FANDOM

Posejdon

Pomniejsze byty robią mnóstwo strasznych rzeczy w imię bogów, Percy. To wcale nie znaczy, że bogowie to pochwalają. To, jak nasi synowie i córki działają w naszym imieniu... Cóż, to zazwyczaj mówi więcej o nich niż o nas. A ty, Percy, jesteś moim ulubionym synem.

–Posejdon do Percy'ego, Bitwa w Labiryncie

Posejdon - grecki bóg mórz i innych zbiorników wodnych, huraganów, trzęsień ziemi, burz, a także ojciec koni. Mąż Amfitryty. Jest synem tytanów,Kronosa i Rei, bratem Zeusa i Hadesa. Wchodzi w skład Wielkiej Trójki. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Neptun. Poświęcone mu zwierzęta to delfin, koń i byk, a jego świętym drzewem jest sosna. To ojciec Percy'ego Jacksona, Tysona, Trytona, Chrysaora i Kymopolei (zdrobniale Kym). W filmie Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna i w Morzu Potworów zagrał go Kevin McKidd.

HistoriaEdytuj

Posejdon jest piątym dzieckiem Kronosa i Rei. Kronos otrzymał przepowiednię, że jedno z dzieci go obali. Na początku sądził, że to kłamstwo i nie trzeba się tym przejmować, lecz gdy narodziła się jego pierwsza córka, Hestia, zrozumiał, że ona jest inna. Promieniowała mocą. Kronos domyślił się, że nie jest ona tytanidą i bał się, więc zjadał każde nowo narodzone dziecko - połykał je w całości. Rei udało się ocalić młodszego brata Posejdona, Zeusa i wychować go w tajemnicy przed Kronosem na wyspie Ida. Namawiała go, aby uwolnił resztę rodzeństwa. Po osiągnięciu dorosłości, Zeus zdołał przeniknąć przez pałac ojca i nakłonić go do połknięcia środka przeczyszczającego, uwalniając Posejdona i innych bogów oraz bogiń. Wkrótce dołączył do swojego brata i prowadził wojnę przeciwko Kronosowi i tytanom. To właśnie podczas tej wojny Posejdon zyskał lojalność Telchinów i otrzymał potężny trójząb wykuty z niebiańskiego spiżu przez cyklopów. Po tym Kronos został zniszczony, a jego zwolennicy zostali wygnani. Posejdon, Zeus i Hades mieli podzielić świat między sobą. Mieli rzucić kostką i ten, kto wyrzucił największą ilość oczek mógł wybrać swoje królestwo. Oczywiście wygrał Zeus, który zażądał władzę nad niebem. Posejdonowi marzyła się władza nad całym światem, ale miał drugie miejsce w tym konkursie, więc dostał pod swoje władanie morza.

Bóg wiele razy rywalizował z bratem i wymyślał przeciwko niemu spiski. Jednak był za to karany, np. musiał pracować przy budowie murów Troi. Posejdon miał żonę - piękną okeanidę Amfitrytę, jednak często zdarzały mu się romanse z boginiami, nimfami i śmiertelniczkami.

Mieszkał w pięknym, podwodnym pałacu.

Posejdon w książkach RiordanaEdytuj

CharakterEdytuj

Posejdon jest ogólnie życzliwym bogiem, mimo, że podziela wiele cech charakterystycznych Zeusa - dumę, upór, temperament i porywczość.

Jednak on wydaje się, że dojrzał w ciągu wieków do punktu, w którym jego atrybuty nie dominują w tym samym zakresie, co Zeusa, czyniąc go wiele bardziej rozsądnym (co jest dziwne, bo w mitach Posejdona uznano najkapryśniejszym i najłatwiej wpadającym w gniew bogiem). Posejdon kocha i troszczy się o swoje dzieci i opiekuje się nimi bardziej niż większość innych bogów, aktywnie dając im rady i pomagając. Posejdon jest bardzo opiekuńczy i posiada ludzką osobowość. Percy odziedziczył po nim wiele cech. Osobowość boga w książce jest taka sama jak w filmie, jest spokojny i cierpliwy, w przeciwieństwie do swego brata Zeusa.

