Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Zalążek artykułu
Sea shell-ikona.png

Ten artykuł jest jedynie nierozbudowanym zalążkiem artykułu.

Jeśli możesz, podejmij się misji rozbudowania go, aby Grover dostał puszkę.

Książka.pngCytat (tabs).png

Ale ty, Percy... jesteś po części bogiem, po części człowiekiem. Żyjesz w obu światach. Oba mogą zrobić ci krzywdę, ale i ty możesz wywrzeć wpływ na oba. To czyni herosów wyjątkowymi. Niesiesz nadzieje ludzi do królestwa nieśmiertelnych. Potwory nigdy nie umierają. Powstają na nowo z chaosu i barbarzyństwa, które zawsze kotłują się pod powierzchnią cywilizacji, stanowiąc dokładnie to, co daje Kronosowi potęgę. Trzeba je w kółko pokonywać albo utrzymywać na odległość. Herosi uosabiają te walkę. To wy toczycie bitwy, które ludzkość musi wygrać w każdym pokoleniu, aby pozostać ludźmi.

Chejron – najbardziej znany centaur w historii starożytnej Grecji, nauczyciel wielu słynnych herosów m.in. Achillesa, Heraklesa czy Jazona. Syn Kronosa i nimfy Filiry. Obecnie jest koordynatorem zajęć w Obozie Herosów.

Historia

Mitologia

Anthony Head w roli Chejrona.

Chejron został spłodzony przez króla tytanów Kronosa, który był wtedy pod postacią konia. Jego matka, Filyra, porzuciła go na Górze Pelion w chwili narodzin z powodu obrzydzenia wywołanym widokiem swojego dziecka. Później bóg Apollo zaopiekował się nim i nauczył go wszystkiego co sam umiał. W ramach rekompensaty bóg wysyłał do Chejrona półbogów, aby ten nauczył ich wszystkiego, co sam się nauczył. Chejron nie jest do końca prawdziwym centaurem, ponieważ rasa centaurów jest znana z tego, że jej przedstawiciele są nadmiernie pobłażliwymi, pijącymi i karmelizującymi, ofiarami przemocy, gdy są odurzonymi, dzikimi, pożądliwymi i ogólnie niewykwalifikowanymi przestępcami. Natomiast syn Kronosa był bardzo inteligentny, cywilizowany i życzliwy. Dodatkowo centaurowie zrodzili się ze związku Iksiona i Nefele (słońca i chmur), i nie są nieśmiertelni. Jednak Chejron zyskał swoją nieśmiertelność od bogów w darze. W tym czasie centaur mieszkał na górze Pelion w północnym regionie Tesalii.

Po przypadkowym trafieniu przez trującą strzałę Chejron poczuł wielki ból, a później wyrzekł się swojej nieśmiertelności. Bez względu na to, czy ten mit był fałszywy, czy został wskrzeszony, centaur żyje w czasach Percy'ego Jacksona. To dlatego, że otrzymał od Zeusa nieśmiertelność, więc pozostanie przy życiu tak długo, jak jest potrzebny do nauczania bohaterów.

Na przestrzeni lat Chejron zajmował się kolejnymi półbogami i przenosił się w różne miejsca na świecie wraz z Obozem Herosów i cywilizacją zachodu. W ciągu kolejnych wieków uczył młodych herosów takich rzeczy, jak na przykład mitologia grecka, starożytna greka czy łucznicywo. Mimo, że w pewnym momencie to Dionizos został dyrektorem Obozu Herosów, w gruncie rzeczy to właśnie centaur miał największy wpływ na kształcenie półbogów.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Złodziej Pioruna

Chejron był jedną z pierwszych postaci, które pojawiły się w książce. Został przedstawiony przez Percy'ego jako jego nauczyciel łaciny, gdyż chłopak nie znał prawdziwej tożsamości "pana Brunnera". Podczas wycieczki szkolnej Jackson został zaatakowany przez erynię Alekto. Wówczas Chejron niespodziewanie pojawił się w sali, w której znajdowali się Percy i potwór. Mężczyzna rzucił młodemu półbogowi długopis, który zmienił się w miecz. Po tym, jak Perseusz pokonał erynię, centaur udawał przed nim, że nie wie nic o "pani Dodds" (taki pseudonim nosiła Alekto jako nauczycielka). Później Percy podsłuchał rozmowę Chejrona i Grovera, z której mogło wynikać, że mężczyzna kłamał, twierdząc, że nie doszło do żadnej walki z potworem. Jakiś czas później, kiedy Percy trafił do Obozu Herosów, dowiedział się, kim naprawdę jest jego dawny nauczyciel łaciny. Chejron oprowadził Perseusza po Obozie Herosów i odpowiadał na różne pytania młodego półboga, a następnie polecił Annabeth zająć się Percym. Podczas bitwy o sztandar centaur był sędzią oraz lekarzem polowym, a niedługo później, po tym, jak Jackson został uznany za syna Posejdona, Chejron wysłał go na misję odzyskania Pioruna Piorunów. Wcześniej koordynator zajęć podarował herosowi Orkan. Podobnie jak większość mieszkańców Obozu Herosów, "Pan Brunner" był zadowolony, gdy Jackson powrócił z misji. Jakiś czas później opiekował się nim, gdy ten został zraniony przez skorpiona.

