Riordanopedia

  • Właśnie, po dłuższej przerwie, został opublikowany drugi numer naszego czasopisma. Znajdziesz wszelkie informacje i samą gazetkę tutaj

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Bo ja jestem miły! Miły całym swoim jestestwem, Perry Johansonie. Nie zauważyłeś tego?

Dionizosgrecki bóg wina, winorośli, dobrej zabawy, płodności, dzikiej natury oraz teatru. Były dyrektor greckiego Obozu Herosów znany tam pod pseudonimem Pan D. Syn Zeusa i Semele oraz mąż Ariadny. Kiedyś był półbogiem i walczył z dwoma bliźniaczymi gigantami u boku Heraklesa (rzymskiego Herkulesa). Jego rzymskim odpowiednikiem jest Bachus. Był dość niemiły dla herosów, ponieważ jak zostało wspomniane, jego żoną jest Ariadna, a jej historia jest taka, że pewien heros ją porzucił na wyspie. Nie wymawiał poprawnie ich imion i nazwisk (chyba że tego chciał np. na Olimpie nazwał Percy'ego jego prawdziwym imieniem). Do obozu został zesłany na sto lat kary (w Ostatnim Olimpijczyku kara zmniejszyła się o połowę), za to, że podrywał jakąś niedostępną nimfę poświęconą Zeusowi.

Historia

Mitologia

Dionizos był synem Zeusa i Semele (córka króla Kadmosa i Harmonii). Zazdrosna Hera podstępem namówiła królewnę tebańską, aby przekonała Zeusa, że skoro ją kocha i jeżeli naprawdę jest bogiem, to powinien ukazać się jej w swojej prawdziwej postaci. Semele posłuchała się żony kochanka, bardzo długo kłóciła się z Zeusem. Wymogła na nim wcześniej obietnicę, że zgodzi się na wszystko, czego ona sobie życzy. W końcu bóg zgodził się i gdy ukazał się śmiertelniczce w swojej prawdziwej postaci, matka Dionizosa spłonęła (jej śmiertelne oczy nie mogły wytrzymać tego widoku). Jedne wersje mitu mówią, że bóg wina już się urodził, a inne, że Zeus uratował sześciomiesięczny płód i zaszył go w swoim udzie, by potem wydać na świat Dionizosa.

Młody bóg dorastał wśród nimf deszczu, na wyspie Nysa. To tam odkrył niezwykłe właściwości soku z winorośli. Jednak Hera nie zapomniała o nim – wkrótce zesłała na niego obłęd.

Dionizos wyruszył w wyprawę dookoła świata wraz ze swoim orszakiem: satyrami i menadami. Kiedy wrócił do Europy, z obłędu wyleczyła go Rea. Tam gdzie przybywał, rozpoczynała się zabawa i szaleństwo. Menady z jego orszaku (zwane też bachantkami) były szalone, w jednym z mitów tebańskich menada wraz z towarzyszkami rozerwała na strzępy własnego syna. Chociaż Dionizos wydawał się być wesołym, nieszkodliwym i uwielbiającym zabawę bożkiem, potrafił być naprawdę okrutny.

Syn Zeusa dołączył do grona Olimpijczyków, gdy bogini Hestia ustąpiła mu miejsca (gdyby tego nie zrobiła, byłoby 13 bogów, a trzynastka to pechowa liczba).

Giganci, którzy byli stworzeni do pokonania Dionizosa, nazywali się Efialtes i Otis.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Już w pierwszej części serii o "Percym Jacksonie" poznajemy Dionizosa – znanego pod pseudonimem Pan D. Był on dyrektorem Obozu Herosów, gdzie zesłał go za karę Zeus. Przewijał się on w większości książek albo był przynajmniej w nich wspominany.

Na pierwszy rzut oka bóg wina twierdził, że nie znosił półbogów, stale i umyślnie mylił ich imiona (np. na Percy'ego mówił "Peter Johnson", a na Annabeth "Annie Bell") i nie przejmował się ich losem. Można było odnieść wrażenie, że szczególnie nie lubił Percy'ego (i ze wzajemnością). Synowi Posejdona zdarzało się często kłócić z Dionizosem, przez co bóg czasami pragnął go zabić.

