FANDOM

Frigga - nordycka bogini przepowiedni, małżeństwa, macierzyństwa i płodności. Jest żoną Odyna i królową Asgardu.

HistoriaEdytuj

Śmierć BaldraEdytuj

Kiedy jej syn, Baldr, miał koszmary związane z nadejściem Ragnarök Odyn postanowił wybrać się w podróż po Dziewięciu Światach w celu odnalezienia odpowiedzi na koszmary syna. W trakcie jego podróży nikt ze spotkanych po drodze nie znał odpowiedzi na jego pytanie, jednak opowiedzieli mu o pewnej mądrej wieszczce, która rozumiała wszelkie sny. Na końcu świata leżał grób owej wieszczki, którą okazała się kochanka Lokiego Angrboda matka Hel, Fenrira i Jormungundra. Ta rozpoznała w wędrowcu Odyna i wyjawiła mu, że jego syn Baldr niebawem umrze.

Po powrocie do Asgardu Odyn nie wyjawił nikomu czego dowiedział się od Angrbody, jednak powiedział swej żonie, że sny Baldera kryją w sobie prawdę, iż ktoś chce go skrzywdzić. Frigga chcąc ratować ukochanego syna wyruszyła w podróż po wszystkich Dziewięciu Światach żądając od wszystkiego co napotkała na swojej drodze, by przysięgło, że nigdy nie skrzywdzi Baldera i w ten sposób zmusiła do złożenia przysięgi zarówno wszystko co żyło jak i wszystko co było w całych Dziewięciu Światach. Pominęła tylko jedną małą jemiołę, która wydała się jej zbyt mała, zbyt młoda oraz zbyt nieważna, aby zagrozić jej synowi. Wszystko co złożyło Frigg przysięgę dotrzymało danego słowa obietnicy, gdy pozostali bogowie na wieść o pozornym sukcesie Friggi postanowili przetestować wierność wszystkiego i rzucali w Baldra wszystkim co mieli pod ręką urządzając jednocześnie z tego swoją zabawę.

Loki pod postacią miłej kobiety wypytał Frigg o szczegóły jej wyprawy a gdy królowa bogów wyjawiła mu, że ta nie wymusiła złożenia przysięgi na jemiole, ten odszedł i odnalazł tę samą rosnącą jemiołę, którą Frigga odważyła się pominąć i mając pewność, że rośliny nie wiąże obietnica jaką złożyło wszystko inne co istniało w Dziewięciu Światach, bóg oszustów wykonał z niej strzałkę. Chcąc wywołać jak największe zamieszanie i jednocześnie skrzywdzić jak najwięcej osób bliskich Balderowi nakłonił on jego ślepego brata Hoda, aby ten cisnął strzałą jak najmocniej tylko potrafi w kierunku Baldera. Nakłoniony przez zapewnienia Lokiego, że nic nie może skrzywdzić Baldera Pięknego a wszyscy po całym zajściu będą się śmiać ślepy bóg wykonał powierzone zadanie. Strzała z jemioły poleciała wprost w kierunku Baldera przeszywając mu pierś i jednocześnie zabijając go.

W seriiEdytuj

Kiedy w 1972 roku jej córka, Mallory Keen, została nieświadomie oszukana przez Lokiego w celu zainstalowania bomby w szkolnym autobusie, Frigga pojawiła się przed córką pod postacią starszej kobiety, która nakłoniła Mallory, do rozbrojenia wcześniej podłożonego ładunku i dała jej dwa noże, aby po swojej śmierci została przyjęta do Walhalli.

Magnus Chase i Bogowie AsgarduEdytuj

Miecz LataEdytuj

Loki wspomina królową Asgardu, kiedy wyjaśniał Magnusowi Chase'owi, jak i dlaczego doszło do tego, że był uwięziony i jak zabił Baldra.