Charakter

Chejron został przedstawiony zarówno w książce jak i mitologii jako inteligentny, cierpliwy, wyrozumiały oraz łagodny, ale jednocześnie stanowczy centaur. Różni się tym od innych przedstawicieli swego gatunku, gdyż jego pobratymcy są dzicy i rozkochani w zabawach. Jest również doskonałym wojownikiem, który potrafi posługiwać się różnymi rodzajami broni, chociaż jego ulubionym orężem jest łuk. Ma bardzo dobre relacje z herosami, których uczy, i jest przez nich darzony zaufaniem. Zna się na medycynie i to on wychował Asklepiosa – boga lekarzy i jednocześnie syna boga Apollina.

Wygląd

Przebrany za człowieka

Jako człowiek, Pan Brunner to mężczyzna w średnim wieku, który porusza się na elektrycznym wózku inwalidzkim. Ma przerzedzone włosy i rzadką brodę, nosi wyświechtana tweedową marynarkę. Według Percy'ego jego ubranie wiecznie zalatuje kawą, a on sam nie wygląda na równego gościa, do momentu, w którym się go pozna.

Miał brązowe oczy, które wrażały głęboką mądrość i jak to określił Percy "mogły mieć tysiąc lat", co w sumie jest prawdą. Często płonęły w nich łobuzerskie ogniki, co zdradzało skłonność do mówienia żartów i podkreślało jego z natury pogodne usposobienie.

Centaur – prawdziwa postać

Pirce Brosnan jako Chejron.

Jego klatka piersiowa pozostaje taka sama. Nie ma już sztucznych nóg. Koński, umięśniony tors, który skrywał się w wózku inwalidzkim był biały. W filmie jego umaszczenie było koloru brązowego.

Uczniowie Chejrona w starożytności

Przez cały wiek grecki Chejron był jedynym nieśmiertelnym centaurem i był znany ze swojej wyjątkowej mądrości, a także znany jako nauczyciel bohaterów. Wśród jego znanych uczniów są:

  • Achilles – Chejron wychował go w imieniu Tetydy i Peleusa.
  • Akteon – syn Aristajosa i Autonoe. Został wyszkolony na myśliwego. Artemida zamieniła go w jelenia, gdy przypadkowo natknął się na jej kąpiel. Po tym jak w formie jelenia został przypadkowo zabity przez własne psy, centaur przymocował jego wizerunek, aby ukoić psy.
  • Eneasz – książę trojański, był synem Afrodyty oraz przodkiem założyciela Rzymu Romulusa.
  • Ajaks Większy – syn Telamona i starszy brat Teucer, był fizycznie najsilniejszym z Greków w czasie wojny trojańskiej.
  • Aristajos – ojciec Akteona, syn Apollina, bóg miodu i serów. Według niektórych źródeł Chejron nauczył go sztuki uzdrawiania i proroctwa, podczas gdy inne relacje mówią, że Muzy były odpowiedzialne za te nauki.
  • Asklepios – syn Apollina, który dał go Chejronowi, aby go wychował. Chejron poinstruował go o sztuce leczenia i medycyny.
  • Atalanta – słynna łowczyni, która brała udział w polowaniu na Dzika Kalidońskiego.
  • Hippomenes – jedyny, który pokonał Atalantę w wyścigu.
  • Herakles – niektóre greckie mity stwierdzają, że Herakles był szkolony przez Chejrona.
  • Jazon – przywódca Argonautów. We wczesnej tradycji greckiej Jason został nadany Chejronowi przez Aesona.
  • Oileus – członek Argonautów.
  • Patroklos – jego ojciec zostawił go pod opieką Chejrona, by studiował u boku Achillesa.
  • Peleus – ojciec Achillesa, którego wcześniej uratował od centaurów. Chejron oddał mu swój miecz.
  • Foeniks – jeden z Myrmidonów, który był również jednym z pięciu dowódców Achillesa podczas wojny trojańskiej. Centaur był tym, który przywrócił mu wzrok.
  • Telamon – ojciec Teucer i Ajaksa Wielkiego, był starszym bratem Peleusa i popłynął wraz z Jazonem jako jeden z Argonautów.

Ciekawostki

  • Według mitologii greckiej, Chejron zginął, trafiony przypadkowo zatrutą strzałą przez Heraklesa. Chociaż był nieśmiertelny, wolał wybrać śmierć, niż cierpieć. Dlatego oddał swoją nieśmiertelność Prometeuszowi. Po śmierci został umieszczony przez Zeusa na niebie jako gwiazdozbiór Centaura.
  • Percy twierdził, że marynarka Chejrona zalatywała kawą.
  • Jest nieśmiertelny, ale tylko jeżeli pracuje w obozie herosów. Prawdopodobne jest, że gdy został zwolniony w Morzu Potworów był śmiertelny, lecz gdy wrócił na powrót stał się nieśmiertelny.
  • Często wygrywał w remika z Dionizosem i siedział z nim przy jednym stole w jadalni.
  • Do Yancy Academy, trafił na wezwanie Grovera, gdy ten wyczuł Percy'ego.
  • W Klątwie Tytana dowiadujemy się, że Chejron nosi na ogonie papiloty, gdy śpi.
Advertisement