Riordanopedia

UWAGA: Na wiki trwa remont drzewa kategorii. Szczegóły tutaj.

CZYTAJ WIĘCEJ

Riordanopedia
Advertisement
Riordanopedia

Wieża Nerona – piąta i ostatnia książka z serii Apollo i Boskie Próby autorstwa Ricka Riordana. Data jej wydania w USA to 6 października 2020 roku, natomiast w Polsce miał miejsce 14 października.

Opis

Nareszcie zapierający dech w piersiach, wypełniony akcją finał bestsellerowej książki Apollo! Czy grecki bóg Apollo, zrzucony na ziemię w żałosnej formie nastolatka o imieniu Lester Papadopoulos, w końcu odzyska swoje miejsce na górze Olimp? Przyjaciele Lestera z Obozu Jupiter pomogli mu przetrwać ataki krwiożerczych upiorów, złego rzymskiego króla i jego armii nieumarłych oraz cesarzy Kaliguli i Kommodusa. Teraz były bóg i jego przyjaciółka, Meg, muszą przestrzegać proroctwa odkrytego przez harpie Elli. Ostatnim wyzwaniem Lestera będzie Wieża Nerona w Nowym Jorku. Czy Meg przetrwa ostatnie starcie ze swoim ojczymem? Czy ta bezradna postać Apolla będzie musiała stawić czoła swemu arcy-wrogowi, Pytona? Kto będzie pod ręką w Obozie Herosów, aby pomóc? Na te i wiele innych pytań dowiecie się w tej książce, na którą wszyscy z czekają.[1]

Rozwój

14 lutego 2020 r. na stronie Hypable.com zostały ujawnione dwa pierwsze rozdziały książki oraz okładka[2]. Podczas wywiadu z Rickiem Riordanem na tej samej stronie (opublikowanym chwilę później) autor ujawnił, że w Wieży Nerona pojawią się Austin Lake, Kayla Knowles, Rachel Elizabeth Dare oraz Nico di Angelo i Will Solace. Stwierdził też, że ostatnia dwójka odegra bardzo ważne role drugoplanowe[3].

21 kwietnia autor, na pytanie fanki, czy półbogowie mogą być niepełnosprawni, jak ona, odpowiedział, że tak i ujawnił, że w Wieży Nerona wystąpi heros na wózku inwalidzkim o imieniu Ben[4].

6 września, równo miesiąc przed amerykańską premierą Wieży Nerona, redaktorka Stephanie Lurie opublikowała plakat z "ostrzeżeniami" od Olimpijczyków dotyczącymi książki[5]. 3 października, trzy dni przed oryginalną premierą na Twitterze Ricka zostało ujawnione jedno haiku będące tytułem rozdziału[6].

Fabuła

Luguselwa

Apollo i Meg jechali pociągiem do Nowego Jorku. Po drodze do ich wagonu wsiadł dwugłowy wąż w niebieskim garniturze, o czym były bóg poinformował swoją panią. Dodał również, że ten potwór to amfisbena. Meg nie czuła się zagrożona ze strony węża, więc zakazała Apollinowi z nim walczyć, ale sam bóg był zaniepokojony tym że amfisbena nieustannie go obserwowała. W pewnym momencie potwór w garniturze wygłosił w transie trzy wersy przepowiedni, będących dalszym ciągiem proroctwa otrzymanego wcześniej w części Grobowiec Tyrana. Chwilę później amfisbena zginęła, zabita bełtem z kuszy wystrzelonym przez nieznaną Apollinowi Galijkę, którą Meg nazwała Luguselwą. Lu i towarzyszący jej Germanin Gunther zabrali Lestera i McCaffrey do wagonu barowego, wcześniej jednak kobieta ostrzegła przyjaciół, że w momencie wjechania pociągu przez tunel do Nowego Jorku obydwoje powinni pójść do toalety. Apollo i Meg dostosowali się do nakazu i kiedy pociąg przejeżdżał tunelem pod Hudson, udali się do ubikacji. Luguselwa kazała Apollinowi zablokować drzwi i rozłączyć wagony, a sama rozegrała z Meg udawaną walkę, aby Germanowie myśleli, że stara się ona powstrzymać McCaffrey przed ucieczką (w rzeczywistości Lu stała po stronie Apolla). Lester zdołał rozłączyć wagony. W dalszą część drogi Papadopoulos, Meg i Luguselwa wyruszyli tunelami.

