Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Diana – rzymska bogini łowów, księżyca, przyrody, płodności i śmierci. Była córką Jupitera, boga nieba i tytanidy Latony, a także starszą bliźniaczą siostrą Apollina, boga słońca. Jest rzymską odpowiedniczką Artemidy.

Historia

Olimpijscy Herosi

Znak Ateny

Diana została wspomniana przez Reynę podczas jej rozmowy z Annabeth. Powiedziała wtedy córce Ateny, że rzymska odpowiedniczka jej matki – Minerwa jest dziewicą tak jak Diana.

Krew Olimpu

W tej części, kiedy Nica, Reynę i trenera Hedge'a zaatakował Likaon ze swoim stadem, satyr powiedział, że nie mogą wiele im zrobić, ponieważ znajdują się przy świątyni Diany.

Apollo i Boskie Próby

Grobowiec Tyrana

W tej części jej brat Apollo odprawił rytuał, dzięki któremu wezwał Dianę. Bogini pomogła w walce z cesarzami, a następnie przyjęła przysięgę oddania Reyny.

Wygląd

W Grobowcu Tyrana Diana została opisana jako dwunastoletnia dziewczyna, bardzo podobna do swojej greckiej odpowiedniczki. Miała rude włosy związane w kucyka, złoto-szare oczy i była ubrana w połyskliwą szarą tunikę oraz legginsy. Nosiła ze sobą biały łuk.

Inaczej jednak została ukazana na grafice wraz ze swoją grecką odpowiedniczką na stronie ReadRiordan. Ma wtedy czarne włosy, błękitne oczy oraz biały chiton z małym, złotym sierpem księżyca. Podobny (tyle że większy i złoty) ma we włosach.

W sztuce najczęściej była przedstawiana podobnie do Artemidy – ubrana w krótki chiton, z łukiem, kołczanem i półksiężycem.

Charakter

Diana jest bardziej wojownicza, militarna i zdyscyplinowana od swojej greckiej formy. Tym też się różni od Artemidy, że poluje zawsze sama, a podczas walk zamienia swoich wrogów w zwierzęta.

Ciekawostki

  • Pierwotnie Diana była italską boginią wszelkiego życia na ziemi.
  • Była utożsamiana z Luną i Trywią.
  • Początkowo jej miejscem kultu były gaje, później świątynia na Awentynie zbudowana przez Serwiusza Tuliusza. Specjalnym rodzajem kultu była obdarzana Diana w gaju pod Arycją (staroż. Aricia, ob. La Riccia), gdzie za pomocą wody z miejscowych źródeł kapłani leczyli chorych.
  • We Wrocławiu, w parku Szczytnickim, stoi pomnik bogini łowów.

Galeria

Advertisement