Riordanopedia

  • Został ogłoszony zwycięzca konkursu na opowiadani. Jest nim Vienna.vvv.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Nieśmiertelnych ograniczają starożytne prawa, ale heros może udać się dokąd chce, i wyzwać do walki każdego, jeśli tylko ma odwagę.

Półbogowie (znani także jako herosi, dzieci półkrwi lub, w odniesieniu do dzieci majańskich bogów, bogurodzeni) – rasa istot, będących dziećmi greckiego, rzymskiego, nordyckiego, hinduskiego bądź majańskiego boga i śmiertelnika.

Charakterystyka

Opis

Półbogowie rodzą się ze związku boga ze śmiertelnikiem (niekoniecznie człowiekiem; może to być również elf bądź krasnolud). Półbogowie mogą być również dziećmi tytana bądź jötuna, gdyż też mają w sobie boską cząstkę.

Herosi, niezależnie od tego, z jakiej mitologii pochodzi ich boski rodzic, mogą rodzić się w bardzo niezwykły sposób. Przykładowo dzieci Ateny, greckiej bogini mądrości rodzą się z umysłu bogini, gdyż wyszła ona na świat dosłownie wyskakując głowy swojego ojca. Inne boginie rodzą swoje dzieci w momencie, który uznają za odpowiedni.

Każdy grecki, rzymski, hinduski lub majański półbóg musi zostać uznany przez swojego boskiego rodzica. W przypadku grecko-rzymskich herosów, podczas uznania zazwyczaj pojawia się holograficzny znak będący symbolem boskiego rodzica uznanego herosa (oczywiście są wyjątki, np. uznanie Afrodyty wygląda tak, że oprócz znaku, półbóg przechodzi przemianę, która się utrzymuje do maksymalnie tygodnia, natomiast Ares pozwala się jego dzieciom przejechać na swoim rydwanie). Hinduscy półbogowie mają bardziej złożony proces Uznania – rodzic musi ich uratować przed śmiercią nasłaną w pewien sposób przez Radę Strażników.

Greccy i rzymscy herosi

Obóz Herosów, dom greckich herosów.

Herosi będący dziećmi greckich bądź rzymskich bóstw mają zazwyczaj ADHD lub dysleksję (albo jedno i drugie). Zespół nadpobudliwości psychoruchowej jest bardzo przydatny w walce – pomaga półbogom unikać ciosów itd. Sprawia on jednak także, że osoby półkrwi nie przywiązują uwagi do rzeczy, które ich interesują (np. lekcje w szkole). Dysleksja natomiast sprawia, że choć mają problemy z nauką czytania i pisania w ich ojczystym języku (np. angielskim), bezbłędnie rozumieją starożytną grekę (w przypadku Greków) i łacinę (w przypadku Rzymian). Oczywiście są przypadki półbogów, którzy nie mają jednej z tych przypadłości (np. prawdopodobnie Jason Grace) oraz żadnej z nich (np. Frank Zhang). Pomimo ADHD i dysleksji, nie są oni mniej bystrzy od swoich śmiertelnych rówieśników.

Umiejętności

Wiele półbogów posiada nadludzkie umiejętności, które pomagają im przetrwać starcie z różnymi przeciwnikami m.in. potworami. Najpotężniejsze moce posiadają dzieci bogów z Wielkiej Trójki (Zeusa, Hadesa i Posejdona).

Znane umiejętności półbogów

  • Aerokineza – umiejętność dzieci Zeusa polegająca na kontrolowaniu żywiołu wiatru.
  • Amokineza – umiejętność dzieci Afrodyty polegająca na kontrolowaniu emocji miłości.
  • Audiokineza – umiejętność dzieci Apollina polegająca na kontrolowaniu dźwięków.
  • Chlorokineza – umiejętność dzieci Demeter polegająca na kontrolowaniu roślin.
  • Czaromowa – umiejętność niektórych dzieci Afrodyty polegająca na wywieraniu silnej perswazji na innych osobach.
  • Elektrokineza - umiejętność dzieci Zeusa polegająca na posiadaniu kontroli nad piorunami i elektrycznością.
  • Fotokineza – umiejętność dzieci Apollina polegająca na kontrolowaniu światła.
  • Geokineza – umiejętność dzieci Posejdona lub Hadesa polegająca na generowaniu wstrząsów tektonicznych.
  • Hebekineza – umiejętność dzieci Hebe polegająca na kontrolowaniu swojego wieku.
  • Hydrokineza – umiejętność dzieci Posejdona polegająca na kontrolowaniu żywiołu wody.
  • Kontrolowanie Mgły – umiejętność dzieci Hekate (chociaż mogli się jej nauczyć także inni herosi np. Thalia Grace) polegająca na kontrolowaniu Mgły.
  • Leczenie – umiejętność posiadana przez dzieci Apolla lub Posejdona polegająca na uleczaniu siebie i innych ze wszelkich ran.
  • Magia – umiejętność dzieci Hekate i czarodziejek polegająca na kontrolowaniu magii.
  • Nekromancja – umiejętność dzieci Hadesa i Aresa polegająca na przyzywaniu i kontrolowaniu umarłych.
  • Pirokineza – umiejętność dzieci Hefajstosa polegająca na kontrolowaniu żywiołu ognia.
  • Telumkineza – umiejętność dzieci Aresa i Ateny polegająca na kontrolowaniu broni.
  • Tychokineza – umiejętność dzieci Tyche i Nemezis polegająca na kontrolowaniu losu w zakresie szczęścia i pecha.
  • Umbrakineza – umiejętność dzieci Hadesa polegająca na kontrolowaniu ciemności.
  • Zoolingualizm – umiejętność Łowczyń Artemidy oraz nielicznych półbogów polegająca na rozumieniu języka zwierząt.

Lista półbogów

Greccy półbogowie

Rzymscy półbogowie

Nordyccy półbogowie

Bogurodzeni

Bogurodzeni, czyli dzieci bogów Majów, pojawili się w serii książek Posłaniec Burzy.

  • Zane Obispo (syn Hurakana)
  • Ren Santiago (córka Pacyfik)
  • Adrik (syn Ixtab)
  • Alana (córka Ixtab)
  • Louie (syn Chaaca)
  • Marco (syn Nakona)
  • Serena (córka Ixchel)
  • Hunahpu i Ixbalanque (synowie Ixquic)
  • Nieznana z imienia córka pomniejszego boga gromu

Ciekawostki

  • Wszystkie obecnie żyjące greckie dzieci Wielkiej Trójki (Thalia Grace, Percy, Nico) mają czarne włosy.

Zobacz też...

Advertisement