Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Uwielbiał słuchać, jak Rea się śmieje. Jej uśmiech był bardziej promienny niż Heliosowa błyskotka... to znaczy słońce.

Rea (nazywana również Reją) – tytanida, bogini płodności i macierzyństwa, córka Gai i Uranosa, siostra i Królowa tytanów oraz żona jednego z nich, Kronosa, z którym miała trzech synów: Zeusa, Posejdona i Hadesa oraz trzy córki: Herę, Hestię i Demeter. Jej rzymska forma to Ops.

Historia

Zabójstwo ojca

Rea była córką Gai i Uranosa. Gdy Gaja zaproponowała tytanom i tytanidom zabicie ich ojca, Reja nie chciała brać w tym udziału. Potem Kronos, z pomocą braci zabił ojca i został Królem Wszechświata. Był potężny i niebezpieczny. Wszyscy się go bali. Ich bracia i siostry tworzyli pary i w końcu Kronos zaczął czuć się samotny. Bał się małżeństwa przez klątwę ojca, że jego dziecko go zabije. Na swoje nieszczęście zakochał się w swojej najmłodszej siostrze, Rei. Jej uroda i uśmiech oczarowały go. Któregoś dnia zaprosił ją do siebie na kolację. Oświadczył się jej i tytanida zgodziła się na ślub. Możliwe, że bała się mu odmówić.

Królowa tytanów

Razem zasiedli na tronie jako Król i Królowa tytanów. Wkrótce Reja zaszła w ciążę i urodziła śliczną dziewczynkę – Hestię. Kronos wyczuł, że jego córka nie jest tytanidą, tylko boginią. Bał się, że Hestia w dorosłości będzie od niego potężniejsza, więc połknął dziewczynkę. Reja była przerażona. Niestety potem znów zaszła w ciążę i urodziła Demeter, która była ładniejsza i potężniejsza od Hestii. Kronos połknął i ją. Następnie urodziła się najpotężniejsza ze wszystkich sióstr Hera. Również została połknięta. Potem na świat przyszedł Hades, który swoją mocą przewyższał siostry i przez to tak jak one wylądował w brzuchu ojca. Z Posejdonem, który przewyższał mocą swoje siostry i brata, stało się to samo. W końcu Reja miała dość. Była tytanidą macierzyństwa i bardzo kochała swoje dzieci, więc nie chciała, aby jej kolejny potomek został zjedzony przez męża. Poprosiła siostrę Fojbe, która potrafiła przewidzieć przyszłość, o pomoc, lecz kobieta nie miała dla niej rady. Wtedy załamana Reja usłyszała głos Gai. Kazała ona urodzić jej na Krecie (wyspie), dzięki czemu jej dziecko będzie inne i ocali braci i siostry. Reja tak właśnie zrobiła i urodziła Zeusa. Oddała go nimfom na górze Ida, a Kronosowi dała do połknięcia kamień zamiast dziecka.

Odwiedzała później swojego synka opowiadając mu o jego strasznym ojcu i rodzeństwie połkniętym przez Kronosa. Kiedy dorósł, pomogła mu zatrudnić się u Kronosa jako podczaszy, a po uwolnieniu dzieci wyściskała je i skierowała po broń do cyklopów, do Tartaru.

Zemsta

Miała też sporą rolę w uwolnieniu jej dzieci z brzucha Kronosa. Załatwiła Zeusowi dostęp do pałacu swojego męża. Przebrany bóg podawał do stołu i zabawiał Kronosa. Uknuł tam spisek, a Reja go wspierała po cichu. Później, kiedy jej dzieci były już całe i zdrowe zaproponowała, by poszły po broń do Cyklopów i Sturękich do Tartaru. Wszyscy z nich udali się tam i uzyskali broń od swoich wujów, których uwolnili. W końcu rozpoczęła się wojna, która trwała 11 lat. Rea przekonała większość tytanid i niektórych tytanów (np. Prometeusza i Epimeteusza) do walki po ich stronie albo nie wtrącanie się w bitwy. W końcu bogowie wygrali.

Apollo i Boskie Próby

Ukryta Wyrocznia

Krótko po porwaniu Meg McCaffrey Apollo spotkał Reę, czyli swoją babcię. Tytanida pomogła mu wrócić do zdrowia. Kiedy Apollo spytał ją, co robiła przez tyle lat, Królowa Tytanów powiedziała dosłownie wszystko, mieszając stulecia. Małżonka Kronosa namawiała boga poezji, by najpierw wyzdrowiał, potem poszedł szukać przyjaciółki w lesie. Powiedziała mu, że Neron planuje atak na Obóz Herosów. Następnie powiedziała, że nie chce się wplątać w kolejną wojnę, po czym teleportowała wnuka na polanę w Obozie Herosów.

Wygląd

Reja.jpg

W Greckich Bogach według Percy'ego Jacksona jest wspomniane, że była najładniejszą z sześciu tytanid. Miała ciemne loki opadające łagodnie na ramiona i piękne, zielone jak łąki oczy. Zwykle pojawiała się w towarzystwie swoich lwów. W Ukrytej Wyroczni, pojawiła się jako kobieta w kuluarach z barwionymi szkłami i srebrbo-złotej tiarze. Włosy miała splecione. Nosiła batikową suknię, którą ozdabiały motywy pędów paproci Jej dłonie i ramiona pokryte były hennowymi malunkami.

Reja, oddając Kronosowi kamień zamiast Zeusa

Charakter

Była najmilszą i najładniejszą z tytanid, co oczywiście oznacza, że miała największego pecha i najcięższe życie. Jej imię oznacza albo prąd wody, albo spokój. Oba pasują. Zawsze szła z prądem i była w stanie uspokoić absolutnie każdego.

Ciekawostki

  • Rea posiada własną wyrocznie zwaną Gaj Dodony.
  • We wcześniejszej mitologii symbolizowały ją dwa lwy ciągnące jej powóz. Były one często rzeźbione na miejskich bramach, z których najsłynniejsza jest Lwia Brama w Mykenach.
  • Najczęściej spotykanymi symbolami Rei są księżyc, łabędź i lwy.
Advertisement