Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Cześć, Perseuszu Jacksonie. Przybyłeś w końcu, żeby pomóc?

Tryton – jedyny syn oraz najstarsze dziecko Posejdona i Amfitryty. Jest bratem morskiej nimfy Rode, bogini sztormów Kymopolei oraz śmiertelniczki Bentesikyme. Jako bóstwo związane z morzem mieszka w Atlantydzie, wraz z innymi syrenami oraz swoją rodziną.

Historia

Tryton jest synem Posejdona i Amfitryty. Był ich pierwszym synem – po nim narodziły się jego młodsze siostry, Rode, która stała się nimfą wyspy Rodos oraz żoną boga Heliosa, Kymopoleję, która została boginią sztormów morskich, a także żoną sturękiego Briareusa i Bentesikyme, żonę bezimiennego etiopczyka. Został posłany do szkoły morskich herosów, do ichtiocentaurów Afrosa i Bytosa na dnie Atlantyku. Był heroldem swojego ojca, któremu pomagał w I Gigantomachii, podczas której pomógł wygnać pokonanych gigantów.

Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy

Ostatni Olimpijczyk

Po wysadzeniu "Księżniczki Andromedy", Percy na skutek wybuchu został wyrzucony w powietrze, po czym spadł do morza i stracił przytomność. Obudził się dopiero w podwodnym pałacu Posejdona. Spotkał tam również część swojej rodziny od strony ojca: samego władcę wód, swoją macochę Amfitrytę oraz przyrodniego brata – Trytona. Bożek pozostawał chłodny w stosunku do Percy'ego, nie okazując mu wyjątkowej wrogości, ale też nie był do niego przyjaźnie nastawiony. Momentami nawet z niego kpił, albo po prostu go ignorował.

Olimpijscy Herosi

Znak Ateny

Gdy trójka herosów z Siedmiorga została wciągnięta do morza i trafiła do Obozu Rybich Herosów, Leo i Frank dowiedzieli się, że morscy bogowie przygotowywali się do wojny, w tym również i sam Tryton.

Apollo i Boskie Próby

Mroczna Przepowiednia

Kiedy Apollo, Leo Valdez i Kalipso są w Stacyjce, Britomartis spytała Lestera, czy ten boi się wody. Ten opowiedział w odpowiedzi coś o basenowej imprezie u Trytona. Można sugerować, że podczas przyjęcia u boskiego syna Posejdona, Apollo nie chciał pływać.

Magnus Chase i bogowie Asgardu

Statek Umarłych

Gdy Percy, Annabeth, Magnus Chase i Alex Fierro jedli razem na pikniku, a syn Posejdona opowiadał kuzynowi swojej dziewczyny o różnych niebezpieczeństwach na morzu, w pewnym momencie wspomniał o rozmowie jaką odbył kiedyś ze swoim ojcem, z której dowiedział się, że bogowie morza są wyjątkowo wrażliwi na punkcie swoich broni. Zdradził wtedy m.in., że Tryton śpi ze swoją konchą.

Wygląd

[...] poprawił go zielony koleś. Jego podwójny rybi ogon kołysał się tam i z powrotem. Uśmiechnął się do mnie, ale w jego oczach nie było przyjaźni [...]

— Percy Jackson; Ostatni Olimpijczyk

Tryton został opisany jako jedyny syren z podwójnym rybim ogonem (pozostali mieli pojedyncze). Bóg miał długie, czarne włosy, morskie oczy i zieloną skórę. Wyglądał młodo, ale Percy stwierdził, że równie dobrze mógłby liczyć kilka tysięcy lat.

Charakter

O jego charakterze wiemy niewiele. Od początku nie przepadał za Percym, m.in. "wytykał" mu spóźnialstwo lub zwracał się do niego wyjątkowo chłodno. Tysona jednak traktował z szacunkiem. Na pożegnanie skinął mu uprzejmie głową.

Umiejętności

  • Przenoszenie wysp
  • Uciszanie morz

W sztuce

W sztuce przedstawiany jest zwykle jako istota o mieszanej budowie, z trójzębem i wielką muszlą. Górna część jego ciała (tułów, głowa, ręce) jest podobna do ciała człowieka (tak jak centaurów i ichocentaurów), natomiast dolna ma kształt ryby (tak jak u ichtiocentaurów i hipokampów) Przeważnie ma rybi ogon skręcony spiralnie. Czasami posiada jedną parę końskich nóg (tak jak ichtiocentaury).

Wyobrażenie o bóstwie przejawia się w sztukach plastycznych między innymi w greckim malarstwie wazowym i mozaikach (mozaiki z III w.) oraz w rzeźbie (oprawy rzeźbiarskie fontann).

Triton i Herakles

Ciekawostki

  • Jego imieniem został nazwany księżyc Neptuna.
  • Nazwą "tryton" często określa się istoty morskie – pół ludzi, pół ryb (trytony).
    • Trytoni są męskimi odpowiednikami morskich stworzeń mających tułów z głową człowieka i rybie ogony zamiast nóg, żyjących w sąsiedztwie syren.
  • Powodem, dla którego nie przepada za Percym może być fakt, że to Percy jest ulubionym synem Posejdona a nie on.
  • W mitologii pojawia się bóg jeziora Tritonis o tym samym imieniu, co Tryton.
Advertisement