Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Pewna podpowiedź w kwestii przeznaczenia, Magnusie: nawet jeśli nie jesteśmy w stanie zmienić ogólnego obrazu, nasze wybory mogą zmienić szczegóły. W ten sposób buntujemy się przeciwko losowi, w ten sposób zostawiamy ślad. Co ty wybierzesz?

— Loki do Magnusa; Miecz Lata

Lokijötunn i były honorowy nordycki bóg. Chociaż był traktowany jako nominalny członek plemienia Asów, był znany z tego, że bardzo często zmieniał swoją lojalność. Jest przeznaczony, by ostatecznie stanąć po stronie Jötunnów i poprowadzić ich przeciwko bogom.

Historia

Początki

Loki urodził się jako syn jötunnów Farbautiego i Laufey. W pewnym momencie swojego życia Loki został bratem krwi Odyna i został nominalnym członkiem Asów. W czasie pobytu w Asgardzie, Loki był tak samo sojusznikiem, jak i przeszkodą; chociaż jego chytra i psotna osobowość często wpędzała go w kłopoty z bogami, równie często pomagał im w potrzebie.

Magnus Chase i Bogowie Asgardu

Miecz Lata

Loki zostaje wspomniany podczas rozmowy Randolpha z Magnusem, kiedy Randolph mówił chłopakowi, że nordyckie to historie oparte na prawdziwych wydarzeniach, a filmy o Thorze przedstawiają bogów jako znacznie mniej potężnych niż są oni w rzeczywistości. Później jego imię pojawia się podczas rozmowy o tym, czy Magnus zasługuje na miejsce wśród poległych wojowników, gdy Ottar kilkakrotnie zwraca się do Samiry al-Abbas oraz w rozmowie Gunilli i Magnusa po tym jak Samira została wyrzucona.

Loki pojawił się też w śnie Magnusa. Opowiedział mu historię o Freju i tronie Odyna oraz powiedział mu o planach Surtra.

Hotel Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich

Włosy Sif

Pewnego razu Loki dla żartu uciął Sif, żonie Thora złote włosy, którymi się szczyciła. Gdy dowiedział się o tym jej mąż, poszedł do Lokiego i zagroził, że jeżeli nie da jego żonie zastępczych włosów (które miały rosnąć jak żywe), to połamie mu wszystkie kości. Bóg oszustw czym prędzej udał się do Nidawelliru, gdzie poszedł do synów Iwaldiego, u których zamówił włosy dla Sif. Poleciał następnie do innych karłów – Eitriego i Bokka i założył się o własną głowę, że nie zrobią oni trzech lepszych przedmiotów niż synowie Iwaldiego. Bracia zabrali się do pracy, jednak Loki, który bał się o swoje życie cały czas latał w postaci muchy końskiej i przeszkadzał im w pracy. Ostatecznie podczas zawodów synowie Iwaldiego podarował bogom perukę dla Sif, włócznię Gungir, która nigdy nie chybiała oraz statek Skidblandir, który można było złożyć i schować do kieszeni. Eitri i Brokk podarowali bogom złotego dzika, Gulinborstiego, bransoletę Draupnir, która co dziewiątą noc tworzyła osiem swoich kopii oraz Mjölnir, młot mogący ciskać pioruny. Bogowie Odyn, Thor i Frejr, którzy byli sędziami w konkursie zadecydowali, że przedmioty od Eitriego i Brokka są cenniejsze i że to oni wygrywają konkurs. Loki przegrał więc zakład i powinien był stracić głowę, ale próbował uciec, wykorzystując swe czarodziejskie buty, pozwalające mu latać i chodzić po wodzie. Gdy zaś Thor go schwytał, oświadczył, że oddał w zakład głowę, a nie szyję, więc nie pozwolił jej nawet dotknąć. Karły w zemście ucięły mu więc tylko język i zszyły usta (co miało być karą za jego krzywoprzysięstwo).

9 z Dziewięciu Światów

Po prostu kolejna odcięta głowa

Loki został wspomniany przez Odyna podczas wybierania kandydatki na nową kapitan Walkirii. Wspomniał go przedstawiając wiedźmę Hladgunnr, córkę Hel i wnuczkę Lokiego. Został również wspomniany, gdy Odyn mówił o jej zdolnościach magicznych.

Pozostałe

Zrodził największe potwory – wielkiego wilka Fenrira (zwanego też Fenrisem), węża Jormunganda (Midgardsorma) i boginię umarłych Hel – według większości wersji miał owe potomstwo z olbrzymką Angerbodą z Żelaznego Lasu. Nigdy do końca nie trzymał z żadną ze stron (oprócz Ragnaroku, gdy wreszcie opowie się przeciw bogom i powiedzie na nich olbrzymów). Towarzyszył Thorowi w wielu wyprawach po świecie, podarował Odynowi Sleipnira – ośmionogiego, bardzo szybkiego rumaka, a także swego syna. Loki miał także dwóch synów ze swą żoną Sygin – Valiego i Narviego, a z Sif- Ulla. Był również zmieniony w kobietę, podziemną czarownicę, co trwało osiem lat. Przez ten okres rodził straszliwe potwory. Małżonką Lokiego była Sigyn. Bogowie, mając Lokiego za szaleńca i psotnika, wybaczali mu wiele złych uczynków, ale kiedy przyczynił się do zabicia Baldura (boga piękna) oraz uniemożliwił mu powrót z zaświatów, przykuli go do skały, gdzie musiał odkupić swój uczynek, przykuty łańcuchami tak, żeby padał na jego twarz okropny jad węża znajdującego się nad nim. Jego wierna żona Sigyn trzymała misę nad twarzą Lokiego i gdy ta napełniała się, Sigyn opróżniała ją – wtedy kropla jadu docierała do twarzy Lokiego i ten, trzęsąc się z bólu, powodował trzęsienie Ziemi. Wierzono, że w końcu Loki wyswobodzi się z więzów i zapragnie zemsty. Bitwa Ragnarök rozpocznie się przypłynięciem do Asgardu (stolicy bogów) statku Nagelfar, którego Loki będzie sternikiem. Loki zginie w Ragnaröku walcząc z bogiem strażnikiem Heimdallem (zabiją się nawzajem) – będzie to pierwsza wielka walka w Ragnaröku.

