Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • „Bitwa o sztandar” - edycja próbna. Zapraszamy do zabawy w piątek. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Herkulesa? – Percy zmarszczył czoło – Ten facet jest jak Starbucks starożytnej Grecji. Dokądkolwiek się obrócisz, wszędzie jest.

Percy Jackson o Heraklesie; Znak Ateny

Herakles – grecki półbóg starożytności, syn Zeusa i Alkmeny, uważany za największego herosa swoich czasów, znany z wykonania dwunastu prac. Po swojej śmierci został ustanowiony na Olimpie bogiem i ożenił się z boginią młodości Hebe. W starożytnym Rzymie był znany jako Herkules.

Historia

Greccy herosi według Percy'ego Jacksona

Rodowód

Najdalszym znanym przodkiem Heraklesa niebędącym bogiem lub boginią był Epafos − syn Zeusa i nimfy Io. Po wielu latach po Epafosie narodził się najważniejszy przodek Heraklesa, jak i jego dziadek Perseusz. Był on założycielem Myken, którymi rządził jego syn, Elektryon. Jego córką była Alkmena, która została wydana za mąż za Amfitriona, bratanka Elektryona. Niestety na wskutek wypadku Amfitrion zabił Elektryona i musiał uciekać z Myken wraz ze swoją nową partnerką. Wykorzystał to Stenelos, jeden z następców tronu, który chciał spłodzić syna, który by odziedziczył tron Myken.

Narodziny

Alkmena i Amfitrion, którzy uciekli z Myken, osiedlili się w Tebach. Kiedy Amfitrion wyruszył na wyprawę wojenną na wyspę Tafos, by pomścić braci swojej małżonki, Alkmenę odwiedził król bogów, Zeus który przybrał wygląd Amfitriona. Alkmena, która była przekonana, iż spędza czas z mężem, spędziła z nim noc, która za sprawą Zeusa trwała trzy doby. Po tym czasie Zeus zniknął, a pojawił się prawdziwy mąż kobiety.

Po dziewięciu miesiącach na świat miał przyjść Herakles i jego brat bliźniak. Za sprawą dekretu wydanego przez Zeusa, pierwszy potomek Perseusza, który się urodzi, zostanie królem Myken. Wykorzystała to Hera, zazdrosna żona Zeusa, która nie chciała dopuścić do narodzenia bliźniąt. Zmusiła ona swoją córkę, Ejlejtyję, boginię narodzin, by dopilnowała, by syn Stenelosa urodził się jako pierwszy. W ten sposób na świat przyszedł kuzyn Heraklesa, Eurysteusz. Jakiś czas później córka Hery się ulitowała i pozwoliła Alkmenie urodzić. Wtedy to urodził się Alkajos (znany później jako Herakles), który był synem Zeusa i jego brat bliźniak Ifikles, który był synem Amfitriona.

Pierwsze dni Heraklesa

W chwili strachu i słabości Alkmena zrobiła to, co mnóstwo ludzi robiło wówczas z niechcianymi dziećmi. Wymknęła się z domu, zaniosła dziecko na odpowiednio położone pustkowie i zostawiła je nagie na kamieniu, żeby umarło.

— Percy Jackson; Greccy herosi według Percy'ego Jacksona

Dzień po narodzinach bliźniąt, Alkmena domyśliła się, że to Hera przyczyniła się do tak długiego porodu jej dzieci. Zlękniona gniewu Królowej Olimpu, opuściła swój dom z dzieckiem i zostawiła małego Alkajosa na pustkowiu. Zeus jednak czuwał nad swoim dzieckiem i wysłał Atenę by ta się zaopiekowała niemowlęciem. Bogini mądrości, która nie znała się na macierzyństwie, zaniosła swojego brata na Olimp, gdzie oddała go pod opiekę Herze, nieświadomej tożsamości dziecka. Bogini pozwoliła Alkajosowi napić się jej mleka. W pewnym momencie jednak dziecko ugryzło ją, a rozlane mleko utworzyło lilie na ziemi oraz Drogę Mleczną na niebie. Następnie Atena oddała dziecko Alkmenie, która zgodziła się je wychować.

