Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Hebegrecka bogini młodości. Jej rzymską odpowiedniczką jest Juwentas. Córka Zeusa i Hery oraz żona Heraklesa. Na Olimpie była pierwszym podczaszym, aż do przybycia Ganimedesa.

Historia

Hebe jest córką Zeusa i Hery. Zanim nie poślubiła swego przyrodniego brata Heraklesa, była podczaszym na Olimpie i rozdawała bogom i boginiom nektar i ambrozję, a jej następcą był młody trojański książę Ganimedes. Innym jej tytułem, z tego powodu, jest Ganimeda. Robiła też kąpiele dla Aresa i pomogła Herze wejść na jej rydwan. Hebe z Heraklesem miała dwoje dzieci: Aleksiaresa i Aniketosa. Według mitologii dała Jolaosowi odnowioną młodość, by mógł walczyć z wrogiem jej męża. W mitologii rzymskiej Juwentas otrzymał propozycję od chłopców, kiedy po raz pierwszy założyli togę dla dorosłych mężczyzn.

Imię Hebe pochodzi od greckiego słowa oznaczającego młodość lub początek życia. Juwentas również oznacza młodzież, jak można zauważyć w takich pochodnych jak młodzieńcze. W sztuce, Hebe jest zwykle przedstawiana w sukience bez rękawów. Hebe była również czczona jako bogini odpuszczenia lub przebaczenia; uwolnieni więźniowie zawieszali swoje łańcuchy w świętym gaju jej świątyni w Fliusie.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Ostatni Olimpijczyk

Podczas bitwy o Manhattan, automatoniczny posąg jej syna William H. Seward, brał udział w walkach po stronie Olimpu przeciwko Tytanom. Po bitwie Percy zobowiązał bogów do złożenia obietnicy wybudowania domków dla dzieci pomniejszych bogów, w tym również Hebe.

Charakter

Hebe jest bardzo hojną i życzliwą boginią, która zapewniła Jolaosowi (przyjacielowi i bratankowi jej męża) odnowioną młodość, aby mógł walczyć z Eurysteuszem.

Juwentas

Juwentas jest rzymskim odpowiednikiem Hebe. Jako Juwentas staje się bardziej zdyscyplinowana, militarna i wojownicza. Może mieć dzieci i/lub potomków w Obozie Jupiter niedaleko San Francisco. Dla Greków, Hebe była nie tylko boginią młodości, ale także patronką panien młodych, ale Rzymianie przypisywali Juwentas jedynie bycie boginią młodości.

Jako bogini wiecznej młodości pozdrawia bohaterów przy wejściu do Olimpu, przedstawiając im kielich Nektaru, który natychmiast przywraca im pierwszy rozkwit młodości i piękna, a także obdarza ich nieśmiertelnością jako nagrodą zwycięskich bitew. Juwentas stale czeka na wszystkich bogów na ich olimpijskich bankietach, wylewając dla nich eliksir wiecznego życia. Codziennie bogowie piją nektar, aby odnowić ich nieskończoną młodość.

Juwentas jest przedstawiana w dziełach sztuki jako urocza młoda dziewczyna, ubrana w lekkie ubiory ozdobione różami i wieniec z kwiatów na głowie. W jednej ręce nosi amforę nektaru, a z drugiej przedstawia kielich wiecznej młodości. Podobnie jak Ganimedes, często widuje się ją z królewskim orłem jej ojca.

Umiejętności

Hebe prawdopodobnie posiada standardowe moce bogini. Ale jako dziecko Zeusa i Hery jest bardzo potężna.

  • Hebekineza – jako bogini młodości Hebe ma boską władzę nad młodością i odmłodzeniem. Jej jurysdykcja nad tymi prowincjami umożliwia jej również dostęp do uprawnień:
    • Zwrócenie młodości – jak ujawniono w micie, Hebe była w stanie sprawić, że stan fizyczny danej osoby chwilowo powrócił do jej młodszego, bardziej żywotnego stanu – przyznała, że Jolaos chce ponownie stać się młodym, aby walczyć z Eurysteuszem.
    • Obdarowanie nieśmiertelności (prawdopodobnie) – ponieważ Hebe ma moc przywracania młodości i witalności, możliwe jest, że ona również posiadała moc uniezależniania innych.

Zwiększone umiejętności społeczne i planowanie jak jej dzieci. Wzmocniona empatia podobna do dzieci.

Rodzina

Nieśmiertelne dzieci

Partner Dzieci
Herakles Aleksiares i Aniketos

Półboskie dzieci

Partner Dzieci
Samuel Seward William H. Seward
Pan Montes Paolo Montes

Ciekawostki

  • Jej atrybutami są czara oraz dzban.
  • Od jej imienia pochodzą takie słowa jak hebephilia czy hebheronia, zaś słowo młodociany jest związane z imieniem jej rzymskiego odpowiednika – Juwentas.
  • Według podań sałaty i bluszcze podczas wiosny były roślinami powiązanymi z Hebe.
  • Hebe była również czczona jako bogini przebaczenia.
  • Jej nordycki odpowiednik to Idun.
  • Przeciwieństwem Hebe jest bóg starości, Geras.
  • Była trzecią żoną Heraklesa.
  • Jej imieniem nazwano jedną z planetoid, a także rodzaj roślin.
    • Hebe to także purpurowa roślina, która pochodzi z Nowej Zelandii.
  • Istnieje sieć drogerii o nazwie Hebe.
  • Jak dotąd w seriach nie pojawiły się żadne córki bogini.
Advertisement