FANDOM

Neptun

W każdym razie... Rzymianie boją się Neptuna, ale za bardzo go nie kochają.

Hazel do Percy'ego, Syn Neptuna

Neptun - rzymski bóg morza. Syn Tytanów Saturna i Ops. Rzymski odpowiednik Posejdona. Jako Neptun staje się bardziej zdyscyplinowany, militarny i wojowniczy niż jego grecki odpowiednik. Dla Greków był on wielkim obywatelskim bogiem i był bardzo szanowany jako bóstwo morza i trzęsień ziemi. Jednak Rzymianie, którzy nie byli żeglarzami, kojarzyli go bardziej ze świeżą wodą oraz końmi i traktowali go z lękiem.

HistoriaEdytuj

Rzymianie wierzyli w bogów związanych z otaczającym ich światem. Wyznaczyli Neptuna jako boga wody i morza, którego utożsamili na wzór Posejdona. Jako bóg zarówno słodkiej wody, jak i morza, Rzymianie modlili się do Neptuna, aby zaopatrzył ich w wodę. W starożytnych Włoszech rolnicy honorowali Neptuna podczas festiwalu odbywającego się co roku w trakcie lipca, kiedy częste susze niszczyły ich pola. Był także patronem koni i miał świątynię o nazwie Circus Flaminius zbudowaną w pobliżu toru wyścigowego, a drugą w Campus Martius.

Był także patronem wyścigów konnych, a poświęcona mu świątynia znajdowała się w pobliżu cyrku Flaminiuszy, który był rzymskim torem wyścigowym. W Circus Flaminius odbywały się wyścigi konne z jednym jeźdźcem i koniem biegającym po torze zwrotnym. W słynnej opowieści o Eneidzie, Neptun był urażony wobec Trojan, jednak nie był aż tak mściwy jak Junona. Był tak zirytowany, że królowa bogów wtrąciła się do jego domeny, że pomógł flocie trojańskiej w starciu z jej wysiłkami, kiedy chciała zniszczyć ich statki.

Percy Jackson i Bogowie OlimpijscyEdytuj

Bitwa w LabiryncieEdytuj

Kiedy Posejdon pojawia się w mieszkania Sally i Paula na urodziny swojego syna, Percy'ego na głowie ma wędkarską czapkę z napisem: Szczęśliwy kapelusz rybacki Neptuna.

Olimpijscy HerosiEdytuj

Syn NeptunaEdytuj

Gdy Percy przybył do Obozu Jupiter, Junona, którą chłopak przeniósł przez rzekę oznajmiła mu, że jest on jego synem, co wywołało w nim wielkie poruszenie. Neptun w przeciwieństwie do innych Olimpijczyków w Obozie Jupiter nie posiadał prawdziwej, monumentalnej świątyni, a jedynie mały budynek wielkości szopy na narzędzia. Gdy jego syn przechodził koło niej razem z Hazel pomodlił się do niego i poprosił o pomoc. Podczas misji, Percy'emu powracały wymazane fragmenty pamięci i przypominał sobie, że to nie Neptun jest jego ojcem, a jego grecki odpowiednik - Posejdon. Po zakończeniu się misji bohaterów, Neptun nie okrywał się już tak złą sławą jak wcześniej a pogłoski, że trzęsienie ziemi w San Francisco wywołał jego potomek, Shen Lun prawie całkowicie wygasły.

Dom HadesaEdytuj

Kiedy Jason i Leo próbowali schwytać krasnoludy Akmona i Passalosa w Bolonii widzieli tam posąg Neptuna. Syn Jupitera mówił wtedy, że poczułby się lepiej, gdyby zobaczył posąg innego boga. Później z ręki statuy wystrzelił sznur obwiązujący rzymskiego półboga. Na szczęście udało mu się później z niego uwolnić.

Krew OlimpuEdytuj

W książce Kymopoleja oświadczyła, że Rzymianie nigdy jej nie czcili i że była dla nich jedynie oznaką największego gniewu Neptuna.

UmiejętnościEdytuj

Jako jeden z przedstawicieli Wielkiej Trójki, Neptun posiada największą moc, jaką może dzierżyć bóg. Z potęgą Neptuna rywalizować mogą jedynie jego bracia, Jupiter i Pluton.

  • Hydrokineza: Jako Pan mórz i oceanów, Neptun ma absolutną kontrolę nad wodą tak samo jak Percy tylko, że w znacznie większym stopniu.
    • Może wytrzymać każde ciśnienie wody.
    • Może generować wodę ze swojego ciała.
    • Może wykorzystywać wodę do teleportacji.
    • Może oddychać pod wodą.
    • Może porozumiewać się z morskimi stworzeniami.
  • Geokineza: Jako bóg trzęsień ziemi może władać nią i wywoływać jej wstrząsy. Świadczy o tym także jego przydomek "Wstrząsający ziemią".
  • Atmokineza: jako bóg wody ma nad nią całkowitą konktrolę.
    • Aerokineza: Neptun jest również znany jako bóg sztormów, ponieważ kontroluje on pogodę nad morzami. Potrafi tworzyć burze i huragany. Jednakże, jeśli chce, może również tworzyć czyste niebo dla żeglarzy. Jako bóg mórz, nie wiadomo, jak daleko jego siła może rozciągać się na tereny lądu.

CiekawostkiEdytuj

  • Pomnik Neptuna stoi w Gal.
  • On i jego grecki odpowiednik często występują w baśniach i legendach.
  • Gdy w Synu Neptuna Percy wszedł do jego świątyni w Obozie Jupiter, jedyną ofiarą jaką ujrzał były trzy spleśniałe jabłka.
  • Neptun to także nazwa ósmej i zlokalizowanej najdalej od Słońca, planety w Układzie Słonecznym. Został nazwany na cześć tego boga, ponieważ jego ciemnoniebieskie chmury gazu dawały najwcześniejszym astronomom wrażenie wielkich oceanów i mórz, będących domeną Neptuna.
  • Jego świętem były Neptunalia i obchodzono je 23 lipca.
  • Był także czczony jako bóg chmur i deszczu.

Galeria Edytuj

Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn
KupidynMerkuryOrkusTerminusWiktoriaAkwilon
Bogowie nordyccy
OdynLokiThorFrejrFrejaFriggaHeimdallTyrHelRanSigyn