FANDOM

Dionizos

Bo ja jestem miły! Miły całym swoim jestestwem, Perry Johansonie. Nie zauważyłeś tego?

–Dionizos do Percy'ego, Bitwa w Labiryncie

Dionizos (gr. Διώνυσος Diṓnysos, Διόνυσος Diónysos, łac. Dionysus) - w mitologii greckiej bóg wina, winorośli, dobrej zabawy, płodności i dzikiej natury oraz teatru. Były dyrektor greckiego Obozu Herosów znany tam pod pseudonimem Pan D. Syn Zeusa i Semele oraz mąż Ariadny. Kiedyś był półbogiem i walczył z dwoma bliźniaczymi gigantami u boku Heraklesa (rzymskiego Herkulesa). Jego rzymskim odpowiednikiem jest Bachus. Był dość wredny dla herosów. Nie wymawiał poprawnie ich imion i nazwisk (chyba że tego chciał np. na Olimpie nazwał Percy'ego jego prawdziwym imieniem). Do obozu został zesłany na sto lat kary (w "Ostatnim Olimpijczyku" kara zmniejszyła się o połowę), za to, że podrywał jakąś niedostępną nimfę poświęconą Zeusowi.

HistoriaEdytuj

Dionizos był synem Zeusa i Semele (córka króla Kadmosa i Harmonii). Zazdrosna Hera podstępem namówiła królewnę tebańską, aby przekonała Zeusa, że skoro ją kocha i jeżeli naprawdę jest bogiem, to powinien ukazać się jej w swojej prawdziwej postaci. Semele posłuchała się żony kochanka, bardzo długo kłóciła się z Zeusem. Wymogła na nim wcześniej obietnicę, że zgodzi się na wszystko, czego ona sobie życzy. W końcu bóg zgodził się i gdy ukazał się śmiertelniczce w swojej prawdziwej postaci, matka Dionizosa spłonęła (jej śmiertelne oczy nie mogły wytrzymać tego widoku). Jedne wersje mitu mówią, że bóg wina już się urodził, a inne, że Zeus uratował sześciomiesięczny płód i zaszył go w swoim udzie, by potem wydać na świat Dionizosa.

Młody bóg dorastał wśród nimf deszczu, na wyspie Nysa. To tam odkrył niezwykłe właściwości soku z winorośli. Jednak Hera nie zapomniała o nim - wkrótce zesłała na niego obłęd.

Dionizos wyruszył w wyprawę dookoła świata wraz ze swoim orszakiem: satyrami i menadami. Kiedy wrócił do Europy, z obłędu wyleczyła go Rea.

Tam gdzie przybywał, rozpoczynała się zabawa i szaleństwo. Menady z jego orszaku (zwane też bachantkami) były szalone, w jednym z mitów tebańskich menada wraz z towarzyszkami rozerwała na strzępy własnego syna. Chociaż Dionizos wydawał się być wesołym, nieszkodliwym i uwielbiającym zabawę bożkiem, potrafił być naprawdę okrutny.

Syn Zeusa dołączył do grona olimpijczyków, gdy bogini Hestia ustąpiła mu miejsca (gdyby tego nie zrobiła, byłoby 13 bogów, a trzynastka to pechowa liczba).

Giganci, którzy byli "anty Dionizosem" nazywali się Efialtes i Otis.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Złodziej PiorunaEdytuj

Już w pierwszej części serii o "Percy'm Jacksonie" poznajemy Dionizosa - znanego pod pseudonimem Pan D. Był on dyrektorem Obozu Herosów, gdzie zesłał go za karę Zeus. Przewijał się on w większości książek albo był przynajmniej w nich wspominany.

Na pierwszy rzut oka bóg wina twierdził, że nie znosił półbogów, stale i umyślnie mylił ich imiona (np. na Percy'ego mówił "Peter Johnson", a na Annabeth "Annie Bell") i nie przejmował się ich losem. Można było odnieść wrażenie, że szczególnie nie lubił Percy'ego (i ze wzajemnością). Synowi Posejdona zdarzało się często kłócić z Dionizosem, przez co bóg czasami pragnął go zabić.