Atak węży

Herakles dusi węże

Mały Alkajos dusi żmije

Przez kilka miesięcy po incydencie na Olimpie, Alkajos dorastał szczęśliwie ze swoją rodziną. Hera jednak uznała, że należy go zabić tu i teraz, ponieważ gdy ten podrośnie, nie będzie to takie proste. Pewnej nocy Alkajos spał w kołysce wraz ze swoim bliźniaczym bratem, Ifiklesem. Królowa Bogów nasłała na bliźnięta dwie żmije, które wpełzły do komnaty dzieci przez szparę w ścianie. Gady skierowały się ku niemowlętom, jednak mały Herakles bezproblemowo udusił zwierzęta. Wtedy Alkmena i Amfitrion, którzy przybyli do komnaty chłopców gdy usłyszeli ich krzyki, dopełnili się w przekonaniu, że Herakles jest synem Króla Bogów. Od tego też czasu wszyscy nazywali Alkajosa Heraklesem, czyli Chwała od Hery.

Późniejsze dzieciństwo i lata młodzieńcze

Matka i ojczym Heraklesa on najmłodszych lat dbali o jego edukację i sprawność fizyczną. Herakles miał wielu wybitnych nauczycieli, którzy uczyli go zapasów, walki mieczem i strzelania z łuków. Jednym z nauczycieli Heraklesa był syn Ojagrosa Linos, któremu przypisywano wynalezienie melodii i rytmu. Nauczał on Heraklesa muzyki, jednak uczeń nie robił żadnych postępów, co było spowodowane jego dużymi i niezgrabnymi palcami. Gdy heros miał dwanaście lat, Linos się zdenerwował i uderzył go lirą w twarz. Zdenerwowany chłopiec odpowiedział mu tym samym i zabił nauczyciela. Za karę został wysłany przez Amfitriona na sześcioletnie prace przy stadzie bydła niedaleko Teb.

Pierwsza wojna i małżeństwo

Po sześciu latach, gdy Herakles miał osiemnaście lat, wrócił do rodzinnego miasta. Kiedy do niego przybył dowiedział się, że tebańczycy przegrali wojnę z ludem Minyów, przez co muszą co roku oddawać im daninę składającą się ze stu krów. Herakles sprzeciwił się temu i zaatakował posłańców, którym poodcinał uszy, nosy i ręce, następnie powiesił je na sznurkach, które zawiesił pokaleczonym Minyom na szyjach, po czym odesłał do ich władcy, króla Erginosa. Następnie udało mu się namówić rodaków do walki i tebańczycy pokonali Minyów dzięki broni ze świątyni Ateny, chociaż zginął ojczym półboga − Amfitrion. Władca Teb, król Kreon w podzięce oddał Heraklesowi swoją córkę, Megarę za żonę. Odbyło się również huczne przyjęcie, na które przybyli wszyscy Olimpijczycy poza Herą, którzy obdarowali herosa wieloma darami − Atena podarowała mu królewską szatę, Hermes dał mu miecz, Apollo dał herosowi jeden z jego łuków i kołczanów, a Hefajstos wykuł dla niego pancerz.

Lata mijały spokojnie. Megara doczekała się dwóch (według niektórych wersji trzech) synów o imionach Terimachos i Dejkoon (imię jednego z nich mogło jednak brzmieć również Kreontiades), a Herakles zajął miejsce swojego ojczyma jako głównodowodzącego armii tebańskiej i poprowadził rodaków na wiele bitew. W jednej z nich zginął jego brat bliźniak Ifikles, osierocając syna Jolaosa. Syn Zeusa przygarnął bratanka pod swój dach i traktował jak swojego syna.

Jakiś czas później do Heraklesa przyszedł list od jego kuzyna, króla Myken Erysteusza. Władca zażądał, by syn Zeusa mu służył, jednak Herakles wyśmiał to żądanie. Od tego momentu za sprawą Hery Herakles kilka razy dziennie otrzymywał od przypadkowych przechodniów wiadomość, że musi się udać do stolicy Myken, Tirynsu i służyć królowi. Heros początkowo ignorował wezwania, jednak po pewnym czasie zaczęły go męczyć. Za radą żony udał się do Wyroczni w Delfach, gdzie Pytia powtórzyła mu to, co wiele innych ludzi − że musi udać się na służbę do Eurysteusza i wykonać dziesięć zadań, które jego kuzyn mu wyznaczy. Heros się zdenerwował i zaatakował Pytię, zabierając jej trójnóg, na którym siedziała, jednak został powstrzymany przez Apollina, patrona Wyroczni.

