Riordanopedia

  • Wyniki konkursu na wymyśloną postać! Zobacz!
  • „Bitwa o sztandar” - edycja próbna. Zapraszamy do zabawy w piątek. Więcej szczegółów znajdziesz tutaj!
  • Rozpoczęła się kolejna edycja konkursu na Puszkowy Artykuł A tematem tym razem jest...
  • Trwa konkurs na opowiadanie. Informacje na jego temat znajdziecie tutaj.
  • Został opublikowany czwarty numer gazetki Riordanopedii.
  • Wyniki XXII edycji Fan Art „Technologiczne szaleństwo”. Zobacz tutaj.
  • Powstał blog dotyczący zmian w artykułach na wiki. Zapraszamy wszystkich użytkowników do wypowiedzenia się.
  • Ogłoszono wyniki konkursu fotograficznego „Mitologiczne zwierzęta i jak je znaleźć?”. Sprawdź je tutaj!
  • Ruszyły zapisy do Obozu Herosów 2022. Wszelkie informacje, jak i miejsce, gdzie się można zapisać znajdują się w tym poście.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Tytani w Tartarze

Tytani – rasa bardzo potężnych greckich bóstw rządzących po Protegonoi oraz przed Olimpijczykami. Tytanami rządzili najpierw Eurynome oraz Ofion, a później – Kronos i Rea.

Historia

Gaja, matka pierwszych Tytanów

Pierwsi tytani i tytanidy byli dziećmi Uranosa i Gai – nieba i ziemi. Matka bardzo kochała wszystkie swoje dzieci, w przeciwieństwie do męża, który często krzyczał na nie. Matka Ziemia, która chciała, by ich relacje się polepszyły postanowiła mieć kolejne dzieci. Niestety pogorszyło to tylko sytuację, ponieważ urodziły im się dwa razy trojaczki, które były potworami – Starsi Cyklopi o jednym oku na środku czoła i trzej sturęcy o stu rękach oraz pięćdziesięciu głowach, który z obrzydzenia wrzucił ich do najgłębszej otchłani świata, Tartaru. Wtedy miarka się przebrała. Gaja stworzyła sierp, który oddała najmłodszemu i najokrutniejszemu z Tytanów, Kronosowi. Kronos z pomocą czterech braci (Hyperiona, Japeta, Kriosa i Kojosa) pozbawił Uranosa cielesnej formy i został królem świata. Niektóre mity mówią, że przez pewien czas to okeanida Eurynome i jej mąż Ofion rządzili światem, lecz zeszli z tego stanowiska na rzecz Kronosa i jego żony, Rei. Władcy mieli razem piątkę dzieci, które ojciec połykał od razu po urodzeniu. Robił to z powodu przepowiedni, według której jedno z jego dzieci strąci go z tronu. Wściekła Rea postanowiła użyć postępu. Gdy urodziła następne dziecko, podała mężowi kamień (omfalos) owinięty w pieluszki, który nieświadomy Tytan połknął. Tymczasem ich syn, którego matka nazwała Zeusem dorastał wśród nimf i satyrów na Krecie. W końcu za poradą matki stawił się u Kronosa i został jego podczaszym. Podczas pewnej uczty dosypał mu do nektaru środku wymiotnego, przez który dosłownie zwrócił swoje dzieci. Zeus i jego rodzeństwo: Hestia, Demeter, Hera, Hades i Posejdon uwolnili z Tartaru Starszych Cyklopów, którzy wytworzyli dla nich broń oraz Sturękich, którzy mieli im pomóc w wojnie. Po dziesięciu latach wojny tytanów z bogami, tytani przegrali ją. Zeus, który został królem bogów strącił ich za karę do Tartaru.

Lista tytanów

Pierwsze pokolenie

  • Kronos − tytan czasu.
  • Japet − tytan zachodu.
  • Hyperion − tytan wschodu i światła.
  • Krios − tytan południa, gwiazd i konstelacji.
  • Kojos − tytan północy, jasnowidzenia i wiedzy.
  • Okeanos − tytan oceanów oraz wody i jej życiodajnej siły.
  • Rea − tytanida macierzyństwa.
  • Theja − tytanida jasnowidzenia.
  • Temida − tytanida sprawiedliwości.
  • Tethys − tytanida mórz.
  • Mnemosyne − tytanida pamięci.
  • Fojbe − tytanida przepowiedni, tajemnic i intelektu.

