Ikonka przedstawiająca serię.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy – pierwsza seria napisana przez Ricka Riordana. Jest poprzednikiem serii Olimpijscy Herosi. Seria skupia się na mitologii greckiej. Każda książka przedstawia przygody Percy'ego Jacksona z jego punktu widzenia i jest luźno oparta na innym, greckim, mitologicznym bohaterze. Pierwsza opiera się na bohaterstwie Perseusza, druga na historii Odyseusza, trzecia na Heraklesa, czwarta na Tezeusza, a ostatnia – Achillesa.

Powstanie[edytuj | edytuj kod]

Rozwój serii rozpoczął się, gdy Rick Riordan zaczął pisać historie dla swojego syna Haleya Riordana, który usłyszał diagnozę, że ma ADHD i dysleksję. Jego syn, Haley, uczył się greckiej mitologii w drugiej klasie i poprosił, by jego ojciec opowiadał mu bajki na dobranoc oparte na greckich mitach. Kiedy Riordanowi zabrakło mitów, jego syn zasugerował, żeby wymyślił nowe historie, używając istniejących mitologicznych postaci i nowych. To skłoniło Riordana do stworzenia fikcyjnej postaci Percy'ego Jacksona i stworzenia opowieści o tym, jak podróżuje po Stanach Zjednoczonych, aby odzyskać Piorun Zeusa. Haley zasugerował, że powinien zamienić tę historię w książkę, co Riordan zrobił w przeciągu roku, pomimo natłoku pracy.

Przepowiednia[edytuj | edytuj kod]

Heros, który od bogów najstarszych pochodzi
Osiągnie lat szesnaście wbrew wielkiej przeszkodzie
Świat pogrążony ujrzy w snu wiecznym bezkresie
Jeden wybór kres życiu herosa przyniesie
Duszę herosa ostrze przeklęte wyżenie
Olimp w perzynie legnie lub zyska zbawienie.

Wyjaśnienie przepowiedni[edytuj | edytuj kod]

  1. Percy Jackson to półboskie dziecko Posejdona, jednego z najstarszych bogów.
  2. Percy kończy 16 lat podczas Bitwy o Manhattan, pomimo, że kilka razy prawie zginął.
  3. Morfeusz, bóg marzeń sennych, uśpił wszystkich śmiertelników na Manhattanie.
  4. Wybór Percy'ego, by dać Luke'owi sztylet, pozwalający Luke'owi zniszczyć siebie i Kronosa, kończąc swoje życie.
  5. Nie odnosi się do Percy'ego, lecz do Luke'a Castellana, żywiciela Kronosa, którego dusza zniszczona sztyletem Annabeth Chase, który został przeklęty z powodu złamanej obietnicy. Był herosem, który ostatecznie zniszczył Kronosa.
  6. Olimp ocalał dzięki Percy'emu, który oddał synowi Hermesa sztylet.

Książki[edytuj | edytuj kod]

Audiobook[edytuj | edytuj kod]

20 października 2003 roku został wydany audiobook książki Złodziej Pioruna. Lektorem został Marcin Hycnar.

Ekranizacje[edytuj | edytuj kod]

Powieści graficzne[edytuj | edytuj kod]

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Chociaż książki pisane są w czasie przeszłym, to tytuły rozdziałów są w czasie teraźniejszym (np. Grover gubi spodnie).
  • W każdym tomie występują bogowie.
  • W każdym tomie występuje mniejsza przepowiednia, bez której herosi nie mogli by wyruszyć na żadną misje
  • Idealna liczba osób na misje to trzy osoby, gdyż jest to szczęśliwa liczba, która często powtarza się w mitologi: 3 Mojry, 3 Erynie, Wielka trójka bogów (Zeus, Posejdon, Hades) itp.
  • Rękopis postaci Percy'ego Jacksona, przed publikacją trafił do niektórych uczniów Riordana, aby sprawdzić, czy powieść zainteresuje młodzież. Uczniowie pomogli autorowi wybrać odpowiedni tytuł dla powieści, a jeden ze studentów pomógł dopracować sposób działania Anaklysmosa.