Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia
Zalążek artykułu
Sea shell-ikona.png

Ten artykuł jest jedynie nierozbudowanym zalążkiem artykułu. Oto sekcje, które wymagają uzupełnienia lub dodania: Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy, Olimpijscy Herosi, Apollo i Boskie Próby, Charakter, Umiejętności.

Jeśli możesz, podejmij się misji rozbudowania go, aby Grover dostał puszkę.

Magia nie tworzy się z niczego. Wykorzystuje to, co już istnieje.

Hekate – grecka tytanida magii, ciemności, wyborów i czarów, często zaliczana w poczet bogów. Prawdopodobnie nie ma problemów ze swoim rzymskim wcieleniem – Trywią. Jej atrybutami są: miecz, pochodnia, wąż, bicz oraz sznur. Niektórzy wierzyli, że Hekate jest także boginią podziemi i że strzegła bram Hadesu, przez co musiał się jej słuchać pies Cerber. Jest przyjaciółką Artemidy, boginie razem chodziły na łowy i odwiedzały Persefonę w Podziemiu.

Historia

Hekate jest córką tytana Persesa i tytanidy Asterii (i Nyks, albo w innej wersji Zeusa i Demeter). W pierwszej wojnie tytanów była po stronie bogów.

Pomoc Demeter

Gdy Hades porwał Persefonę, Hekate pomagała Demeter w poszukiwaniach. Owijała siebie i ją Mgłą, by ludzie widzieli w nich śmiertelniczki. W nocy używała swoich pochodni, by oświetlać im drogę.

Zamieszkanie w Podziemiu

Po rozwiązaniu konfliktu o Persefonę, Hekate zeszła do Królestwa Umarłych i została damą dworu Persefony. Spodobało się jej w podziemiu, bo bogini magii zdecydowanie lubiła mroczne miejsca.

Wygląd

Hekate jako bogini, może przybrać każdą formę. W Pamiętnikach Półbogów została opisana jako kobieta o ciemnych włosach oraz mocno zielonych oczach. Ubrana była w srebrna suknię pokrytą wzorami.

W Domu Hadesa, pokazuje się Hazel jako piękna, choć śmiertelnie blada kobieta z całkowicie czarnymi oczami. Patrząc na nią, miało się wrażenie, że spogląda się na trzy różne postacie; jak na fotografię, na której ktoś się szybko rusza. Wiadomo, że miała jasne włosy. Ubrana była w ciemną suknię.

Charakter

Hekate jest tajemnicza i zagadkowa, jak na boginię magii przystało. Oferuje Hazel swoją pomoc. W przeszłości była rozgoryczona brakiem zaufania od Olimpijczyków, mimo iż to ona podtrzymuje niewiedzę śmiertelników.

Potomstwo

Inne

  • Medea (ona również jest uznawana za dziecko bogini magii)

Cytaty

Janus i jego drzwi! Skłaniał do uwierzenia, że wszystkie wybory są albo czarne, albo białe, tak albo nie, wejść lub wyjść. A to nie takie proste. Kiedy znajdziesz się na rozdrożu, zawsze są do wyboru przynajmniej trzy drogi... albo cztery, licząc tę, która przyszłaś.

— Hekate o Janusie; Dom Hadesa

- Wszystkie wybory są złe.
 Wszystkie wybory wiążą się z ryzykiem - poprawiła ją bogini - Ale co jest twoim celem?

Hazel Levesque i Hekate; Dom Hadesa

Ciekawostki

  • Uważa się ją za najpotężniejszą pomniejszą boginię, zapewne nie bez powodu.
  • Gigantem stworzonym przez Gaję do zniszczenia Hekate był Klytios.
  • Uczyła wiele czarodziejek starożytności m.in.: Pazyfae, Medeę, Kirke.
  • Tak samo jak Helios obdarowuje swoje dzieci magicznymi mocami.
  • Według innej wersji Hekate jest córką Nyks, bogini nocy.
    • Niektóre wersje mówią, że jest starszą córką Demeter i Zeusa, a zarazem siostrą Kory.
  • W Krwi Olimpu Nike stara się założyć jej wieniec laurowy, lecz ta ją odpycha.
  • Bogini przypominała Hazel jej koleżankę ze szkoły, która po śmierci miała na bladej twarzy makijaż.
  • Hekate jest często wspominana w serialach o tematyce związanej z czarownicami.
    • Jest proszona przez czarownicę Sabrinę Spellman w serialu Chilling Adventures of Sabrina, o wstawiennictwo i moc przy rytuale.
    • Fiona Goode wraz z Marie Laveau w serialu American Horror Story: Sabat prosi Hekate o siłę i spryt w walce przeciwko łowcom czarownic. Fiona nazywa ją wtedy „matką aniołów”.
    • W serialu Salem Hrabina Ingrid Von Marburg ujawniła, że żyła przez tysiąclecia, przybierając przez ten czas różne tożsamości. Wspomniała wówczas, że starożytni Grecy nazywali ja Hekate.
    • W serialu Czarodziejki pojawiła się postać o imieniu Hekate, będąca demonem wyższej hierarchii.
  • Jej imię jest łudząco podobne do imienia egipskiej bogini narodzin, Hekat.
Advertisement