Dionizos tak naprawdę nie był zły, a po prostu nie lubił swojej przymusowej "pracy" na Obozie, którą dostał za karę od Zeusa i jednocześnie, przez którą nie mógł widywać się ze swoją żoną Ariadną, za którą tęsknił. Dowodem dobroci Dionizosa może być fakt, że wyleczył z szaleństwa Chrisa Rodrigueza, który podczas próby przejścia przez Labirynt całkowicie oszalał za sprawą ducha Minosa oraz to, że był przygnębiony po śmierci swojego syna Kastora i w Ostatnim Olimpijczyku poprosił Percy'ego, aby ten ocalił przed tym samym losem jego drugiego syna Polluksa.

Jego rzymski aspekt – Bachus – różnił się od niego tylko pod pewnymi względami: był groźniejszy, bardziej wojowniczy i nie tak spragniony zabawy, jak jego grecki odpowiednik.

Wygląd

Człowiek naprzeciwko mnie był niewysoki, ale tłuściutki. Miał czerwony nos, wielkie załzawione oczy i kręcone włosy, tak czarne, że niemal fioletowe. Wyglądał jak z tych obrazków z małymi aniołkami (...) Ubrany był w hawajską koszulę w tygrysi wzór i pasowałby doskonale do pokerowego stolika Gabe'a. Miałem jednak wrażenie, że byłby w stanie ograć nawet mojego ojczyma.

— Percy o Dionizosie; Złodziej Pioruna

Umiejętności

  • Chlorokineza – ponieważ Dionizos jest bogiem winnej latorośli, ma nad nią pełną kontrolę. W Klątwie Tytana był w stanie dosłownie zmiażdżyć za jej pomocą mantikorę będąc o wiele kilometrów od niej. Czyni to z niego jednego z najpotężniejszych bóstw kontrolujących tą zdolność - potężniejsze są jedynie jego ciotka Demeter i babka Gaja.
  • Panowanie nad szaleństwem – jako bóg szaleństwa, pan D. jest w stanie nasyłać oraz leczyć inne osoby z obłędu - wyleczył z niego m.in. Chrisa Rodrigueza.
  • Winnictwo i winiarstwo – od dzieciństwa Dionizos był świetny w tworzeniu różnych napojów. W młodzieńczym wieku wynalazł wino, co stanowi kolejny przykład jego zdolności.
  • Lewitowanie − bóg teatru może wznieść się na przynajmniej kilka centymetrów w powietrze, co zostało pokazane w Klątwie Tytana i Bitwie w Labiryncie. Nie wiadomo jednak, czy to podchodzi pod kontrolowanie wiatru.
  • Teleportacja – podobnie jak inne bóstwa, Dionizos jest w stanie przenieść się w dowolne miejsce, czy to na ziemi, Olimpie czy Podziemiu. Zostawia po sobie jedynie zapach winogron.
  • Walka – jako heros Dionizos był świetnym wojownikiem, co było wynikiem przebywania z satyrami. W młodości walczył w I Gigantomachii i udało mu się zabić przynajmniej dwóch przeciwników. W Ostatnim Olimpijczyku dzielnie walczył z Tyfonem, jednak jego aktualne pełne umiejętności bojowe są nieznane.
  • Transmutacja – tak jak inni bogowie i boginie, syn Zeusa może zamieniać śmiertelników, potwory i herosów w zwierzęta. Zwykle preferuje gatunki delfinów (np. butlonosy).
  • Zamiana cieczy – w Złodzieju Pioruna Dionizos pokazał, że może przywołać z niczego jakikolwiek napój do naczynia oraz zamienić go w inną substancję.
  • Wyciąganie i odsyłanie dusz do Podziemia – ponieważ jest bogiem, może przywołać i odesłać dusze z Podziemia, kiedy chce. Przykładowo w Morzu Potworów na okres nieprzekraczający jednego tygodnia przywołał z Równiny Kar Tantala, jednak później odesłał go. Poza tym w mitologii, po staniu się nieśmiertelnym wyciągnął swoją matkę, Semele z Zaświatów.
  • Zamiana w bóstwo – bóg teatru może unieśmiertelnić zamieniając w bóstwo każdą osobę, którą chcę. Uczynił tak że swoją matką, którą po wyciągnięciu z Podziemia uczynił boginią o imieniu Tyone.