Gdy Herakles wrócił do domu, wpadł w niekontrolowany szał, według niektórych wersji zesłany na niego przez Herę. W złości zabił swoją żonę i synów, a także służbę, która próbowała go powstrzymać. Jedynym ocalałym mieszkańcem jego domu był jego bratanek, Joalos. Gdy Herakles zrozumiał co zrobił, udał się ponownie do Pytii w Delfach, a ta ponownie mu powiedziała, że musi udać się na służbę do swojego kuzyna, który zleci mu dziesięć zadań. Herakles, przebrany w strój żebraka, udał się do Tirynsu, gdzie Eurysteusz miał dla niego przygotowane zadania.

Służba u Eurysteusza i dwanaście prac

Gdy Herakles przybył do stolicy Myken, Eurysteusz przydzielił mu jego pierwsze zadanie − heros musiał zabić lwa, który zamieszkiwał obszary Nemei na północ od Tirynsu, pustosząc tę krainę i zabijając bydło, owce i ludzi. Herakles udał się do jego legowiska, gdzie go zastał gdy ten pożywiał się upolowanym mięsem. Zaatakował go strzałami oraz mieczem, jednak niezniszczalna skóra zwierzęcia odbiła wszystkie ciosy, a sam potwór zniszczył pancerz herosa. Syn Zeusa zagonił go do jego jamy, gdzie go udusił. Następnie przy pomocy pazurów zwierza zdjął z niego jego skórę i zrobił z niej płaszcz, który od tego czasu służył mu za zbroję.

Herakles walczący z hydrą

Drugim zadaniem Heraklesa było zabicie hydry mieszkającej na bagnach niedaleko miejscowości Lerna. Początkowo heros miał problemy ze zlokalizowaniem jej, jednak pomógł mu jego bratanek, Jolaos. Razem udali się na bagna, gdzie zastali hydrę. Podczas walki Herakles uświadomił sobie, że na miejsce każdej odciętej głowy stwora, wyrastają dwie nowe. Potworowi w walce pomagał również krab zesłany na półboga przez Herę. Syn Zeusa zabił kraba, a następnie odcinał po kolei wszystkie głowy hydry, podczas gdy Jolaos podpalał kikuty rosnąć głów, dzięki czemu po dłuższym czasie została tylko jedna, nieśmiertelna głowa potwora. Heros ją odciął i schował pod kamieniem, a w jadzie stwora umoczył swoje strzały, dzięki czemu były one trujące. Gdy wrócił do Tirynsu, Eurysteusz nie zaliczył mu zadania, gdyż nie wykonał go sam.

Po powrocie Heraklesa, Eurysteusz rozkazał mu złapać dzika szalejącego na granicy jego królestwa w Erymantei. Podczas podróży syn Zeusa spotkał centaura Folosa, który uraczył go winem, które czekało na przybycie wielkiego herosa. Niestety zapach trunku zwabił inne centaury, które ich zaatakowały. Herakles zabił ich wszystkich, ale Folia przypadkowo dotknął jednej ze strzał nasiąkniętych jadem hydry i padł martwy. Dał jednak mu przed śmiercią radę, aby użył śniegu. Dzięki tej poradzie Heraklesowi udało się zastawić pułapkę w śniegu i schwytać stwora.

Kiedy syn Zeusa wykonał już trzy zadania, Eurysteusz postanowił wybrać taką misję, by to bogowie go zabili. Kazał mu więc schwytać łanię kerynejską poświęconą bogini Artemidzie. Herakles gonił zwierzynę przez rok, w końcu łapiąc ją, gdy przestrzelił jej nogę strzałą. Wówczas pojawiła się sama Artemida ze swoim bratem. Kiedy jednak bogini dowiedziała się o całej sytuacji, pozwoliła mi zabrać zwierzę, o ile je wypuści.