Charakter

Większość z was uważa, że Loki jest w stu procentach zła i w związku z tym zawsze namiesza w sprawach bogów. To nieprawda.

Loki jest sprytny, psotny, buntowniczy i manipulacyjny, co zostało pokazane wiele razy w mitologii jak i trylogii Magnus Chase i Bogowie Asgardu oraz dodatkach 9 z Dziewięciu Światów i Hotel Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich. W Hotelu Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich. zostało wspomniane, że Loki jest oszustem i kłamliwym tchórzem, który potrafi ubrać wszystko w piękne słowa oraz, że jest bardzo niebezpieczny. Jest również zabawny i niezwykle przekonujący.

Czasem może wydawać się psychopatą, bezwzględnym mordercą nieodczuwającym empatii. Wiele z jego żartów jest okrutne i krzywdzące dla innych jak wspomniane wcześniej obcięcie włosów Sif. Zazwyczaj w takich sytuacjach jest zmuszony naprawiać swoje czyny, dodatkowo szantażowany śmiercią.

Mimo to jednak ma też dobre cechy. Wielokrotnie pomógł bogom, wyciągając ich z opresji, jak chociażby w micie o budowie Asgardzkiego muru.

Wygląd

Ten Loki to taki przystojniaczek, nie? Dopóki nie dostrzeżecie blizn na jego twarzy i małych dziurek nad i pod wargami.

— Brokk o Lokim Hotel Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich

W Mieczu Lata w śnie Magnusa, Loki ma na sobie bluzę Red Soxsów, jego usta przypominały zamek błyskawiczny, a u nasady nosa znajdowały się blizny.

W Hotelu Walhalla. Przewodnik po światach nordyckich zostało napisane, że jego włosy były w odcieniach czerwieni, żółtego i brązu. Prawdopodobnie byłby przystojny, gdyby nie liczne blizny na jego twarzy i podziurawione usta.

Relacje

Miłosne zainteresowania

Aisza al-Abbas

Gdy Loki był ranny, Aisha al-Abbas zaopiekowała się nim. Dziewięć miesięcy później urodziła się Samira Al-Abbas. Niestety kochanka Lokiego niedługo potem rzekomo zmarła, z niewiadomych powodów, a Samira zamieszkała z rodzicami Aishy.

Pan Fierro

Nie wiadomo jak Loki poznał pana Fierro. W każdym razie, bóg oszustw, zmienił płeć i pozostał tak przez jedną noc z mężczyzną. Po dziewięciu miesiącach urodził/a się Alex.

Umiejętności

  • Polimorfizm – Loki posiada zdolność przemiany (w łososia, konia, ptaka, pchłę itp.), włącznie ze zmianą płci.
  • Mowa – jego magiczny głos zwiódł już niejedną istotę, także bogów.
  • Iluzja – Loki potrafi wszystkim pokazać świat w formie iluzji.
  • Wnikanie do świadomości – mimo, iż został uwięziony przez innych bogów nadal ma możliwość wnikania do świadomości ludzi i półbogów.

Ciekawostki

  • Istnieje seria książek Jakuba Ćwieka Kłamca, która opowiada historię o Lokim i innych mitologiach we współczesnych czasach. W skład sagi wchodzi sześć książek: Kłamca, Kłamca 2. Bóg marnotrawny, Kłamca 2,5 Machinomachia (Wydana po części 4) Kłamca 3, Ochłap sztandaru, Kłamca 4. Kill'em all i Kłamca. Papież Sztuk (Wydana po części 2,5). W tej serii Loki staje się anielskim chłopcem na posyłki.
    • Pojawił się także w innej książce Jakuba Ćwieka Stróże.
  • W niektórych wersjach Loki był prezentowany jako bóg ognia.
  • Jego greckim odpowiednikiem jest Prometeusz.
  • W Mieczu Lata Thor wskazuje, że Loki jest bratem krwi Odyna. Niektóre wersje przedstawiają Loki'ego jako syna Odyna.
  • Loki jest jedynym głównym antagonistą serii książek Riordana, który nie ma żadnej armii.
  • Według jego syna/córki Alex/a jest większym manipulatorem niż Surtr.
  • Węża, którego jad nieustannie kapie mu na twarz nazywa Beatrice[1].
  • Thor nazwał go głupi burak.

Przypisy

Advertisement