FANDOM

Na każdego bohatera przypada tysiąc tchórzy - powiedziała Hel. - Na każdą bohaterską śmierć tysiąc bezsensownych. Na każdego einheriego... tysiąc dusz wędrujących do mojego królestwa.

–Hel do Magnusa, „Miecz Lata

Hel - bogini umarłych. Córka Lokiego i Angerbody. Jej braćmi byli wilk Fenrir oraz wąż Jormungand.

HistoriaEdytuj

Siedzibą Hel jest Sleetcold, skąd rządzi duszami zmarłych. Na środku jej pałacu stał stół "głód", na nim spoczywał nóż "łaknienie", a wokół krzątały się sługi "leniuch" i "spóźnialska". Zasiadała na tronie zwanym "Łożem chorych". Była boginią bezlitosną – odmówiła uwolnienia ze swego królestwa zabitego na skutek intrygi Lokiego boga Baldura, mimo że jego brat Hermod osobiście udał się do niej, aby ją o to prosić. Hel miała kochanka, boga zimy Ulla, który spędzał z nią kilka miesięcy w roku. Gdy nadejdzie Ragnarok, dusze jej poddane wyruszą do walki przeciw bogom.

Dostęp do jej krainy wiedzie przez jaskinię o nazwie Gnipahellir i jest strzeżony przez dwugłowego psa o imieniu Garm. Najgłębiej umieszczoną częścią tej krainy jest Nastrond, przedstawiany jako kraina poprzecinana rwącymi strumieniami i rozlanym wokół morzem kwasu i jadu, w którym brodzą najgorsi przestępcy, zdrajcy, itp. Tam też mieści się siedziba Nidhogga, potwornego smoka, który zjada korzenie Yggdrasilu, Drzewa Świata.

WyglądEdytuj

Widziałem sporo strasznych rzeczy podczas wojny domowej. Gnijące trupy rozrywane przez ptaki żywiące się padliną. Beznogich żołnierzy gapiących się martwymi oczami w niebo. Stawy z napuchniętymi, rozmiękłymi zwłokami unoszącymi się w stojącej wodzie.
Prawa połowa twarzy hel zostawiała jednak to wszystko daleko w tyle. Sczerniałe zęby, oko z bielmem zaćmy, usiana plamkami czaszka, dziura w miejscu ucha. Nawet uroda lewej strony twarzy - a była to uroda zapierająca dech w piersi - nie łagodziła straszliwego wrażenia, jakie wywierała jej trupia połowa.

T.J. o wyglądzie Hel, „9 z Dziewięciu Światów

Hel według mitów jej wygląd uległ jedynie częściowemu rozkładowi - zachowała twarz i ciało żywej kobiety, natomiast jej nogi były nogami kościotrupa. Hel bywa też przedstawiana jako osoba, której jedna połowa ciała była ludzkiego koloru, druga przerażała trupią, zgniło-granatową barwą.

CiekawostkiEdytuj

  • Jest nordyckim odpowiednikiem greckiego Hadesa, rzymskiego Plutona oraz egipskiego Ozyrysa.
  • Jej imię oznacza ukryte.
  • Z wyglądu przypomina grecką Melinoe.
  • Hel to także pierwotna nazwa piekła w mitologii norweskiej.
  • W książce 9 z Dziewięciu Światów można odnieść wrażenie, że czuje coś do Thomasa Jeffersona Juniora.