Dom Jacksonów i Obóz Herosów

Podczas ucieczki przez tunele Apollo dowiedział się, że Luguselwa była dawniej nauczycielką Meg w walce szablami. Kobieta poinformowała ich, że Neron kontroluje większość kamer na Manhattanie, więc muszą być ostrożni. Meg wyprowadziła przyjaciół na jedną z uliczek, z której, za radą Strzały z Dodony, bohaterowie udali się do domu Sally Jackson. Apollo liczył, że spotka tam Percy'ego, ale okazało się, że półbóg wyjechał z Nowego Jorku po zakończeniu liceum. Były bóg poznał natomiast męża Sally, Paula Blofisa, i ich córkę Estelle. Po odpoczęciu u Blofisów Lu przedstawiła Lesterowi i Meg swój plan przekonania Nerona, że Galijka wciąż stoi po jego stronie: zamierzali stoczyć udawaną walkę na dachu jednego z budynków tak, aby zaobserwowała ich jedna z kamer cesarza. Kobieta powiedziała im, że cele więzienne w wieży cesarza są blisko miejsca, w którym Neron trzyma swoje fasces (fasces to topór symbolizujący władzę cesarską i dającą Neronowi nieśmiertelność). Ostrzegła ich także, że ich przeciwnik posiada olbrzymie ilości greckiego ognia. Następnie we troje wspięli się na dach jednego z bloków, gdzie Lu i Meg rozpoczęły udawaną walkę za pomocą szabli, a Apollo w pewnym momencie doznał przypływu swoich dawnych boskich mocy i zepchnął Galijkę z dachu. Potem on i McCaffrey udali się do Obozu Herosów dzięki Taxi Grajcar. Podczas jazdy trzy Graje zdradziły Apollinowi dalszy ciąg przepowiedni. Po dotarciu na miejsce Lester poznał troje swoich dzieci, których wcześniej właściwie nie pamiętał: Jerry'ego, Yana i Gracie. Podczas posiłku w Obozie Herosów Dionizos poinformował Apollina, że cesarz Neron przysłał mu list, w którym groził herosom spaleniem Nowego Jorku, jeśli były bóg i Meg nie udadzą się do jego wieży. Apollo i jego przyjaciele zaczęli zastanawiać się nad znaczeniem poszczególnych wersów otrzymanej przepowiedni. W proroctwie pojawił się fragment mówiący o tym, że drogę ma wskazać im syn Hadesa. Syn boga umarłych, Nico di Angelo, uznał, że w całej misji mogą okazać się pomocne pewne podziemne istoty, które niedawno poznał. Nico i Will Solace potrzebowali części dnia, aby znaleźć dar dla owych podziemnych stworzeń, tak więc Apollo mógł spędzić nieco czasu w Obozie Herosów. Papadopoulos najpierw porozmawiał z synem Aresa Shermanem o tym, czy możliwe byłoby frontalne zaatakowanie wieży Nerona, a następnie z synem Ateny Malcolmem Pace na temat Luguselwy. Później spotkał się z Meg, która wyznała mu, że nie chciałaby opuszczać Obozu Herosów. Rankiem następnego dnia Apollo, Meg, Will i Nico wyjechali z tego miejsca, aby odwiedzić Wyrocznię Rachel Elizabeth Dare.