Statek UmarłychEdytuj

Kiedy Mallory widzi staruszkę, która tam była po jej śmierci, rusza w pogoń, aby ją ścigać. Magnus, Samira i Mallory poszli za starszą panią do wagonu kolejowego. Mallory, która myślała, że starsza pani to Loki próbowała ją zabić, ale powstrzymała ją przed tym Sam, która powiedziała jej, że to nie może być Loki. Starsza kobieta przedstawiła się jako Frigga i mówi swojej córce, że jest jej matką. Mallory jest oburzona tą sytuacją, że bogini zdecydowała się dopiero teraz wyjawić jej, że jest jej matką, ale Frigga powiedziała jej, że zawsze pomimo tego, że nie mogła jej tego wyjawić wcześniej zawsze ją kochała. Następnie wyjaśnia, że widzi przyszłość i przewidziała wszystko, co do tej pory się wydarzyło. Frigga wyjawia trójce, co muszą zrobić, aby zdobyć Miód Kwasira, i daje Mallory orzech, który posłużył do zatrzymania Lokiego.

UmiejętnościEdytuj

Jako królowa nordyckich bogów, Frigga posiada niesamowitą i najwyższą władzę, choć nie aż tak wielką by być na równi ze swoim mężem.

  • Hydrokineza: jako bogini deszczu ma absolutną i boską kontrolę nad wodą. Dosłownie stwarza nowe chmury.
  • Perswazja: Frigga była w stanie przekonać wszystko co spotkała w czasie swojej wędrówki, poza jedną jedyną jemiołą, do złożenia przysięgi iż nigdy nie zaszkodzi Baldirowi. Jest bardzo prawdopodobne, że dokonała tego przez swoją pozycję królowej i władczy ton, którym wymusiła na ogniu, wodzie, żelazu i innych metalach; kamieniach, wszelkich drzewach; zwierzętach pełzających, fruwających i biegających oraz wszystkich chorobach i słabościach do złożenie przysięgi.
  • Zaawansowany intelekt: Frigg jest niesamowitą myślicielką, aspektem samej siebie, która gra ciężko na swojej pozycji jako królowej.
  • Prekognicja: jako bogini proroctwa, Frigg może spoglądać w przyszłość. Jest wyjątkową wróżbitką, choć nie chce nikomu mówić o wizjach przyszłości, których jest światkiem.

RodzinaEdytuj

Nieśmiertelne dzieciEdytuj

Partner Dzieci
Odyn Baldr (zmarły; odrodzi się po Ragnaröku) i Hodur

Półboskie dzieciEdytuj

Partner Dzieci
Pan Keen Mallory Keen

CiekawostkiEdytuj

  • Frigga nigdy w swoim życiu nie płakała za wyjątkiem momentu, gdy jej ukochany syn Baldr umarł. Jej przeznaczeniem jest znów zapłakać w Ragnarök, kiedy jej mąż Odyn zostaje zjedzony przez potwornego wilka Fenrira.
  • Jej grecko-rzymskim odpowiednikiem jest Hera/Junona.
  • W przeciwieństwie do królowej Olimpu, ma ona półboskie dzieci.
  • Podobnie jak egipska bogini Tefnut, jest matką i boginią deszczu.
  • Jest najważniejszą boginią Asgardu.
  • Bywa często mylona z Freją.
  • Angielska nazwa piątego dnia tygodnia Friday (Piątek) został nazwany albo jej imieniem albo Frei.
  • Jest powiązana z runą Fehu tak samo jak Freja i Frejr.
  • Mówi się, że jednym z jej aspektów jest Jörð, uosobienie ziemi i matka Thora.
  • Frigga jest pierwszą królową bogów, która ma nielegalne dziecko.
  • Uważa się, że słowo Frigg pochodzi od głównego słowa oznaczającego umiłowany. To rdzenne słowo jest również źródłem angielskiego przyjaciela i sanskryckiego priya (co oznacza kochany, ulubiony).
  • W książce Hotel Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich dowiadujemy się, że prowadzi cotygodniowy kącik porad.