Posejdon ma również poczucie humoru, choć czasem trudno powiedzieć, czy żartuje, czy nie. Po tym jak Percy ratuje Olimp, mówi mu, że będzie teraz zatwierdzał wszystkie inne swoje dzieci i puszcza Percy'emu oko, jakby żartował. Ma także zwyczaj bawić się ze swoim młodszym bratem. Kiedy Zeus niechętnie musiał podziękować bratu za pomoc w pokonaniu Tyfona, Posejdon, by przerwać milczenie powiedział: "Przykro mi bracie. Co to było?" i koryguje go, gdyż Zeus mówi, to byłoby "trudne", a nie "niemożliwe", aby pokonać Tyfona. Pokazano również, że jest bardzo opiekuńczy, w "Ostatnim Olimpijczyku", gdy Percy, starając się go przekonać, aby pomógł Olimpowi stwierdza, że musi chronić siebie i swój dom (morze), ale Percy przypomina mu, że jego prawdziwym domem jest Olimp.

WyglądEdytuj

Posejdon ma czarne włosy, morski kolor oczu i opaleniznę. Sally opisuje go jako przystojnego, wysokiego i silnego, ale delikatnego.

Posejdon3

Posejdon w filmie

W "Ostatnim olimpijczyku", twarz Posejdona postarzała się; była zniszczona po bitwie z Okeanosem. Kiedy Percy zapytał, co się z nim stało, mówi, że jest to odzwierciedlenie stanu królestwa. Jednak, gdy porzuca walkę z Okeanosem, jego wygląd wraca do normy.

Percy Jackson zauważył w sobie niemal wierną kopię swego ojca, o czarnych włosach i zielonych oczach. To prawda, Percy odziedziczył urodę Posejdona, jak zostało to wskazane przez Hadesa w filmie, jak i Hazel wspomniała w "Synu Neptuna" - "Miałbyś dobry wygląd rzymskiego boga."

RelacjeEdytuj

Miłosne zainteresowaniaEdytuj

Królowa mórz

Amfitryta, żona Posejdona.

Wybacz mi, mój Panie. Muszę wracać do walki.

Amfitryta do Posejdona, Ostatni Olimpijczyk

Amfitryta jest żoną Posejdona. Bóg morza odkąd ją poznał był w niej bardzo mocno zakochany, lecz ta na początku nie chciała za niego wyjść. Spowodowane było to potęgą i dwojaką naturą Posejdona, która przerażała Amfitrytę. Postanowiła ona, jednak poślubić boga mórz po namowach boga delfinów, Delfisa i po zapewnieniach Hery o ty, że z Posejdonem, Amfitryta będzie szczęśliwa i kochana. Małżeństwo ich dwojga doczekało się czwórki dzieci: Trytona, który dołączył do ich orszaku; nimfy wyspy Rodos, Rode, która wyszła za mąż za boga słońca, Heliosa; boginię sztormów, Kymopoleję, która wyszła za sturękiego, Briareusa oraz Bentesikyme, która wyszła za nieznanego z imienia Etiopczyka. Posejdon i Amfitryta opiekowali się starannie morzem i byli królem, i królową oceanów. Nereida w przeciwieństwie do innych żon bogów (np. Hery) nie mściła się na kochankach swojego męża ani na jego półboskich dzieciach, a nawet opiekowała się tymi dziećmi i traktowała je jak własne. Można uznać, że Posejdon i Amfitryta są jednym z najbardziej udanych małżeństw z całej mitologii.

Sally jackson

Sally Jackson, kochanka Posejdona.

- Po... - mama ugryzła się w język. Oblała się rumieńcem. - No, cześć.
- Cześć, Sally - odpowiedział Posejdon. - Wyglądasz ślicznie jak zwykle. Mogę wejść?

–Posejdon i Sally, Bitwa w Labiryncie

Sally Jackson, była jedną z licznych śmiertelnych kochanek Posejdona. Para poznała się podczas wakacji Sally na plaży Long Island. Mieli razem syna, którego śmiertelniczka nazwała Perseuszem (pseudonim: Percy). Niestety z powodu paktu Wielkiej Trójki bóg morza musiał opuścić Sally dla dobra jej i Percy'ego. Syn Posejdona pomimo, że do dwunastego roku życia nigdy nie spotkał się ze swym ojcem, miał wrażenie, że go pamiętał a dodatkowo myślał, że Pan Mórz odwiedził ich kiedyś po czym w pamięci miał obraz jego boskiej poświaty boga i morskich oczu. Sally wiedziała, jednak że tak nie było i nigdy nie mogło być, ponieważ zarówno ona jak i Posejdon nie chcieli narażać Percy'ego na niebezpieczeństwa a sama zdawała sobie sprawę, że nie mogłaby mieć Posejdona dla siebie na zawsze tak samo jak Percy'ego. Sam Posejdon bardzo ją kochał i uważał za "Królową wśród śmiertelniczek", a do tego chciał nawet wybudować jej i ich synowi podmorski pałac, jednak śmiertelniczka odmówiła.

