Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Sądzę, że miała na myśli Noc. Przez duże N. W końcu jestem jedna jedyna.

Nyksgrecka bogini i uosobienie nocy, córka Tartarusa i Chaosu, będąca jedną z protegonoi. Jest również matką wielu bóstw, takich jak Hemera, Eris czy Geras, oraz dajmonów, takich jak Charon czy kery. Jej rzymską odpowiedniczką jest Nox.

Historia

Mitologia

Nyks narodziła się jako córka Tartarusa i pierwotnego Chaosu. Została żoną Erebusa. Nie brała udział w I Tytanomachii, a w wojnie z Gigantami stanęła po stronie bogów. Swoją siedzibę miała na dalekim Zachodzie.

Nyks zrodziła sama z siebie, bądź ze związku z Erebusem wiele bóstw, m.in. Tanatosa, Hypnosa, Eris, Morosa oraz Achlys.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Przewodnik po Świecie Herosów

Przewodnik wspomniał Nyks jako jedno z pomniejszych bóstw, która mieszkała w Tartarze wraz ze swoją córką, Hemerą.

Olimpijscy Herosi

Dom Hadesa

Annabeth i Percy spotkali Nyks w Tartarze. Konie bogini chciały zaatakować półbogów, lecz ona im na to nie pozwoliła. Uratowała parę, również przed samą Achlys. Bogini nocy chciała jednak sama zabić herosów. Córka Ateny była przerażona, ale zagadała boginię, aby zyskać więcej czasu. Dziewczyna wymyśliła blef, w którym ona i Jackson, podróżowali turystycznie po Tartarze. W pomyśle Chase wykorzystała dumę bogini. Półbogini skłamała, że ma broszurę, w której Nyks była najmniej opisana, jakby była nieważna. Herosi udali, że większe wrażenie zrobiły na nich dzieci bogini. Nyks oburzyła się i wezwała swoje dzieci. Choć bohaterowie byli pełni zgrozy, nie dali po sobie tego poznać. Udali znudzonych i stwierdzili, że udadzą się do jednej z polecanych restauracji, a później do samych Wrót Śmierci. Bogini połknęła przynętę i zdradziła drogę do bramy. Annabeth pociągnęła dalej kłamstwo i udała, że chce zrobić fotografię pamiątkową z boginią i jednym z jej dzieci. Nyks nie potrafiła wybrać jednego z nich. Potomkowie bogini zaczęli się kłócić o to kto był najmroczniejszy, aż kilka z nich wezwało ciemność i zrobiło się całkowicie ciemno. Półbogowie wykorzystali okazje i skoczyli w stronę Wrót Śmierci, które znajdowały się trzydzieści metrów niżej. Herosom udało się uciec na drugi brzeg rzeki Acheron. Była to granica Dworu Nocy, a przez samą rzekę nawet Nyks bała się przeprawić.

Krew Olimpu

Percy Jackson, wspomniał w rozmowie z Kymopoleją, że wiele już potężnych istot próbowało go zabić i podał za przykład Nyks. Chciał tym sposobem zniechęcić siostrę do ataku.

Charaker

Nyks jest dumną boginią. Jest okrutna i przerażająca. Sam Zeus bał się wejść do pałacu bogini. Pod mroczną powłoką, Nyks potrafiła docenić swoje dzieci. Uważała, każde z nich za przerażające.

Wygląd

Chyba jesteś Nocą [...] No bo jesteś taka mroczna i w ogóle.

Nyks poznajemy w Domu Hadesa, w Tartarze, w Dworze Nocy. Została opisana, jako ogromna, trudna do ogarnięcia wzrokiem, ciemna postać, wielkości Ateny Partenos (około 12 metrów), cała z popiołu i dymu, spowita w czerń zmieszaną z barwami kosmicznej mgławicy. Miała też czarne skrzydła, bicz z gwiazd i cienisty rydwan ze stygijskiej stali, zaprzężony w wampiryczne konie (całe czarne, tylko ze srebrnymi kłami). Nie dało się dostrzec jej twarzy, widać było tylko lśniące źrenice.

W sztuce przedstawiana jest zwykle jako kobieta ze skrzydłami u ramion, w ciemnej szacie, z zawojem wokół twarzy, na rydwanie, w towarzystwie Gwiazd. Wyobrażenie o bogini przejawia się w sztukach plastycznych między innymi w greckim malarstwie wazowym i rzeźbie (sarkofagi i nagrobki; fryz Ołtarza Pergamońskiego, przedstawiający sceny z gigantomachii).

Umiejętności

Po ciemnościach Nyks oślepiała nawet mętna, czerwona poświata Tartaru.

— Annabeth Chase; Dom Hadesa
  • Umbrakineza – bogini będąc uosobieniem nocy, potrafi przywoływać ciemność a także kontrolować ją.

Własności

  • Rydwan z stygijskiej stali – pojazd był ciągnięty przez dwa potężne, niebezpieczne, czarne, wampirze konie, Cień i Mrok.

Cytaty

Nyks była boginią nocy. Mieszkała, najgłębszej otchłani Podziemia, wraz ze swoją córką Hemerą, która stanowiła przeciwieństwo matki, będąc boginią dnia.

— Opis Nyks i jej córki; Przewodnik po Świecie Herosów

Jestem matką wszystkich okropności! Fata to moje dzieci! Hekate! Starość! Ból! Sen! Śmierć! I wszystkie klątwy!

— Nyks o swoich dzieciach; Dom Hadesa

Och, wy... żałośni... turyści! syknęła Nyks. - Jak śmiecie nie drżeć przede mną! Jak śmiecie nie skomleć i nie błagać mnie o autograf i zdjęcie do waszego pamiętnika!

— Nyks; Dom Hadesa

Ciekawostki

  • Jest babcią Clovisa i Ethana Nakamury.
  • Drugi księżyc Plutona nazywa się podobnie jak ona – Nix.
  • Jest opisywana jako matka Hesperyd, lecz w Klątwie Tytana zostały przedstawione jako córki boginki Plejone.
  • Często nie zgadza się ze swą córką Hemerą, ponieważ obie różnią się od siebie jak dzień i noc (dosłownie).
  • Rzadko ją czczono, wyjątkiem było miasto Megara.
  • W Domu Hadesa przedstawiła siebie samą jako matkę Hekate, mimo, że w tej samej książce bogini magii nazwała siebie córką Persesa i Asterii.
    • Możliwe, że w ten sposób Rick Riordan chciał przedstawić rozbieżność mitów.
    • Prawdopodobne również jest, że Nyks dodała ją do listy swoich dzieci, gdyż Hekate jest bardzo potężna.
Advertisement