Wieża Nerona – piąta i ostatnia książka z serii Apollo i Boskie Próby autorstwa Ricka Riordana. Data jej wydania w USA to 6 października 2020 roku, natomiast w Polsce jest przewidziana na 14 października.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Nareszcie zapierający dech w piersiach, wypełniony akcją finał bestsellerowej książki Apollo! Czy grecki bóg Apollo, zrzucony na ziemię w żałosnej formie nastolatka o imieniu Lester Papadopoulos, w końcu odzyska swoje miejsce na górze Olimp? Przyjaciele Lestera z Obozu Jupiter pomogli mu przetrwać ataki krwiożerczych upiorów, złego rzymskiego króla i jego armii nieumarłych oraz cesarzy Kaliguli i Kommodusa. Teraz były bóg i jego przyjaciółka, Meg, muszą przestrzegać proroctwa odkrytego przez harpie Elli. Ostatnim wyzwaniem Lestera będzie Wieża Nerona w Nowym Jorku. Czy Meg przetrwa ostatnie starcie ze swoim ojczymem? Czy ta bezradna postać Apolla będzie musiała stawić czoła swemu arcy-wrogowi, Pytona? Kto będzie pod ręką w Obozie Herosów, aby pomóc? Na te i wiele innych pytań dowiecie się w tej książce, na którą wszyscy z czekają.[1]

Rozwój[edytuj | edytuj kod]

14 lutego 2020 r. na stronie Hypable.com zostały ujawnione dwa pierwsze rozdziały książki oraz okładka[2]. Podczas wywiadu z Rickiem Riordanem na tej samej stronie (opublikowanym chwilę później) autor ujawnił, że w Wieży Nerona pojawią się Austin Lake, Kayla Knowles, Rachel Elizabeth Dare oraz Nico di Angelo i Will Solace. Stwierdził też, że ostatnia dwójka odegra bardzo ważne role drugoplanowe[3].

21 kwietnia autor, na pytanie fanki, czy półbogowie mogą być niepełnosprawni, jak ona, odpowiedział, że tak i ujawnił, że w Wieży Nerona wystąpi heros na wózku inwalidzkim o imieniu Ben[4].

6 września, równo miesiąc przed amerykańską premierą Wieży Nerona, redaktorka Stephanie Lurie opublikowała plakat z "ostrzeżeniamj" od Olimpijczyków dotyczącymi książki[5]. 3 października, trzy dni przed oryginalną premierą na Twitterze Ricka zostało ujawnione jedno haiku będące tytułem rozdziału[6].

Przepowiednia[edytuj | edytuj kod]

W oryginalnej wersji brzmi ona:

O son of Zeus the final challenge face

The tow’r of Nero two alone ascend

Dislodge the beast that hast usurped thy place

The son of Hades, cavern-runner’s friend,

Must show the way unto the throne.

On Nero’s own your lives now depend.

Polska wersja zawiera tylko drugą część:

Syn Zeusa przyjmuję ostatnie wyzwanie:

nim bestia z miejsca swojego wykurzy,

W wieży Nerona dwójka tylko stanie.

Bohaterowie[edytuj | edytuj kod]

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Tytuł książki może stanowić nawiązanie do cyklu książek Stephena Kinga Mroczna Wieża (org. The Dark Tower).
    • Warto tu zwrócić uwagę na to, że Rick Riordan tak samo jak Stephen King przed rozpoczęciem pracy w zawodzie pisarza był nauczycielem języka angielskiego w szkole.
  • Początkowo miała to być ostatnia książka autora, jednak później w wywiadzie stwierdził, że zbyt kocha pisanie, by przestać.

Przypisy[edytuj | edytuj kod]