FANDOM

Pjo

Ikonka przedstawiająca serię.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy – pierwsza seria napisana przez Ricka Riordana. Jest poprzednikiem serii Olimpijscy Herosi. Seria skupia się na mitologii greckiej. Każda książka przedstawia przygody Percy'ego Jacksona z jego punktu widzenia i jest luźno oparta na innym, greckim, mitologicznym bohaterze. Pierwsza opiera się na bohaterstwie Perseusza, druga na historii Odyseusza, trzecia na Heraklesa, czwarta na Tezeusza, a ostatnia – Achillesa.

PowstanieEdytuj

Rozwój serii rozpoczął się, gdy Rick Riordan zaczął pisać historie dla swojego syna Haleya Riordana, który usłyszał diagnozę, że ma ADHD i dysleksję. Jego syn, Haley, uczył się greckiej mitologii w drugiej klasie i poprosił, by jego ojciec opowiadał mu bajki na dobranoc oparte na greckich mitach. Kiedy Riordanowi zabrakło mitów, jego syn zasugerował, żeby wymyślił nowe historie, używając istniejących mitologicznych postaci i nowych. To skłoniło Riordana do stworzenia fikcyjnej postaci Percy'ego Jacksona i stworzenia opowieści o tym, jak podróżuje po Stanach Zjednoczonych, aby odzyskać Piorun Zeusa. Haley zasugerował, że powinien zamienić tę historię w książkę, co Riordan zrobił w przeciągu roku, pomimo natłoku pracy.

Przepowiednia Edytuj

Heros, który od bogów najstarszych pochodzi
Osiągnie lat szesnaście wbrew wielkiej przeszkodzie
Świat pogrążony ujrzy w snu wiecznym bezkresie
Jeden wybór kres życiu herosa przyniesie
Duszę herosa ostrze przeklęte wyżenie
Olimp w perzynie legnie lub zyska zbawienie.

Wyjaśnienie przepowiedni Edytuj

  1. Percy Jackson to półboskie dziecko Posejdona, jednego z najstarszych bogów.
  2. Percy kończy 16 lat podczas Bitwy o Manhattan, pomimo, że kilka razy prawie zginął.
  3. Morfeusz, bóg marzeń sennych, uśpił wszystkich śmiertelników na Manhattanie.
  4. Wybór Percy'ego, by dać Luke'owi sztylet, pozwalający Luke'owi zniszczyć siebie i Kronosa, kończąc swoje życie.
  5. Nie odnosi się do Percy'ego, lecz do Luke'a Castellana, żywiciela Kronosa, którego dusza zniszczona sztyletem Annabeth Chase, który został przeklęty z powodu złamanej obietnicy. Był herosem, który ostatecznie zniszczył Kronosa.
  6. Olimp ocalał dzięki Percy'emu, który oddał synowi Hermesa sztylet.

KsiążkiEdytuj

AudiobookEdytuj

20 października 2003 roku został wydany audiobook książki Złodziej Pioruna. Lektorem został Marcin Hycnar.

EkranizacjeEdytuj

Powieści graficzne Edytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Chociaż książki pisane są w czasie przeszłym, to tytuły rozdziałów są w czasie teraźniejszym (np. Grover gubi spodnie).
  • W każdym tomie występują bogowie.
  • W każdym tomie występuje mniejsza przepowiednia, bez której herosi nie mogli by wyruszyć na żadną misje
  • Idealna liczba osób na misje to trzy osoby, gdyż jest to szczęśliwa liczba, która często powtarza się w mitologi: 3 Mojry, 3 Erynie, Wielka trójka bogów (Zeus, Posejdon, Hades) itp.
  • Rękopis postaci Percy'ego Jacksona, przed publikacją trafił do niektórych uczniów Riordana, aby sprawdzić, czy powieść zainteresuje młodzież. Uczniowie pomogli autorowi wybrać odpowiedni tytuł dla powieści, a jeden ze studentów pomógł dopracować sposób działania Anaklysmosa.