Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Tych narodzin nie mam w rozkładzie do przyszłego tygodnia.

Ejlejtyjagrecka bogini, córka Zeusa i Hery. Bogini porodu i połogu. Opiekowała się ciężarnymi kobietami i porodem. Siostra Hefajstosa, Aresa, Hebe oraz Enyo. Jej rzymskim odpowiednikiem jest Lucina.

Historia

Gdy Arkadyjczycy najechali Elidę, a wojsko elejskie stanęło w obronie ojczyzny, do wodzów podeszła kobieta z dzieckiem na ręku. Powiedziała, że jest jego matką, lecz we śnie bogowie nakazali jej, aby przyniosła je do nich, aby walczyło w obronie Elidy. Wodzowie uwierzyli niewieście i położyli nagie dziecko przed wojskami elidy, licząc na cud. Kiedy to uczynili, malec zmienił się w wielkiego węża, który przepędził najeźdźców. Bóstwo nazwano Sosipolisem, a w miejscu, w którym wąż pogrążył się w ziemi, wybudowano świątynię, gdzie czczono go i jego matkę, Ejlejtyję.

Od tej pory u stóp wzgórza Kronosa znajdowała się świątynia Ejlejtyi, w której składana była cześć miejscowemu bóstwu, Sosipolisowi (zbawcy miasta).

Latona

To ona miała pomóc Leto przy porodzie co uczyniła wbrew swojej matce. Czuwała nad nią z obłoków. Później została za to przez Herę ukarana.

Alkmena

Gdy miał się urodzić Herakles, Hera zmusiła swoją córkę do przyśpieszenia porodu Erysteusza i spowolnienia narodzin Heraklesa. Ejlejtyja na to nie pozwoliła, gdyż poród syna Zeusa już wtedy się rozpoczął.

Ciekawostki

  • Jej imię można interpretować jako „Ta-Która-Przychodzi” (w potrzebie).
  • Czczono ją głównie na Krecie.
  • Grecy utożsamili z nią egipską boginię narodzin, Heket.
Advertisement