Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • „Bitwa o sztandar” - edycja próbna. Zapraszamy do zabawy w piątek. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Kojos (gr. `Κοῖος` Koios, łac. Coeus) – tytan pierwszego pokolenia, uosabiający rozum. Syn Gai i Uranosa. Jego siostrami były tytanidy, a braćmi tytani, hekatonchejrowie oraz cyklopi.

Wziął za żonę swoją siostrę Fojbe, z którą miał dwie córki: Asterię i Leto, późniejszą matkę Apollina i Artemidy.

Historia

Mitologia

Kojos wraz ze swoimi braćmi Japetem, Hyperionem oraz Kriosem obezwładnili ojca, aby ich najmłodszy brat mógł go zabić. Po objęciu tronu przez Kronosa, Kojos dostał w panowanie północ. W wojnie między bogami a tytanami walczył po stronie tytanów. Gdy Olimpijczycy wygrali, trafił do Tartaru.

W książce Greccy bogowie według Percy'ego Jacksona wspomniane zostało, że nazywany był Polusem. Był on pierwszym tytanem posiadającym dar przepowiadania. Potrafił zadawać pytania niebu. Przekazał ten dar dzieciom. Możliwe, że to właśnie dzięki temu darowi Fojbe została jego żoną, bo sama potrafiła przepowiadać przyszłość. Niestety rzadko się widywali, bo mieszkali daleko od siebie.

Olimpijscy Herosi

Dom Hadesa

Percy, Annabeth i Bob podążali Tartarem, by dojść do Wrót Śmierci. Po pewnym czasie Bob, który jest tytanem Japetem spotkał Kojosa – swojego brata. Tytan Północy powiedział mu, że także podąża do Wrót Śmierci, a tam czekają nie niego ich bracia: Hyperion i Krios. Bob nie zdradził kryjówki swoich przyjaciół, lecz tylko mu przytakiwał.

Wygląd

Kojos był wysokim tytanem. Jego oczy były zimne, lodowato niebieskie. Włosy miał w tym samym kolorze i były przycięte krótko, jak u żołnierza. Był całkiem przystojny. W Domu Hadesa był ubrany w przedziwny pancerz z wielkim diamentem na środku napierśnika. Z pasa zwiał mu miecz wielki jak deska surfingowa. Miał hełm w kształcie łba niedźwiedzia.

Ciekawostki

  • Apollo odziedziczył po nim uśmiech, a Artemida zimne oczy.
  • Jego imię Kojos według Percy'ego znaczyło "pytanie". Jednakże jego imię może wywodzić się od słowa "κοιτώ" co oznacza "patrzeć".
  • Jest jedynym tytanem męskim pierwszego pokolenia, który nie został pokonany podczas drugiej wojny tytanów.
Advertisement