Drugie i trzecie pokolenie

Osoby, będące potomstwem któregoś z tytanów, były znane jako tytani drugiego oraz trzeciego pokolenia. Wyjątkiem były dzieci Kronosa i Rei (Demeter, Hades, Zeus, Posejdon, Hestia, Hera), którzy byli pierwszymi bogami, a także ich potomstwo (np. Hory i Mojry).

  • Anchiale − tytanida ciepła ognia, córka Japeta i Klymene.
  • Asteria − tytanida nocy, gwiazd i przepowiedni, córka Fojbe i Kojosa.
  • Astrajos − tytan gwiazd, planet oraz astronomii, syn Krios i Eurybii.
  • Atlas − tytan wytrzymałości, astrologii i gwiazdozbiorów.
  • Aura − tytanida wiatru i świeżego, porannego powietrza, córka Lalentosa i okeanidy Periboi. Była Łowycznią Artemidy, jednak została kochanką Dionizosa.
  • Bia − tytanida siły i potęgi, która uczestniczyła w krępowaniu Prometeusza, córka Pallasa i Styks.
  • Boreasz/Akwilon − tytan wiatru północnego, syn Astrajosa i Eos.
  • Eos − tytanida poranka i jutrzenki, córka Hyperiona i Thei.
  • Epimeteusz − tytan próżności i wymówek, syn Japeta i Klymene.
  • Euros/Eurus − tytan wiatru wschodniego, syn Astrajosa i Eos.
  • Hekate − tytanida magii, córka Persesa i Asterii.
  • Helios − tytan słońca, syn Hyperiona i Thei.
  • Kalipso − tytanida zesłana na wyspę Ogygię za wspieranie tytanów podczas Tytanomachii.
  • Kratos − tytan siły, władzy i suwerenności.
  • Lalentos − tytan podmuchów powietrza, syn Fojbe i Kojosa.
  • Latona − tytanida macierzyństwa i kobiecej skromności, córka Fojbe i Kojosa.
  • Menojtios − tytan pochopnych działań i gwałtownej złości, syn Japeta i Klymene. Został strącony do Tartaru za jego pychę przez Zeusa.
  • Nike − tytanida zwycięstwa, znana bardziej jako bogini, córka Pallasa i Styks.
  • Notus/Auster − tytan wiatru południowego, syn Astrajosa i Eos.
  • Ofion − dawny Król Tytanów, pokonany przez Kronosa.
  • Okeanidy − morskie boginki, córki Okeanosa i Tethys opiekujące się morzem.
    • Eurynome − tytanida pastwisk i łąk.
    • Metis − tytanida dobrej rady.
    • Klymene − tytanida sławy.
    • Styks − tytanida nienawiści.
    • Dione − jasnowidząca tytanida.
    • Tyche − tytanida szczęścia.
    • Plejone − tytanida, matka Hesperyd.
  • Pallas − tytan wojennych wypraw, syn Kriosa i Eurybii.
  • Perses − tytan zniszczenia, syn Kriosa i Eurybii.
  • Potamoi − morscy bogowie, synowie Okeanosa i Tethys. Każdy z nich zamieszkiwał daną rzekę i był z nią związany.
  • Prometeusz − tytan przezorności i tworzenia, który ulepił pierwszych ludzi, syn Japeta i Klymene.
  • Selene − tytanida księżyca, odpowiedzialna za jego obecność na niebie, córka Hyperiona i Thei.
  • Tytan − tytan kalendarzowych pór roku, syn Hyperiona i Thei.
  • Zefir/Fawoniusz − tytan wiatru zachodniego.
  • Zelos − tytan poświęcenia, zazdrości i gorliwości.

Ciekawostki

  • W podaniach wspomina się wielu dodatkowych synów Kronosa i Gai, którzy jednak nie należą do tytanów. Są to m.in. Adanos, Magamedes i Ostasus.
Advertisement