Riordanopedia

  • Właśnie, po dłuższej przerwie, został opublikowany drugi numer naszego czasopisma. Znajdziesz wszelkie informacje i samą gazetkę tutaj

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Książka.pngCytat (tabs).png

Jesteś synem Tego, co Ziemią Wstrząsa, chłopcze. Nie znasz własnej potęgi.

— Hefajstos do Percy'ego Jacksona; Bitwa w Labiryncie

Hefajstosgrecki bóg kowali, ognia, technologii i złotników. Jest synem Hery oraz dawnym mężem Afrodyty. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Wulkan. W filmie Złodziej Pioruna zagrał go Conrad Coates.

Historia

Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona

Narodziny i zemsta

Hera, matka Hefajstosa.

Hefajstos był brzydkim i zdeformowanym dzieckiem, ponieważ Hera zrodziła go bez pomocy mężczyzny. Kiedy królowa bogów zobaczyła brzydki wygląd jej syna, wyrzuciła go z Olimpu, kalecząc go na zawsze. Później Hera rozpowszechniała fałszywą plotkę, że to właśnie Zeus, jego "ojciec", sam wyrzucił Hefajstosa z Olimpu. Bóg wylądował w morzu, gdzie został odnaleziony i wychowany przez Tetydę i Eurynome, życzliwe nereidy. Jednak akt okrucieństwa Hery nawiedzał Hefajstosa i szukał zemsty.

Po spędzeniu dziewięciu lat pod wodą z Tetydą i Eurynome, Hefajstos wrócił z powrotem do Olimp na grzbiecie osła. Wjeżdżając do sali tronowej, wszyscy bogowie (szczególnie Hera i Ares) byli zaszokowani milczeniem. Hefajstos przyniósł wspaniałe nowe trony dla wszystkich olimpijczyków. Tron Hery został wykonany z błyszczącej czystej półprzezroczystej błękitnej adamantyny, co czyniło ją szczególnie imponującą. Podekscytowana Hera szybko usiadła w nim i natychmiast została mocno związana niewidzialnymi i nierozerwalnymi łańcuchami. Łańcuchy chwyciły Hera tak mocno, że nie mogła oddychać. Ares i Hermes próbowali przekonać Hefajstosa do uwolnienia matki, ale ta ostatnia pozostała uparta i nieubłagana. W końcu jego najmłodszy przyrodni brat Dionizos (bóg wina) postanowił wziąć sprawy w swoje ręce. Dionizos od czasu do czasu odwiedzał kuźnię Hefajstosa i spokojnie rozmawiał z nim. Dwóch bogów szybko stało się przyjaciółmi, a tydzień później syn Semele przekonał Hefajstosa do wina i ostatecznie przekonał odurzonego boga, by wybaczył Herze, i zabrał go z powrotem do Olimp na grzbiecie osła. Tam Hefajstos oznajmił, że przebaczył akt okrucieństwa Hery i ją uwolnił. Potem Hefajstos i Hera zawarli ze sobą pokój.

Jako nowy kowal olimpijski, Hefajstos wkrótce stworzył metalowego olbrzyma Talosa, byki Kolchidzkie i inne różne skomplikowane automatony, które były jego specjalnością. Zbudował także nieprzeniknioną zbroję Achillesa, potężne i wspaniałe narzędzie.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Klątwa Tytana

Hefajstos siedzi obok Posejdona podczas zebrania na którym bogowie mają zagłosować co zrobią z Thalią i Percym

Bitwa w Labiryncie

Percy, Annabeth, Grover i Tyson spotykają Hefajstosa w labiryncie, bóg chce aby za to że powie gdzie jest Dedal, sprawdzili co wdarło się do jednej z jego kuźni.

Wygląd

Klątwa Tytana

Obok niego potężny mężczyzna z jedna nogą w stalowej klamrze, zniekształconą głową i zwichrzona brodą oraz płomykami tańczącymi na wąsach.

— Opis Hefajstosa; Klątwa Tytana

Bitwa w Labiryncie

Wtedy, na Olimpie albo był umyty, albo też posługiwał się magią, żeby wyglądać mniej niechlujnie. Tu, we własnym warsztacie, najwyraźniej nie obchodziło go jak wygląda. Miał na sobie kombinezon ubrudzony smarem.[...] Jego noga trzeszczała i stukała w metalowej szynie, kiedy wstawał, a lewe ramię było niżej niż prawe, wydawało się więc, że się pochyla, nawet kiedy się wyprostował. Głowę miał zdeformowaną, jakby nieustająco się krzywił. Jego czarna broda dymiła i syczała. Co chwila w jego wąsach wybuchał i natychmiast gasł maleńki ogień. Dłonie miał wielkości rękawic do bejsbola.

— Percy o Hefajstosie; Bitwa w Labiryncie

Dzieci

Partnerka Dzieci
Aglaja Eukleja, Eutenia, Eufeme i Filofrozyne
Nieznana Kakus
Partnerka Dzieci
Nieznana Archimedes
Nieznana Charles Beckendorf
Atena Erichtonios
Nieznana Harley
Nieznana Heloiza
Pani Mason Jake Mason
Esperanza Valdez Leo Valdez
Pani Barrera Nyssa Barrera
Nieznana Shane
Nieznana Thomas Farynor

Dzieci Hefajstosa mają niezwykłe umiejętności techniczne, umieją zbudować tak naprawdę wszystko. Nieliczne potrafią władać ogniem (np. Leo).

Uznanie dzieci

W Zagubionym Herosie, gdy Leo został uznany pojawił się nad nim płonący, czerwony młot.

Ciekawostki

  • Nawet Telchinowie i Starsi Cyklopi nie byli w stanie dorównać mu kunsztem rzemieślniczym.
  • W Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona Percy twierdzi, że go uwielbia.
  • Był on przy narodzinach Ateny, w której zakochał się od pierwszego wejrzenia.
  • Miał z Ateną dziecko - Erichtoniosa.
  • Po tym jak jego żona Afrodyta zdradziła go z Aresem znienawidził zarówno ich wspólne jak i ich wszystkie osobne dzieci.
  • Gdy w Bitwie w Labiryncie herosi przybyli do Hefajstosa, tylko Tyson przypadł bogu do gustu.
  • Kiedy przybyli do niego Percy i Annabeth powiedział, że herosi mogliby być maszynami, jednak (niestety) nimi nie byli.
  • Świętem ku czci Hefajstosa były organizowane podczas jesieni Chalkeje.
  • Jego świętymi zwierzę były osły i żurawie, ale lubił także psy.
  • Chociaż od zdrady Afrodyty, on i bogini miłości byli małżeństwem tylko z nazwy to w Klątwie Tytana bogini nazywała go swoim mężem, z kolei w Bitwie w Labiryncie bóg nazywał ją swoją żoną.
  • Według niektórych wersji mitów po swoim rozwodzie z Afrodytą, Hefajstos poślubił charytę Aglaję, jednak w Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona Percy określił ich relację jako tymczasowy romans mający na celu upokorzenie i ośmieszenie jego byłej żony.
Advertisement