Riordanopedia

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Masz ikrę, herosie. Ares to moja grecka postać. Ale dla nich, dla dzieci Rzymu, jestem Marsem, patronem imperium, boskim ojcem Romulusa i Remusa.

Mars – nazywane także Marsem Ultorem, rzymski bóg wojny, odwagi i pasji, patron cesarstwa rzymskiego i boski ojciec Romulusa i Remusa. Drugi co do ważności bóg Rzymu. Jego greckim odpowiednikiem jest Ares.

Historia

Mitologia

Mars był bogiem wojny i jednym z najbardziej szanowanych i czczonych bogów rzymskiego panteonu. Był synem Jowisza i Junony. Według niektórych źródeł Mars był ojcem Romulusa i Remusa. Ponieważ był ojcem tych legendarnych założycieli Rzymu, a więc i samego narodu rzymskiego, Rzymianie uhonorowali go jako Mars Pater ("Ojciec Mars"), często stylizując się na "synów Marsa".

Najzagorzalsze i najbardziej drapieżne istoty zostały poświęcone na Marsa: koń, dla jego wigoru; wilk za jego chciwość i szybkość widzenia; pies, z powodu jego czujności; i zachwycał się stosem, kogutem i sępem. Był renomowanym wrogiem Minerwy, bogini mądrości i sztuki, ponieważ w czasie wojny są deptani, bez szacunku, jak również z nauki i sprawiedliwości.

Jako bóg, który kroczył wojowniczym krokiem na pole bitwy, nazywał się Mars Gradivus (od gradus co znaczy "krok"). Rzymianie wierzyli, że on sam maszerował przed nimi do walki i działał jako ich niewidzialny obrońca. Jako przewodniczący bóstwa w rolnictwie, był stylizowany na Sylvanusa, podczas gdy w charakterze strażnika państwa nosił imię Quirinus. Aby uczcić zwycięstwo, Mars Victor ("zwycięzca") otrzymał ofiarę byka (taurus). Jego charakterystyka Mars Ultor ("Mściciel") była stosunkowo nowa w porównaniu do innych; kult został stworzony przez Augusta (pierwszego rzymskiego cesarza) i był skupiony w świątyni Marsa Ultora, znajdującej się na osobistym forum Augusta. W czasach, gdy był bóstwem rolniczym, Mars był poza wczesną triadą kapitolińską (zwaną inaczej archaiczną triadą), podobnie jak Jowisz i Quirinus, z których ostatni nie miał greckiego odpowiednika.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Gdy Gwen powróciła z martwych, Mars pojawił się i powiedział, że został przysłany jako wysłannik Olimpu przez Jupitera. Po krótkiej wymianie zdań z Percy'm oznajmił, że bóg śmierci, Tanatos został pojmany i zakuty w łańcuchy, a Gaja pozwala ich wrogom przeniknąć do świata śmiertelników, tworzą armię potworów i gigantów, których nie będą mogli pozabijać. Ogłosił wszystkim, że Frank Zhang był jego synem i to on poprowadzi misję ratunkową na Alaskę, wraz z dwójką towarzyszy, a jednym z nich miał być Percy, aby nauczył się szanować bogów.

Znak Ateny

Po tym, jak Leo Valdez zniszczył świątynie w Nowym Rzymie, dwa aspekty boga wojny ruszyły za Frankiem. Ares mówił, by zabił każdego, Mars okazał się bardziej skrupulatny i powtarzał, by zabił tylko syna Hefajstosa i innych Greków.

Afrodyta wspomniała, że kiedy wybuchła amerykańska wojna secesyjna, była na wspaniałym przyjęciu wraz z Marsem bądź Aresem.

Dom Hadesa

Mars i Ares nadal kłócili się w głowie Franka. Oboje kazali mu zabić Triptolemosa i Nica. Ten jednak spytał ojca o to, jak zdobyć węża do rydwanu boga rolników. Mars i Ares wpadli na pomysł, by zabił wszystkie Katoblepony. Frankowi udało się wykonać to zdanie. Mars i Ares zjednoczyli się i podarowali mu węża. Jednak później walka między aspektami jego ojca wybuchła na nowo.

Charakter

Bóg wojny, jako Mars, staje się bardziej zdyscyplinowany, a nawet bardziej militarny i wojowniczy, co pokazuje jego koncentracja na wojennym zwycięstwie, a nie na zwykłym konflikcie. Podczas gdy Grecy wyobrażali sobie Aresa jako brutalną i przerażającą istotę, która rozkoszowała się konfliktem, Rzymianie postrzegali Marsa jako strażnika, który przynosił honor i siłę w walce oraz był uważany za największego z bogów zaraz po Jowiszu. Percy Jackson uznał, że Mars jest milszy od jego Greckiej formy, Aresa.

Wygląd

Marsa w komiksach

Starożytne pomniki przedstawiają to bóstwo jako niezwykłe, uzbrojone w hełm, tarczę i włócznię, czasem nagie, czasami w przyzwyczajenia wojskowego; czasem z brodą, a czasem bez. Często opisuje się jeżdżącego rydwanem, ciągniętym przez wściekłe konie, całkowicie uzbrojonym i wyciągającym włócznię jedną ręką, podczas gdy z drugiej chwyta miecz nasycony krwią.

Książkowy Mars podobnie, jak jego mitologiczny odpowiednik był uzbrojony od stóp do głów. Ubrany był w pustynny mundur Kanadyjskich Sił Zbrojnych. Mierzył około trzy metry wysokości, jego czarne włosy były krótko przystrzyżone w stylu amerykańskich żołnierzy. Jego brutalna, kanciasta twarz była pokryta bliznami, oczy przysłaniały gogle z noktowizorem. Do pasa miał przyczepioną broń krótką, nóż w pochwie i kilka granatów. W rękach trzymał olbrzymi karabin M16. A on sam emanował mocą i strachem.

Ciekawostki

  • Na cześć Marsa jego imieniem został nazwany wtorek w języku hiszpańskim (Martes) i francuskim (Mardi).
  • W Synu Neptuna Mars twierdził, że nie pamiętał swojej walki z Percym jako grecki bóg Ares, jednak później wspomniał, że Percy usłyszał o jego fatalnej urazie do Ateny, co było czymś, co tylko Ares był w stanie wiedzieć. Jest jednak możliwe, że wie o tym tylko dlatego, że jest bogiem wojny, robiącym fatalne wady w swoim biznesie.
  • Czwarta planeta od Słońca została nazwana na jego cześć ze względu na jej krwistoczerwony kolor i status Marsa jako boga wojny.
  • Miesiąc marzec (łac. Martiusa) został nazwany na jego cześć.
  • Rzymski historyk i senator, Tacitus, powiązał Marsa z nordyckim bogiem Tyrem.
  • W wywiadzie jego matka, Junona stwierdziła, że mimo, iż on i Wulkan mają ponad tysiąc lat, ilekroć są w jednym pokoju, zawsze walczą ze sobą jak dzieci[1].
  • Jeden z utworów skomponowanych przez Terry'ego Devine'a-Kinga i Nicka Ingmana został zatytułowany jego imieniem.
  • Kiedyś bóg zapewniał Apollina, że Elvis żyje i mieszka na planecie nazwanej imieniem rzymskiego boga wojny.
  • Jego tytuł „Ultor" oznacza „Mściciela".

Przypisy

Advertisement