Riordanopedia

  • Został ogłoszony zwycięzca konkursu na opowiadani. Jest nim Vienna.vvv.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Tanatos – grecki bóg spokojnej śmierci. Był synem Nyks i Tartarusa (albo Ereba). Miał brata bliźniaczego Hypnosa i dużą gromadkę rodzeństwa. W Synu Neptuna został uratowany przez Percy'ego Jacksona, Franka Zhanga i Hazel Levesque. Rzymskim odpowiednikiem Tanatosa jest Letus.

Historia

Starożytność

Gdy Hades stał się Panem podziemi Tanatos stał się jego porucznikiem, który wspomagał go w pilnowaniu dusz oraz odszukiwaniu zbiegów, którym udało się wydostać z podziemia. Jego głównym i podstawowym zadaniem było strzeżenie Wrót Śmierci oraz wyłapywanie Dusz, które bez pozwolenia opuściły zaświaty. Odprowadzał też dusze zmarłych ludzi do wyznaczonego im miejsca w zaświatach. Legenda głosi że gdy Tanatos przychodzi odebrać komuś życie, odcina mu jeden pukiel włosów i tym samym wraz z włosami, "odcina" jego duszę od ciała.

Podstęp Syzyfa

Tanatos w dawnych czasach przychodził do ludzi i zanim zabrał do Podziemia ich dusze, prosił ich o podpis na formularzu. Syzyfowi nie było śpieszno umierać, wiec kiedy Tanatos przyszedł do niego, postanowił go przechytrzyć. Powiedział, że idzie po długopis, po czym schwytał boga śmierci i ukrył pod swoim łóżkiem. Tanatos nie potrafił się wyswobodzić z więzów i siedział pod łóżkiem związany i zapomniany. Długo nikt nie orientował się, że coś jest nie tak, a ludziom było nawet na rękę, że śmierci nie ma, bo przestali umierać. Pewnego dnia na polach toczyła się jakaś bitwa. Ares zacierał ręce ciesząc się z czekającej go rozrywki. Rozczarował się jednak, kiedy odkrył, że ludzie nie umierają. Zaczął poszukiwania Śmierci. I tak, odpytując ludzi trafił do domu Syzyfa. Uwolnił Tanatosa, a ten wściekły na człowieka sprowadził go do Podziemia przed oblicze Hadesa. Tam Syzyf znowu uciekł się do podstępu i uniknął kary wracając do świata żywych. Długo żył z żoną, dopóki Tanatos sobie o nim nie przypomniał. Poszedł do Hadesa i spytał o karę dla tego cwanego Syzyfa. Hades zająknął się, bo Syzyf także jego przechytrzył. Wysłał po niego Hermesa, a potem wymyślił chytrą karę. Syzyf musiał toczyć kamień na górę w kółko. Gdyby mu się udało go wtoczyć, wróciłby do życia. Za każdym razem, gdy był już blisko, kamień ześlizgiwał się z góry i całą pracę trzeba było wykonywać od początku. Tanatos był zadowolony z takiej kary. Po zajściu z Syzyfem zrezygnował z proszenia ludzi o podpis i zakradał się do nich po cichu i niespodziewanie.

Olimpijscy Herosi

Syn Neptuna

Krótko przed zniknięciem Percy'ego Jacksona z Obozu Herosów, Tanatos został zwabiony na Alaskę, gdzie został schwytany. Alkyoneus użył łańcuchów wykonanych z lodu, aby przytrzymać większą część jego esencji, uniemożliwiając mu użycie większości swoich umiejętności. Gaja wykorzystała nieobecność Tanatosa nieobecność, by przejąć kontrolę nad Wrotami Śmierci, zmuszając je do otwarcia się i pozwalając duszom, które pomogłyby jej pokonać Olimpijczyków, powrócić z powrotem do śmiertelnego świata z gwarancją tego, że choćby ich ktoś zabił, natychmiast się zregenerują.

Więzów Tanatosa nie dało się przerwać żadną bronią. Jedynie ogień z drewienka Franka (Ogień Życia) mógł uczynić to, czego nie były w stanie zrobić najbardziej niebezpieczne i skuteczne ostrza, znane śmiertelnikom. Ogień z wypalającego się życia Franka, roztopił lodowe więzy i uwolnił Tanatosa, ten jednak nie pomógł swoim wybawcą w walce. Obiecał im tylko, że od tej chwili gdy kogoś zabiją, ten już nie powróci i tuż po tych łowach zniknął.

Charakter

O charakterze Tanatosa nie wiemy wiele. Uważa on, że śmierć i miłość są do siebie bardzo podobne i mają wiele wspólnego. W jego słowniku nie ma słowa „Sprawiedliwość” bo i w śmierci nie ma niczego sprawiedliwego. Śmierć i jej zadawanie to dla Tanatosa praca jak każda inna, jako że jest ona naturalną koleją rzeczy. Jest poważny i przekonujący, dzięki swojemu melodyjnemu głosowi i łagodnym oczom jak to określiła Hazel.

Wygląd

Tanatos w powieści graficznej

Jego skóra miała barwę drewna tekowego, ciemna i błyszcząca jak stary stół Królowej Marii, przy którym wróżyła. Jego oczy były miodowo złote, tak jak jej. Był smukły i muskularny, z twarzą promieniującą królewską godnością, z czarnymi włosami spływającymi na ramiona. Jego skrzydła połyskiwały błękitem, czerwienią i fioletem. [...] Cudowny było właściwym określeniem Tanatosa – nie piękny, pociągający czy urzekający. Był cudowny jak anioł – ponadczasowy, doskonały, niedostępny.

— Hazel Levesque o Tanatosie; Syn Neptuna

Ciekawostki

  • Został dwa razy uwięziony, w tym raz kilkaset lat temu przez Syzyfa.
  • Może komuś kazać umrzeć.
  • Często był mylony z Kupidynem, ale uważał to za komplement.
  • Według niektórych źródeł jest dzieckiem Afrodyty, zaś według innych synem Nyks.
  • Miał iPhone'a, na którego Pluton/Hades przesyłał mu listę ludzi do „skoszenia”.
  • Pojawił się na szwedzkiej i niemieckiej okładce Syna Neptuna.
Advertisement