Dionizos tak naprawdę nie był zły, a po prostu nie lubił swojej przymusowej "pracy" na Obozie, którą dostał za karę od Zeusa i jednocześnie przez którą nie mógł widywać się ze swoją żoną Ariadną, za którą tęsknił. Dowodem dobroci Dionizosa może być fakt, że wyleczył z szaleństwa Chrisa Rodrigueza, który podczas próby przejścia przez Labirynt całkowicie oszalał za sprawą ducha Minosa oraz to, że był przygnębiony po śmierci swojego syna Kastora i w Ostatnim Olimpijczyku poprosił Percy'ego, aby ten ocalił przed tym samym losem jego drugiego syna Polluksa.

Jego rzymski aspekt - Bachus - różnił się od niego tylko pod pewnymi względami: był groźniejszy, bardziej wojowniczy i nie tak spragniony zabawy, jak jego grecki odpowiednik.

WyglądEdytuj

Człowiek naprzeciwko mnie był niewysoki, ale tłuściutki. Miał czerwony nos, wielkie załzawione oczy i kręcone włosy, tak czarne, że niemal fioletowe. Wyglądał jak z tych obrazków z małymi aniołkami (...) Ubrany był w hawajską koszulę w tygrysi wzór i pasowałby doskonale do pokerowego stolika Gabe'a. Miałem jednak wrażenie, że byłby w stanie ograć nawet mojego ojczyma.

–Percy o Dionizosie, Złodziej Pioruna

PrzezwiskaEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Dionizos uwielbia dietetyczną colę, podczas gdy Bachus woli dietetyczną pepsi.
  • W "Znaku Ateny" Bachus nie pomagał herosom w walce z gigantami, tylko wyczarował arenę i obserwował walkę z widowni.
  • Pan D. bardzo lubił grać w remika i Pac-Mana.
  • Prawie zawsze mylił imiona obozowiczów.
  • Wbrew pozorom, Dionizos martwił się o swoje dzieci.
  • Był wredny i złośliwy, gdyż w ten sposób wyrażał swą odrazę, którą czuł w stosunku do nowej "pracy", którą otrzymał za karę od Zeusa.
  • Zarówno w rzymskiej jak i greckiej formie ma tylko synów.
  • Nie przepada za Tezeuszem, za to jak ten potraktował jego żonę Ariadnę.
  • Dionizos rozważał zamienienie Percy'ego w delfina ilekroć wybuchała między nimi kłótnia.
  • W grze Magia i Mit postać Dionizosa ma pięćset punków ataku (co jest stosunkowo niewielkim wynikiem).
  • Spędził okres niemowlęcy zaszyty w udzie swego ojca Zeusa.
  • Kiedy Nico grał w "Magię i Mit" Dionizos był jego ulubionym bogiem.
  • Jego najczęstszym przezwiskiem jest "kolo od wina", chociaż Dionizos osobiście nie znosi tego przezwiska.
  • W serii o Percym Jacksonie pojawiło się tylko dwoje jego synów, ale ze zdania z serii "Olimpijscy Herosi", mówiącego o tym, że Dakota (syn rzymskiego aspektu Dionizosa), podzielił się swoimi Kolaidami z "dzieciakami od Dionizosa" można wywnioskować, że posiada on więcej dzieci.
  • Uważał, że nie lubił herosów, pomimo że sam kiedyś był jednym z nich.
  • Był panem Satyrów przez co Grover bardzo mocno bał się go.
  • W książce Greccy Bogowie według Percy'ego Jacksona dowiadujemy się, że jego pierwotnym imieniem było "Bachus" co znaczy hałaśliwy, jednak z czasem zmieniono je na Dionizos, po jego ojcu Zeusie (Dios) oraz miejscu wychowania Nysach (Nysos).
Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn