FANDOM

Zalążek artykułu
Ten artykuł jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli możesz, rozbuduj go, aby Grover dostał puszkę.

Tyr - syn Hymira bóg wojny, walki i siły, a także honoru, prawa i sprawiedliwości. Zwany był "jednorękim", gdyż stracił rękę podczas pierwszego spętania wilka Fenrira. Niegdyś był przyjacielem syna Lokiego, z którym wiele razy się bawił, gdy ten był szczeniakiem.

HistoriaEdytuj

MitologiaEdytuj

Bogowie, zdając sobie sprawę z zagrożenia, jakie stanowił dla nich jeden z synów Lokiego, poprosili krasnoludy o stworzenie łańcucha na tyle mocnego, by wilk Fenrir nie zdołałby się z nich oswobodzić. Gdy krasnoludy wykonały Gleipnir bogowie postanowili nakłonić podstępem wilka do pozwolenia założenia mu łańcucha. Ten na początku widząc koło siebie bogów myślał, że ci postanowili po raz kolejny poddać go kolejnej próbie, jednak widząc z czym tym razem przyszło mu się zmierzyć nie zamierzał uczestniczyć już w kolejnej próbie. Bogom udało się go, jednak nakłonić, aby pozwolił im na ostatnią próbę. Wilk postawił bogom jeden warunek do spełnienia, że jeden z nich miał włożyć swoją rękę do jego pyska na czas, kiedy będzie się uwalniał z więzów. Wyzwania tego podjął się Tyr. Gdy Fenrir odkrył, że bogowie nie zamierzają uwolnić go z okowów spojrzał bezradnie na Tyra, który kiwnął głową pozwalając wilkowi odgryźć sobie rękę. Gdy nadejdzie Ragnarök, Tyr będzie walczył z Garmem, psem bogini Hel. W wyniku tej walki zabiją się nawzajem.

CiekawostkiEdytuj

  • Jego greckim odpowiednikiem jest Ares, rzymskim Mars, zaś egipskim Horus.
  • Uważa się, że Tyr pierwotnie pełnił rolę naczelnego bóstwa wojny, którego stracili później ze stanowiska ThorOdyn.
  • Jego kult nie był w późniejszym okresie silny, przejawiał się jedynie w modlitwie kierowanej do niego przed bitwą.
  • Uważano go za personifikację nieba.
  • Tyrowi jest poświęcona runa Tiwaz o kształcie przypominającym dzidę, która zwyczajowo umieszczona jest na głowni miecza.
  • Przyjaźnił się kiedyś z Fenrirem wilkiem.