez pewien czas był na usługach Serapisa jako jego berło.
  • Jak zostało przedstawione w jednym z wywiadów wydaje się, że Cerber lubi bardziej swojego pana w jego greckiej wersji jako Hadesa niż w rzymskiej jako Plutona[1].

Przypisy

Advertisement