Leśne byki

Rachel, która akurat była sama w domu, zaprosiła herosów i byłego boga do środka. Willa zaskoczył fakt, że niedaleko budynku, na torach, znajdowały krowy w wagonach do transportu zwierząt. Dare powiedziała, że te krowy pojawiły się tam wczoraj i nie jest pewna, czym one są. Przyjaciele doszli do wniosku, że lepiej na razie nie wypuszczać bydła, po czym przeszli do rozmowy na temat wieży Nerona. Okazało się, że Rachel zdobyła plany siedziby cesarza. Wskazała przyjaciołom miejsce, w którym prawdopodobnie znajdowały się fasces cesarza - w skarbcu niedaleko celi więziennych. Dziewczyna dodała, że gdyby ktoś dał się pojmać i uwięzić w wieży Nerona, a potem uciekłby z celi, to być może dałby radę dotrzeć do fasces. Bohaterowie wymienili także kilka słów na temat strzegącego fasces strażnika, którego Rachel widziała w jednym ze swoich przebłysków. Było to stworzenie przypominające człowieka z głową lwa, dookoła którego pełzały węże, ale Apollo nie mógł sobie przypomnieć jego nazwy. Omówiono również fakt, że Neron dysponuje olbrzymimi cysternami połączonymi z głównymi ściekami miasta, które były w stanie zalać Nowy Jork greckim ogniem. Nico stwierdził, że w uszkodzeniu tego systemu bardzo pomocni okazaliby się jego podziemni przyjaciele - trogowie. Rachel doznała chwilowego opętania przez Pytona i wygłosiła końcówkę przepowiedni, mówiącą o upadku Apollina. Dziewczyna zemdlała, a moment później bohaterowie zostali zaatakowani przez krowy, które opuściły wagony. Wrogie zwierzęta okazały się niezwykle silne, do tego stopnia, że miażdżyły wagony towarowe własnymi kopytami i bez problemu były w stanie zniszczyć ściany domu Dare'ów, więc Apollo postanowił, żeby z nimi nie walczyć. Przypomniał sobie również, co to są za potwory - tauri silvestres, nazywane przez Rzymian leśnymi bykami. Bohaterowie chcieli uciec przed nimi samochodem, ale nie mogli znaleźć kluczyków do auta Dare'ów i musieli się zdać na pieszą ucieczkę. Lester powiedział pozostałym, że Rzymianie uważali, iż do walki z taurosami potrzebne są wilcze doły. Nico zaprowadził Rachel, Willa, Meg i Apollina na pobliski plac budowy, gdzie znajdował się głęboki na piętnaście metrów dół z wysokim dźwigiem pośrodku. Po kolei wskoczyli na ramię dźwigu. Kilka byków wpadło w pościgu za nimi do dołu, gdzie zginęły z powodu własnej wściekłości (właśnie w ten sposób można było je zabić), jednak reszta wrogich taurosów była już ostrożniejsza i nie dała się złapać. Rachel, Apollo i półbogowie zeszli na dół wykopu po dźwigu, a krowy wskoczyły za nimi i zaatakowały przyjaciół. Na szczęście bohaterom udało się uciec za pomocą podróży cieniem. Znaleźli się w kanale ściekowym, z którego Nico zaprowadził ich do podziemi zamieszkiwanych przez troglodytów.

Przepowiednia

W oryginalnej wersji brzmi ona:

O son of Zeus the final challenge face

The tow’r of Nero two alone ascend

Dislodge the beast that hast usurped thy place

The son of Hades, cavern-runner’s friend,

Must show the way unto the throne.

On Nero’s own your lives now depend.

Polska wersja zawiera tylko drugą część:

Syn Zeusa przyjmuję ostatnie wyzwanie:

nim bestia z miejsca swojego wykurzy,

W wieży Nerona dwójka tylko stanie.

Bohaterowie

Ciekawostki

  • Tytuł książki może stanowić nawiązanie do cyklu książek Stephena Kinga Mroczna Wieża (org. The Dark Tower).
    • Warto tu zwrócić uwagę na to, że Rick Riordan tak samo jak Stephen King przed rozpoczęciem pracy w zawodzie pisarza był nauczycielem języka angielskiego w szkole.
  • Początkowo miała to być ostatnia książka autora, jednak później w wywiadzie stwierdził, że zbyt kocha pisanie, by przestać.
  • W polskim wydaniu Apollo śpiewa fragment " Dziwny jest ten świat"
    • Warto zaznaczyć ze w angielskim wydaniu jest to fragment piosenki "Don't Do Me Like That"

Przypisy

Advertisement