RodzinaEdytuj

Posejdon jest mężem Amfitryty, z którą ma czwórkę dzieci (choć tylko dwójka z nich pojawia się w serii), jednak jest także ojcem wielu cyklopów (np. Polifema) i półbogów (np. Percy'ego Jacksona).

Nieśmiertelne dzieciEdytuj

Partnerka Dzieci
Nieznana Proteusz
Liczne Nimfy Liczni Cyklopi, w tym Tyson
Amfitryta Bentesikyme, Tryton, Rode i Kymopoleja
Demeter Arion i Despojna
Gaja Anteus i Charybda
Meduza Pegaz i Chrysaor

Półboskie dzieciEdytuj

Partnerka Dzieci
Ajtra Tezeusz
Aretusa Abas
Kanake Aloeus, Epopeus, Hopleus, Nireus i Triopas
Euryale Orion
Meduza Pegaz i Chrysaor
Libia Belos, Agenor, Lelex i Lamia
Eurynome Bellerofont, Leches, Kenkhrias i Kromos
Kleite Amferes, Atlas, Autochthon i Azaes
Salamis Kykreus
Sally Jackson Percy Jackson
Tyro Pelias i Neleus
Ossa Siton
Nieznana Skiron
Nieznana Palaestinus
Nieznana Magareus

Dalsza rodzinaEdytuj

Imię Krewny
Peryklimenos Wnuk
Hipolit Wnuk
Hippomenes Wnuk
Shen Lun Potomek
Pani Zhang Potomkini
Emily Zhang Potomkini
Frank Zhang Potomek

CiekawostkiEdytuj

  • Jego ulubionym dzieckiem jest Percy Jackson.
  • Imię jego rzymskiego odpowiednika, Neptun, to także nazwa ósmej planety Układu Słonecznego.
  • Gigantem stworzonym do pokonania Posejdona jest Polybotes.
  • Polybotes uważał, że jego największą słabością jest miłość do Percy'ego.
  • Miał dzieci z Gają.
  • Choć Posejdon nie spotykał się często z Percym, był odpowiedzialnym ojcem.
    • Dowodem na to jest jego zainteresowanie poczynaniami Percy'ego oraz troska o jego dobro.
  • Potomkami Posejdona są też Frank Zhang i Fineasz.
  • Jest troskliwym ojcem, jednak musiał wysłać Percy'ego na wojnę z Kronosem, ale Tysona nie chciał dopuścić do wojny, aby nic mu się nie stało.
  • Pojawia się na okładce "Greckich bogów według Percy`ego Jacksona".
  • Jak stwierdził Percy w Greckich bogach według Percy`ego Jacksona, Posejdon jest rekordzistą pod względem bycia ojcem herosów spośród bogów z całej Wielkiej Trójki.
  • Pojawił się (na mozaice) w filmie "Podróż na Tajemniczą Wyspę".
  • W Bitwie w Labiryncie przyznał się do swojego rzymskiego odpowiednika, ale stwierdził że woli siebie jako Posejdona.
  • W Greckich bogach według Percy`ego Jacksona Percy wymieniając dzieci Posejdona i Amfitryty nie wspomniał o Bentesikyme.
Bogowie i Boginie
Główni Greccy Bogowie
ZeusHeraPosejdonDemeterAresAtenaApollo
ArtemidaHefajstosAfrodytaHermesDionizosHadesHestia
Pomniejsi Greccy Bogowie
RejaPersefonaHekateNikeNemezisHypnosNyksIrisTycheHebeEos
ChioneAmfitrytaEjlejtyjaPanErisErosDejmosFobosKetoAsklepios
EolTanatosTemidaBoreaszZefirNotusEurosKymopolejaStyks
Bogowie rzymscy
BachusDianaFawoniuszFortunaHerkulesJanusKupidyn

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Posejdon

  • Dlaczego on nie był bogiem?

    15 wiadomości
    • Dejanira napisał(-a):Po pierwsze - nie mógł umrzeć, a jedynie można było go rozsypać, co prowadziło do zawrócenia jego egzystencji...
    • 1kam9 napisał(-a):Dejanira napisał(-a):Po pierwsze - nie mógł umrzeć, a jedynie można było go rozsypać, co prowadziło do zawrócenia j...
  • Przypadek ?

    15 wiadomości
    • Illuminati poprostu 
    • Gromowładny napisał(a):Hej, ludzie! Ostatnio uczę się na WOS-ie coś o ONZ. Nie interesowałoby mnie to, gdyby nie jeden mały drobiazg : ...