Przezwiska

Cytaty

Bo ja jestem miły! Miły całym swoim jestestwem, Perry Johansonie. Nie zauważyłeś tego?; Bitwa w Labiryncie

− Czyżbyś sugerowała, że bogowie nie potrafią współpracować, młoda damo? – spytał Dionizos.
− Tak, Panie Dionizosie.
Pan D. skinął głową.
− Tylko się upewniałem. Masz oczywiście rację. Jedźmy dalej.

— Dionizos i Zoe; Klątwa Tytana

− Panie D – odezwałem się jeszcze.

Uniósł brwi. − Nazwał pan mnie właściwym imieniem – powiedziałem. − Nazwał mnie pan Percym Jacksonem.

− Z pewnością się mylisz, [...] A teraz spadajcie!

— Percy i Dionizos; Klątwa Tytana

Zapłacisz za to pnącze – warknął. – Będziesz rodził najsłodsze owoce, żeby zadośćuczynić za tę stratę. OWOCE, JUŻ

Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona

Ciekawostki

  • Dionizos uwielbia dietetyczną colę, podczas gdy Bachus woli dietetyczną pepsi.
  • W Znaku Ateny, Bachus nie pomagał herosom w walce z gigantami, tylko wyczarował arenę i obserwował walkę z widowni.
  • Pan D. bardzo lubił grać w remika i Pac-Mana.
  • Prawie zawsze mylił imiona obozowiczów.
  • Wbrew pozorom, Dionizos martwił się o swoje dzieci.
  • Był wredny i złośliwy, gdyż w ten sposób wyrażał swą odrazę, którą czuł w stosunku do nowej "pracy", którą otrzymał za karę od Zeusa.
  • Zarówno w rzymskiej jak i greckiej formie ma tylko synów.
  • Nie przepada za Tezeuszem, za to jak ten potraktował jego żonę Ariadnę.
  • Dionizos rozważał zamienienie Percy'ego w delfina ilekroć wybuchała między nimi kłótnia.
  • W grze Magia i Mit postać Dionizosa ma pięćset punków ataku (co jest stosunkowo niewielkim wynikiem).
  • Spędził okres niemowlęcy zaszyty w udzie swego ojca Zeusa.
  • Kiedy Nico grał w Magię i Mit, Dionizos był jego ulubionym bogiem.
  • Jego najczęstszym przezwiskiem jest "kolo od wina", chociaż Dionizos osobiście nie znosi tego przezwiska.
  • W serii o Percym Jacksonie pojawiło się tylko dwoje jego synów, ale ze zdania z serii Olimpijscy Herosi, mówiącego o tym, że Dakota (syn rzymskiego aspektu Dionizosa), podzielił się swoimi Kolaidami z "dzieciakami od Dionizosa" można wywnioskować, że posiada on więcej dzieci.
  • Uważał, że nie lubił herosów, pomimo że sam kiedyś był jednym z nich.
  • Był panem Satyrów przez co Grover Underwood bardzo mocno bał się go.
  • W książce Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona dowiadujemy się, że jego pierwotnym imieniem było Bachus co znaczy hałaśliwy, jednak z czasem zmieniono je na Dionizos, po jego ojcu Zeusie (Dios) oraz miejscu wychowania Nysach (Nysos).
  • Uważa, że każdy dzień jest dobry na świętowanie.[5]
  • W Wieży Nerona wspomniał, że uwielbia naleśniki.

Przypisy

  1. Klątwa Tytana, strona 126.
  2. Klątwa Tytana, strona 67.
  3. Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona, strona 395.
  4. Greccy Herosi według Percy'ego Jacksona, strona 156.
  5. https://www.readriordan.com/2017/11/22/giving-thanks-mr-d/
Advertisement