By wykonać swoje piąte zadanie, Herakes musiał udać się nad jezioro Stymfalos. Mieszkały tam mięsożerne ptaki, które atakowały wszystko w pobliżu. Herakes przepędził je z okolic jeziora dzięki pomocy Ateny, która dała mu grzechotkę wykonaną przez Hefajstosa. Instrument wystraszył zwierzęta, a mężczyzna mógł je powystrzelać przy pomocy swojego łuku.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Złodziej Pioruna

Herakles został wspomniany dwukrotnie jako jeden z herosów, którym udało się zejść do Podziemia i z niego wrócić. W Obozie Herosów Grover Underwood wspomniał go wraz z Orfeuszem i Harrym Houdinim. Jego postać została wzmiankowana również przez nereidę w rzece Missisipi podczas rozmowy z Percym Jacksonem.

Postać Herakesa pojawiła się również na niebie pod postacią fajerwerków, kiedy to herosi obchodzili Święto Niepodległości 4 lipca. Syn Zeusa został wspomniany przez Percy'ego Jacksona również gdy ten pocieszał Luke'a Castellana, który opowiedział mu o swojej misji zabrania złotych jabłek z ogrodu Hesperyd.

Morze Potworów

Podczas wyścigów rydwanów w Obozie Herosów, kiedy to obozowiczów zaatakowały ptaki stymfalijskie Annabeth Chase przypomniała sobie, że to Herakles pokonał w starożytności te potwory, dzięki głośnym dźwiękom. Ta sama heroska wspomniała go przy konfrontacji z hydrą, kiedy to powiedziała Percy'emu, że w mitologii syn Zeusa pokonał tego stwora przy pomocy ognia.

Wizerunek Heraklesa był również widoczny na termosie z wiatrami, który został podarowany Percy'emu przez Hermesa.

Umiejętności

  • Nadludzka siła – Herakles zasłyną ze swojej ogromnej siły. Był uważany za najsilniejszego herosa w historii, co wiąże się z tym, że jego ojcem jest Zeus, najsilniejszy z bogów (Percy w książce Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona określa wygląd i siłę Zeusa następującymi słowami: król bogów jest pakerem i kilka godzin dziennie spędzał na siłowni).
  • Elektrokineza – jak każde dziecko Zeusa/Jupitera, Herakles potrafi wzywać pioruny i wysyłać elektryczne impulsy, jednak nigdy nie zaprezentował tej mocy.
  • Aerokineza – jako syn Pana Niebios posiada moc kontroli nad wiatrem, lecz nigdy nie zaprezentował tej mocy.

Dwanaście prac Heraklesa

  1. Zabicie Lwa Nemejskiego.
  2. Zgładzenie Hydry Lernejskiej.
  3. Schwytanie łani kerynejskiej.
  4. Schwytanie Dzika Erymantejskiego.
  5. Oczyszczenie stajni Augiasza.
  6. Przepędzenie ptaków stymfalijskich.
  7. Schwytanie byka kreteńskiego.
  8. Schwytanie klaczy Diomedesa.
  9. Zdobycie pasa Hippolity (królowej Amazonek).
  10. Uprowadzenie wołów Geriona.
  11. Przyniesienie złotych jabłek z ogrodu Hesperyd.
  12. Sprowadzenie Cerbera z Hadesu.

Ciekawostki

  • W Greckich herosach według Percy'ego Jacksona narrator zażartował, że pierwszym słowem Heraklesa była wyżymaczka[1].
  • Zoe Nightshade znienawidziła go po tym, jak podarowała mu Anaklysmos (Orkan), a Herakles ją zostawił i zapomniał o niej.
  • Dionizos trochę go lubi, ale i tak myli jego imię.
  • Dejanira była zazdrosna, ponieważ Herakles ją zdradzał z innymi kobietami.
  • Pojawił się na okładce Greckich herosów według Percy'ego Jacksona.
  • Został wspomniany we wszystkich książkach z serii Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy, choć cieleśnie nie pojawił się w żadnej z nich.
  1. Greccy Herosi według Percy'ego Jacksona, Dwanaście głupich prac Heraklesa
Advertisement